* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wymagania komunikacji - nazwiska  (Przeczytany 1163 razy)

Offline admin

  • Administrator
  • ****
  • *****
  • Wiadomości: 219
Wymagania komunikacji - nazwiska
« dnia: Maj 29, 2013, 18:55:39 »
NAZWISKA ODDAJĄCE NAJCZĘŚCIEJ PRZYJMOWANE POSTAWY
 
W relacjach zwykle bezwiednie przyjmujemy różne role, których nauczyliśmy się w dzieciństwie. Rzadko zdajemy sobie z tego sprawę, jednak życzliwi i nieżyczliwi ludzie często nam to wytykają. John Pawell w książce Chcę powiedzieć kim jestem, w trochę zabawny sposób przedstawił te nasze role w postaci nazwisk. Dodałem do tej listy zgodnie z zachętą autora również własnoręcznie wymyślone nazwiska:

Sylwia Śmieszka
Paweł Podlizuch
Wacek Wycieraczka
Wojciech Wspomożyciel
Ula Ułatwiacz
Justyna Jeżozwierz
Jacek Jajogłowy
Ninka Nieśmiała
Franek Fajny Facet
Teresa Tylko-Spokój
Marek Mózgowiec
Felicja Femme-Fatale
Michał Twardziel
Niusia Niewiarygodna
Pelagia Plotkara
Darek Dowcipniś
Ludka Laleczka
Karol Kruchy
Magda Maleństwo
Mietek Mięsień
Monika modnisia
Artur Autorytet
Wiktor Ważniak
Paulina Pobożna
Bolek Buntowski
Norbert Nerwus
 ;)


Marcin
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2013, 00:09:56 wysłana przez admin »

 


Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.

* Wymagania komunikacji

WYMAGANIA KOMUNIKACJI


WARUNKI

 

1. Zaangażowanie w dialog.

a) Pragnienie słuchania innych i dzielenia się sobą z innymi

b) Cierpliwość i wyrozumiałość

c) Słuchanie miłujące

d) Otwartość serca

e) Pragnienie dzielenia się swoim bogactwem

f ) Dobre intencje i bezwarunkowe pragnienie dobra dla innych

2. Świadomość bycia darem i przyjmowanie drugiego jako dar.

a) Uświadomienie sobie głębi i niepowtarzalności każdego człowieka

b) Świadomość własnej niepowtarzalności

3. Uczciwość wobec siebie samego i rozmówcy.

a) szczerość

b) pokora w przyjęciu prawdy o sobie

- otwartość na swoje dobre strony

- uznanie swoich wad i przywar

- umiejętność śmiania się z siebie

 

 

MÓWIENIE

 

4. Branie pełnej odpowiedzialności za swoje czyny i reakcje.

a) Świadomość, że słowa mogą budować lub niszczyć

b) Ostrożność i takt

c) Samokontrola

d) Świadomość swojego działania i reakcji oraz ich konsekwencji

5. Mówienie tylko za siebie.

a) Układanie zdań z podmiotem JA a nie TY.

- samokrytyka

* b) Unikanie blokad komunikacji

* c) Unikanie osądzania, dominacji i manipulacji

d) Powstrzymywanie się od negatywnych interpretacji innych

6. Dzielenie się wszystkimi istotnymi uczuciami z każdym z kim nawiązujemy stosunki.

a) otwartość emocjonalna

b) umiejętność wyrażania swoich uczuć

7. Odwaga w dzieleniu się naszymi słabymi punktami.

8. Wyrażanie wdzięczności tym, którzy nas słuchają.

 

SŁUCHANIE

 

9. Obecność i dostępność dla wszystkich, którzy chcą dzielić się sobą z nami.

10. Akceptacja innych takimi jakimi są.

11. Uważne słuchanie, w celu poznania wewnętrznej logiki innych.

12. Rezygnacja z osądzania intencji i motywów kierujących innymi.

13. Wspomaganie dzielących się z nami empatycznymi i uspokajającymi reakcjami.

a) aktywne słuchanie

b) towarzyszenie

14. Wyjaśnianie otrzymanych wiadomości, aby precyzyjnie zrozumieć innych.

a) Poznawanie wewnętrznej logiki drugiego

b) Pytania o motywy i argumenty

15. Proponowanie jedynie sugestii, a nie bezpośrednich wskazówek.

a) Unikanie dawania rad

b) Pomoc innym w odkrywaniu „powołania”

16. Unikanie wszelkich blokad komunikacji

17. Otwarte podziękowanie tym, którzy podzielili się sobą z nami.

 

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE DOBREJ KOMUNIKACJI

 

18. Wspólne spędzanie czasu - przebywanie z sobą.

19. Dotyk.

20. Przekraczanie strefy bezpieczeństwa.

a) Pokonywanie własnych ograniczeń

b) Ryzyko przekraczania siebie

21. Przeprosiny i wybaczenie, gdy są stosowne i pomocne.

22. Unikanie piętrzenia się napięcia.

23. Stosowanie specjalnych środków w chwilach kryzysu.

24. Kierowanie się miłością podczas mówienia i słuchania

25. Modlitwa o oświecenie i odwagę do dobrego komunikowania się.

 

BLOKADY

 

1. Osądzanie

Polega na narzucaniu własnej wartości innym osobom i formułowanie rozwiązań

cudzych problemów. Kiedy osądzamy, nie słuchamy tego co mówią inni ponieważ

zajęci jesteśmy oceną ich wyglądu, tonu głosu i słów, których używają:

a) krytyka

b) obrażanie

c) orzekanie

d) chwalenie połączone z oceną ( po to aby oceniać lub manipulować)

2. Dominacja nad innymi.

a) rozkazywanie

b) grożenie

c) moralizowanie

d) nadmierne niewłaściwe wypytywanie ( wścipstwo )

e) manipulacja

3. Formy ucieczki od cudzych problemów

a) doradzanie ( dawanie rad zamiast wysłuchania drugiego człowieka)

b) zmienianie tematu

c) intelektualizacja ( instruktarze, nie mówi się o uczuciach)

d) decydowanie za innych.

e) pocieszanie

 

Uciekanie od czyichś problemów polega na tym, że nie jesteśmy skłonni zajmować się nimi, nie bierzemy pod uwagę cudzych uczuć ani zmartwień, nie chcemy zajmować się ich lękami, troskami oraz zawodami.

 

 

_____________

* Na podstawie, Chcę powiedzieć kim jestem, John Powell SJ, uzupełnione o notatki z psychologii interpersonalnej i inne źródła.