* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Warunki komunikacji - rachunek relacji  (Przeczytany 1756 razy)

Offline Teofil

  • Administrator
  • ****
  • *****
  • Wiadomości: 566
Warunki komunikacji - rachunek relacji
« dnia: Maj 29, 2013, 23:59:50 »
____RACHUNEK SUMIENIA KOMUNIKUJĄCYCH SIĘ ZE SOBĄ

Nie chodzi tu o przygotowanie do spowiedzi, ale rodzaj remanentu relacji, który pomaga utrwalać w świadomości dobre postawy i wykrywać błędy, dzięki czemu można szybciej odnaleźć źródła trudności w naszych relacjach i podjąć odpowiednie kroki, aby rozwiązać problemy.

Rachunek warto ponawiać regularnie, nawet co tydzień w wyznaczonym dniu.
____

 
JA WOBEC ROZMÓWCY

Czy kocham swojego rozmówcę?
Czy traktuję go poważnie?
Czy mam świadomość jego niepowtarzalności?
Czy jestem szczerze zaangażowany w dialog?
Czy dzielę się swoimi uczuciami?
Czy uzewnętrzniam bezpośrednio swoje emocje i uczucia?
Czy używam zdań z podmiotem JA?
Czy jestem wdzięczny innym, że podzielili się sobą ze mną?
Czy dziękuję innym za wysłuchanie mnie?
Czy jestem otwarty, szczery i uczciwy wobec drugiego?
Czy mam świadomość, że to tylko ja jestem odpowiedzialny za swoje czyny i reakcje?
Czy zawsze powstrzymuję się przed osądzaniem osoby?
Czy nie próbuję manipulować, pozbywać się ciężaru?
Czy nie decyduję za drugiego?
Czy nie kontroluję itp.?
Czy nie zapisuję punktów na niewidocznej tablicy wyników?
Czy nie popadam w błędne koło obwiniania i kontrobwiniania?
Czy nie daję się złapać w pułapkę radzenia, robienia założeń lub osądzania drugiego?
Czy nie przyjmuję postawy obronnej?
Czy nie ukrywam przed rozmówcą swojej prawdziwej twarzy?
Czy nie zbywam go technikami wymijania?
Czy nie blokuję otwartego słuchania?
Czy ktoś z nas nie czuje się emocjonalnie przytłoczony?
Czy wspólna wymiana zdań nie wpędza mnie we frustrację?

WSPÓLNY RACHUNEK

Czy oboje jesteśmy szczerzy wobec siebie i nas samych?
Czy oboje mamy taki sam stosunek do komunikacji?
Czy mamy odpowiednią motywację do porozumiewania się?
Czy oboje jesteśmy naprawdę zaangażowani w komunikację dotyczącą tego problemu (gdy o czymś dyskutujemy)?
Czy rozmawiamy o tym samym?
Czy jest to dla nas odpowiednia pora do dyskusji na ten temat?


Do wymienionej listy można dodać inne zauważone przeszkody komunikacyjne. Celem nie jest szukanie problemów i obwinianie siebie, ale raczej uczenie się zachowań, dzięki którym unikniemy wielu typowych problemów, a nasze relacje będą głębsze i bardziej radosne. :)
« Ostatnia zmiana: Październik 21, 2014, 21:11:20 wysłana przez admin »

 


Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.

* Wymagania komunikacji

WYMAGANIA KOMUNIKACJI


WARUNKI

 

1. Zaangażowanie w dialog.

a) Pragnienie słuchania innych i dzielenia się sobą z innymi

b) Cierpliwość i wyrozumiałość

c) Słuchanie miłujące

d) Otwartość serca

e) Pragnienie dzielenia się swoim bogactwem

f ) Dobre intencje i bezwarunkowe pragnienie dobra dla innych

2. Świadomość bycia darem i przyjmowanie drugiego jako dar.

a) Uświadomienie sobie głębi i niepowtarzalności każdego człowieka

b) Świadomość własnej niepowtarzalności

3. Uczciwość wobec siebie samego i rozmówcy.

a) szczerość

b) pokora w przyjęciu prawdy o sobie

- otwartość na swoje dobre strony

- uznanie swoich wad i przywar

- umiejętność śmiania się z siebie

 

 

MÓWIENIE

 

4. Branie pełnej odpowiedzialności za swoje czyny i reakcje.

a) Świadomość, że słowa mogą budować lub niszczyć

b) Ostrożność i takt

c) Samokontrola

d) Świadomość swojego działania i reakcji oraz ich konsekwencji

5. Mówienie tylko za siebie.

a) Układanie zdań z podmiotem JA a nie TY.

- samokrytyka

* b) Unikanie blokad komunikacji

* c) Unikanie osądzania, dominacji i manipulacji

d) Powstrzymywanie się od negatywnych interpretacji innych

6. Dzielenie się wszystkimi istotnymi uczuciami z każdym z kim nawiązujemy stosunki.

a) otwartość emocjonalna

b) umiejętność wyrażania swoich uczuć

7. Odwaga w dzieleniu się naszymi słabymi punktami.

8. Wyrażanie wdzięczności tym, którzy nas słuchają.

 

SŁUCHANIE

 

9. Obecność i dostępność dla wszystkich, którzy chcą dzielić się sobą z nami.

10. Akceptacja innych takimi jakimi są.

11. Uważne słuchanie, w celu poznania wewnętrznej logiki innych.

12. Rezygnacja z osądzania intencji i motywów kierujących innymi.

13. Wspomaganie dzielących się z nami empatycznymi i uspokajającymi reakcjami.

a) aktywne słuchanie

b) towarzyszenie

14. Wyjaśnianie otrzymanych wiadomości, aby precyzyjnie zrozumieć innych.

a) Poznawanie wewnętrznej logiki drugiego

b) Pytania o motywy i argumenty

15. Proponowanie jedynie sugestii, a nie bezpośrednich wskazówek.

a) Unikanie dawania rad

b) Pomoc innym w odkrywaniu „powołania”

16. Unikanie wszelkich blokad komunikacji

17. Otwarte podziękowanie tym, którzy podzielili się sobą z nami.

 

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE DOBREJ KOMUNIKACJI

 

18. Wspólne spędzanie czasu - przebywanie z sobą.

19. Dotyk.

20. Przekraczanie strefy bezpieczeństwa.

a) Pokonywanie własnych ograniczeń

b) Ryzyko przekraczania siebie

21. Przeprosiny i wybaczenie, gdy są stosowne i pomocne.

22. Unikanie piętrzenia się napięcia.

23. Stosowanie specjalnych środków w chwilach kryzysu.

24. Kierowanie się miłością podczas mówienia i słuchania

25. Modlitwa o oświecenie i odwagę do dobrego komunikowania się.

 

BLOKADY

 

1. Osądzanie

Polega na narzucaniu własnej wartości innym osobom i formułowanie rozwiązań

cudzych problemów. Kiedy osądzamy, nie słuchamy tego co mówią inni ponieważ

zajęci jesteśmy oceną ich wyglądu, tonu głosu i słów, których używają:

a) krytyka

b) obrażanie

c) orzekanie

d) chwalenie połączone z oceną ( po to aby oceniać lub manipulować)

2. Dominacja nad innymi.

a) rozkazywanie

b) grożenie

c) moralizowanie

d) nadmierne niewłaściwe wypytywanie ( wścipstwo )

e) manipulacja

3. Formy ucieczki od cudzych problemów

a) doradzanie ( dawanie rad zamiast wysłuchania drugiego człowieka)

b) zmienianie tematu

c) intelektualizacja ( instruktarze, nie mówi się o uczuciach)

d) decydowanie za innych.

e) pocieszanie

 

Uciekanie od czyichś problemów polega na tym, że nie jesteśmy skłonni zajmować się nimi, nie bierzemy pod uwagę cudzych uczuć ani zmartwień, nie chcemy zajmować się ich lękami, troskami oraz zawodami.

 

 

_____________

* Na podstawie, Chcę powiedzieć kim jestem, John Powell SJ, uzupełnione o notatki z psychologii interpersonalnej i inne źródła.