* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Tobiasz  (Przeczytany 762 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 373
Tobiasz
« dnia: Czerwiec 03, 2013, 15:45:06 »
Tb 1,1a.2;2,1-9)
Księga historii Tobiasza, syna Tobiela, syna Ananiela, syna Aduela, syna Gabaela z rodu Asjela, z pokolenia Neftalego, którego uprowadził do niewoli Salmanassar, król asyryjski, z Tisbe, z miasta leżącego na prawo od Kadesz-Neftali, w Górnej Galilei, poniżej Chasor poza drogą na zachód z lewej strony Fogor. Tak więc za panowania Asarhaddona wróciłem do swego domu i żona moja Anna, i syn mój Tobiasz zostali mi przywróceni. Na naszą Pięćdziesiątnicę, to jest na Święto Tygodni, przygotowano mi wspaniałą ucztę, a ja zająłem miejsce przy stole. Zastawiono mi stół i przyniesiono liczne potrawy. Wtedy powiedziałem do mojego syna Tobiasza: Dziecko, idź, a gdy znajdziesz kogo biednego z braci moich uprowadzonych do Niniwy, który zachowuje wierność całym sercem, przyprowadź go tu, aby jadł razem ze mną. Ja czekam, dziecko, na twój powrót. Wyszedł więc Tobiasz, aby poszukać jakiegoś biednego między naszymi braćmi, ale wrócił i rzekł: Ojcze!, a ja odpowiedziałem: Oto jestem dziecko. A on odezwał się: Ojcze, oto jeden nasz rodak został zamordowany i porzucony na rynku. I dopiero co go uduszono. Wtedy wyskoczyłem, pozostawiłem ucztę nietkniętą, ściągnąłem człowieka z placu i złożyłem go w jednym z moich pomieszczeń, czekając aż do zachodu, aby go pogrzebać. Powróciłem, umyłem się i jadłem chleb w smutku. Wspominałem sobie przy tym na słowa proroka Amosa, które wypowiedział o Betel: Wasze święta zamienią się na smutki, a wasze pieśni na żałobne lamentacje. I wybuchnąłem płaczem. Potem, gdy słońce zaszło, wyszedłem, wykopałem grób i pogrzebałem tamtego. Moi sąsiedzi mówili drwiąc ze mnie: Jeszcze się nie boi. Już bowiem z powodu takiego samego czynu poszukiwano go, aby go zabić, tak że musiał uciekać, i oto znowu grzebie umarłych.


 Ksiegi Starego Testamentu zawieraja odpowiedz na poczatek istniena swiata niematerialnego, materialnego, ukazuja wielkie momenty w dziejach ludzkosci jakimi sa Przymierza, ktore Bog zawiera z Noem, Abrahamem,Mojzeszem. Ksiegi Starego Testamentu sa tez Ksiegami obietnic jakie Bog dal czlowiekowi.W Ksiegach tych zawarty jest takze opis zycia ludzi ufajacych Bogu,ktorzy wchodza do tych ksiag jako pewien wzor wiernosci Bogu i jego prawu.


Tobiasz to czlowiek zyjacy na wygnaniu jednak nie ulega zadnemu relatywizmowi ,jest Izraelita, ktory zyje przmierzem z Bogiem i gleboko jest przejety losem swoich rodakow, ktorym stara sie pomagac  tak jak na to pozwalaja jego mozliwosci. Zycie Bogiem to codziennosc Tobiasza.I tego mysle,ze uczy ta Ksiega,ze zycie z Bogiem realizuje sie w codziennosci i jest sposobem w jaki przezywamy nasz dzien i wszysto co nam przynosi.Nasze osobiste problemy,smutki,radosci  ,nasza prywatnosc jest przezywana z Bogiem jednak jak to ukazuje Tobiasz ta relacja nie jest zamknieta w prywatnosci i nie jest tylko kwestia prywatnosci.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na wtorek, 22 maja 2018 - 22 Maj
  • Dzień powszedni - wspomnienie dowolne św. Rity z Cascia, zakonnicy

    (Jk 4, 1-10)Najmilsi: Skąd się biorą wojny i skąd kłótnie między wami? Nie skądinąd, tylko z waszych żądz, które walczą w członkach waszych. Pożądacie, a nie macie, żywicie morderczą zazdrość, a nie możecie osiągnąć. Prowadzicie walki i kłótnie, a nic nie posiadacie, gdyż się nie modlicie. Modlicie się, a nie otrzymujecie, bo się źle modlicie, starając się jedynie o zaspokojenie swych żądz. Cudzołożnicy, czy nie wiecie, że przyjaźń ze światem jest nieprzyjaźnią z Bogiem? Jeżeli więc ktoś zamierzałby być przyjacielem świata, staje się nieprzyjacielem Boga. A może utrzymujecie, że na próżno Pismo mówi: "Zazdrośnie pożąda On ducha, którego w nas utwierdził"? Daje zaś tym większą łaskę. Dlatego mówi: "Bóg sprzeciwia się pysznym, pokornym zaś daje łaskę". Bądźcie więc poddani Bogu, przeciwstawiajcie się natomiast diabłu, a ucieknie od was. Przystąpcie bliżej do Boga, to i On przybliży się do was. Oczyśćcie ręce, grzesznicy, uświęćcie serca, ludzie chwiejni! Uznajcie waszą nędzę, smućcie się i płaczcie! Śmiech wasz niech się obróci w smutek, a radość w przygnębienie. Uniżcie się przed Panem, a wywyższy was.

    (Ps 55 (54), 7-9. 10-11. 23)

    Refren: Zaufaj Panu, a On cię podtrzyma

    Mówię: "Gdybym miał skrzydła jak gołąb,uleciałbym i spoczął;uciekłbym daleko, zamieszkał na pustyn".Prędko bym sobie wyszukał schronienieod wichru i nawałnicy.

    Rozprosz ich, Panie, rozdziel ich języki,bo przemoc widzę w mieście i niezgodę.Obchodzą je murami w ciągu dnia i nocy,a złość i ucisk są we wnętrzu jego.

    Zrzuć swą troskę na Pana,a On cię podtrzyma,nigdy nie dopuści,aby się zachwiał sprawiedliwy.

    (Ga 6, 14)Nie daj Boże, bym się miał chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Pana naszego, Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata.

    (Mk 9, 30-37)Jezus i Jego uczniowie przemierzali Galileę, On jednak nie chciał, żeby ktoś o tym wiedział. Pouczał bowiem swoich uczniów i mówił im: "Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi. Ci Go zabiją, lecz zabity, po trzech dniach zmartwychwstanie". Oni jednak nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać. Tak przyszli do Kafarnaum. Gdy był już w domu, zapytał ich: "O czym to rozprawialiście w drodze?" Lecz oni milczeli, w drodze bowiem posprzeczali się między sobą o to, kto z nich jest największy. On usiadł, przywołał Dwunastu i rzekł do nich: "Jeśli ktoś chce być pierwszym, niech będzie ostatnim ze wszystkich i sługą wszystkich". Potem wziął dziecko, postawił je przed nimi i objąwszy je ramionami, rzekł do nich: "Kto jedno z tych dzieci przyjmuje w imię moje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, nie przyjmuje Mnie, lecz Tego, który Mnie posłał".

Robert Nowak
Maj 20, 2018, 14:51:10 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1 | Komentarze: 0

 Wj 4:21

Pan rzekł do Mojżesza: «Gdy będziesz zbliżał się do Egiptu, pamiętaj o władzy czynienia wszelkich cudów, jaką ci dałem do ręki, i okaż ją przed faraonem. Ja zaś uczynię upartym jego serce, że nie zechce zezwolić na wyjście ludu. Wj 4:21

Pismo swiete ukazuje tutaj poczatek interwencji Boga w zyciu publicznym.
 Mojżesz nie jest kims kto z wlasnej woli bedzie chcial wyzwolic narod izraelski z Egiptu. On juz mial swoje zycie urzadzone, dobry tesc piekna i madra zona i dziecko zrodzone z pieknej malzenskiej milosci.
Z pewnoscia Mojżesz mial bardzo dobra sprawnosc fizyczna  w Egipcie tez otrzymal wysokie wyksztalcenie mial jednak bardzo powazna wade wymowy.Oczywiscie z tym mozna by walczyc. Temistokles jeden znajlepszych mowcow greckich tez mial problem z jakaniem co nie przeszkodzilo mu byc bardzo dobrym demagogiem.
Temistokles byl tym, ktory przeciwstawil sie potedze Persow i w swych  mowach wzywal do wojny Ateny aby staly sie polis , ktore be...
Robert Nowak
Maj 13, 2018, 15:26:20 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 5 | Komentarze: 0

Wj 4:18-27
 Po objawieniu jaki  mial Mojzesz na pustyni, Pismo swiete ukazuje jak zaczyna wypelniac sie, to co Bog nakazal Mojzeszowi.
Mojzesz opuszcza domo swego tescia i powraca do Egiptu. Tutaj nastepuje  opis pewnego wydarzenia, ktore sprawia wrazenie jakoby Bog chcial zabic Mojzesza."W czasie podróży w miejscu noclegu spotkał Pan Mojżesza i chciał go zabić."
Ja osobiscie tutaj widze ukazanie mocy nadprzyrodzonej, ktore stoja w opozycji do Boga i pragna niweczyc plany Boga. Te sily dzialaja jawnie i w sposob ukryty. Sowo "Pan" dla mnie oznacza, ze moc tych sil nadprzyrodzonych , nie jest bezosobowa, ma swojego przedstawiciela osobowego, ktorym jest aniol upadly.
Tutaj Mojzesz otrzymuje pelna obrone i atak sily anielskiej  pozwala na glebszy zwiazek rodzinny. Sefora corka kaplana madianickiego, osobiscie dokonuje obrzezania swojego syna i wyznaje przed Bogiem Izraela swoja milosc malzenska. Sefora , Mojzesz i syn Mojzesza sataja sie  w pelni rodzina  z domu  Abr...
Robert Nowak
Maj 06, 2018, 15:41:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 19 | Komentarze: 0

Wj 4:1-17
 Rozne sa formy dzialania Boga. Bog ze swej woli chce dzialac w zyciu publicznym i prywatnym.
Mojzesz zostaje powolany do dzialalnosci publicznej. Bog chce dzialac w zyciu spolecznym, nie tylko chce byc Bogiem, Abrahama, Jakuba czy Mojzesza, chce byc Bogiem Israelitow. Bog jako ten , ktory dziala w spolecznosci, ksztaltuje  swoj lud, bedzie czynil z niego narod, ktory istnieje do dzis i bedzie istnial do konca swiata.
Jezus Chrystus w jakis sposob rzuca swiatlo na propozycje Boga, dzialanie Boga nie jest tylko aktem spolecznym, jest tez dzialaniem bardzo intymnym we wnetrzu czlowieka dlatego chrzescijanin przezywa swoja osobista wiez z Bogiem i tez w jakis sposob realizuje swoje zycie publiczne. Rozdzial zycia publicznego od prywatnego w relacji z Bogiem to cos  w moim odczucie antybiblijnego. Czlowiek wierzacy ma prawo wierzyc prywatnie i publicznie
Ja osobiscie mysle, ze Mojzesz jest swiadomy roznicy dzialania Boga w zyciu prywatnym i publicznym. W  zy...
Robert Nowak
Kwiecień 29, 2018, 15:41:06 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 123 | Komentarze: 0

Wj 3:16-19
Po tym Bog jak Bog sie przedstawil, ukazuje Mojzeszowi motyw swojego objawienia:"ujrzałem, co wam uczyniono w Egipcie"
Bog tutaj jasno daje znac, ze nie jest Bogiem zamknietym w sobie i nie jest obojetny na krzywde. W tym fragmencie  jest mowa o reakcji na krzywde narodu uciskanego przez Faraona.W moim  rozumieniu jest to figura reakcji Boga na krzywde ludzkosci jaka doznaje bedac zniewolona przez swoj grzech i szatana . Tutaj ma dzialac Mojzesz, w przypadku  wyzwolenia ludzkosci, dzialanie Boga bedzie sie  realizowalo przez Syna Jednorodzonego Jezusa Chrystusa.
¿Bog mowi Mojzeszowi , ze nie tylko ma wyrazy wspolczucia dla cierpiacego narodu ale takze chce podjac konkretne dzialania."Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód". To dzialanie Boga nie jest ograniczone do jednego natychmiastowego aktu i nie jest wylacznie dzialaniem same...
Robert Nowak
Kwiecień 22, 2018, 15:16:11 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 73 | Komentarze: 0

Wj 3:13-15

Jest to dla mnie niezwykly watek w Pismie Swietym. Tutaj Bog mowi o sobie.  Ukazuje caly plan wyjscia z Egiptu i daje instrukcje Mojzeszowi jak ma postepowac aby  plan  mogl sie pomyslnie zrealizowac.
Pismo swiete mowi, ze Bog jest ISTNIENIEM  ktore warunkuje wszystkie istnienia.  Z IMIENIA BOGA mozemy poznac, ze nie ma zadnego istnienia wczesniejszego od Boga.
Odwiecznosc materii jest idea filozoficzna , ktora  podlega falsyfikacji ze wzgledu na imie Boga, Bog jest bytem  swiadomym, ktory nie potrzebuje niczego aby byc swiadomym. W Bogu jest odwieczna swiadomosc siebie. I on jest stworca materii.
Odwiecznosc idei ta idea filozoficzna rowniez podlega falsyfikacji. Bog nie jest idea, nie jest bytem bezosobowym, jakas idealnoscia, czy bostwem w sobie bez swiadomosci samego siebie.Idee maja zwiazek z istnieniem Boga, sw. Agustyn uwaza je za  cos co przynalezy do swiadomosci Boga.
Ja sobie  moge wyobrazic, ze Bog nie musi stwarzac niczego. Cale s...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.