* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Rodzinnos  (Przeczytany 941 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 372
Rodzinnos
« dnia: Lipiec 06, 2013, 15:22:10 »
Rdz 23,1-4.19.24,1-8.10.48.59.62-67)
Sara doczekała się stu dwudziestu siedmiu lat życia. Zmarła ona w Kiriat-Arba, czyli w Hebronie, w kraju Kanaan. Abraham rozpoczął więc obrzędową żałobę po Sarze, aby ją opłakać. A potem powstawszy odszedł od swej zmarłej i zwrócił się do Chetytów z taką prośbą: Choć mieszkam wśród was jako przybysz, sprzedajcie mi tu u was grób na własność, abym mógł pochować moją zmarłą. A potem Abraham pochował swoją żonę Sarę w pieczarze na polu zwanym Makpela w pobliżu Mamre, czyli Hebronu, w kraju Kanaan. Efron Chetyta, który siedział wśród swych współplemieńców, odpowiedział Abrahamowi wobec nich i wobec wszystkich wchodzących w bramę miasta: Wyprawili więc Rebekę, siostrę swoją, i jej piastunkę ze sługą Abrahama i jego ludźmi. A Izaak, który naówczas mieszkał w Negebie, właśnie wracał od studni Lachaj-Roj; wyszedł bowiem pogrążony w smutku na pole przed wieczorem. Podniósłszy oczy ujrzał zbliżające się wielbłądy. Gdy zaś Rebeka podniosła oczy, spostrzegła Izaaka, szybko zsiadła z wielbłąda i spytała sługi: Kto to jest ten mężczyzna, który idzie ku nam przez pole? Sługa odpowiedział: To mój pan. Wtedy Rebeka wzięła zasłonę i zakryła twarz. Kiedy sługa opowiedział Izaakowi o wszystkim, czego dokonał, Izaak wprowadził Rebekę do namiotu Sary, swej matki. Wziąwszy Rebekę za żonę, Izaak miłował ją, bo była mu pociechą po matce.


 


W tym fragmencie Pisma Swietego postaciami centralnymi sa kobiety Sara i Rebeka. Sara  zona Abrahama i Rebeka przyszla zona Izaaka.Obie kobiety sa milowane przez swych mezow, obie  w mojej opinii sa tymi, ktore ukazuja idealy kobiece, ktore wychwala Pismo Swiete, tymi idealami sa troska o dom , troska o wychowanie dziecka i milosc malzenska, w ktorej kobieta towarzyszy swemu mezowi i daje radosc zycia. Dzielic swoje zycie z osoba, ktora sie kocha i jest sie przez nia kochanym wchodzi w boskie plany, co wiecej Bog sam chce aby czlowiek mogl tak swoje zycie realizowac.


W tych kobietach w moim odczuciu zawarty jest obraz Kosciola ,ktory jest zona Jezusa Chrystusa i nasza Matka.Bycie w Kosciele nie tylko jest  czyms instytucjonalnym,  nie tylko jestem w instytucji ale jestem w rodzinie w ktorej sie dojrzewa, w ktorej jest troska o dobro i w ktorej realizuje sie rodzinnosc. Bycie w relacji z Bogiem oznacza bycie w rodzinie Boga. Sara i Rebeka sa tymi kobietami, ktore wlasnie daja klimat rodzinnosci ten klimat w ktorym zyjemy my obdarowywani cieplem  Kosciola  Zony Jezusa Chrystusa i  Maryji Jego Matki .


 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na niedzielę, 20 maja 2018 - 20 Maj
  • Niedziela Zesłania Ducha Świetego

    (Dz 2,1–11)Kiedy nadszedł dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. Nagle spadł z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić. Przebywali wtedy w Jerozolimie pobożni Żydzi ze wszystkich narodów pod słońcem. Kiedy więc powstał ów szum, zbiegli się tłumnie i zdumieli, bo każdy słyszał, jak przemawiali w jego własnym języku. Pełni zdumienia i podziwu mówili: ”Czyż ci wszyscy, którzy przemawiają, nie są Galilejczykami? Jakżeż więc każdy z nas słyszy swój własny język ojczysty? – Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszkańcy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych części Libii, które leżą blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, Żydzi oraz prozelici, Kreteńczycy i Arabowie – słyszymy ich głoszących w naszych językach wielkie dzieła Boże”.

    (Ps 104, 1ab i 24ac.29bc–30.31 i 34)

    Refren: Niech zstąpi Duch Twój i odnowi ziemię

    Błogosław, duszo moja, Pana,o Boże mój, Panie, Ty jesteś bardzo wielki.Jak liczne są dzieła Twoje, Panie,ziemia jest pełna Twych stworzeń.

    Gdy odbierasz im oddech, marniejąi w proch się obracają.Stwarzasz je, napełniając swym duchemi odnawiasz oblicze ziemi.

    Niech chwała Pana trwa na wieki,niech Pan się raduje z dzieł swoich,Niech miła Mu będzie pieśń moja,będę radował się w Panu.

    (Ga 5, 16-25)Bracia: Postępujcie według ducha, a nie spełnicie pożądania ciała. Ciało bowiem do czego innego dąży niż duch, a duch do czego innego niż ciało, i stąd nie ma między nimi zgody, tak że nie czynicie tego, co chcecie. Jeśli jednak pozwolicie się prowadzić duchowi, nie będziecie podlegać Prawu. Jest zaś rzeczą wiadomą, jakie uczynki rodzą się z ciała: nierząd, nieczystość, wyuzdanie, bałwochwalstwo, czary, nienawiść, spory, zawiść, gniewy, pogoń za zaszczytami, niezgoda, rozłamy, zazdrość, pijaństwo, hulanki i tym podobne. Co do nich zapowiadam wam, jak to już zapowiedziałem: ci, którzy się takich rzeczy dopuszczają, królestwa Bożego nie odziedziczą. Owocem zaś Ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie. Przeciw takim cnotom nie ma Prawa. A ci, którzy należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje z jego namiętnościami i pożądaniami. Mając życie od Ducha, do Ducha się też stosujmy.

    SEKWENCJA

    Przybądź, Duchu Święty,Ześlij z nieba wziętyŚwiatła Twego strumień.

    Przyjdź, Ojcze ubogich, Przyjdź,Dawco łask drogich,Przyjdź, Światłości sumień.

    O, najmilszy z gości,Słodka serc radości,Słodkie orzeźwienie.

    W pracy Tyś ochłodą,W skwarze żywą wodą,W płaczu utulenie.

    Światłości najświętsza,Serc wierzących wnętrzaPoddaj Twej potędze.

    Bez Twojego tchnienia,Cóż jest ...

Robert Nowak
Maj 13, 2018, 15:26:20 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 5 | Komentarze: 0

Wj 4:18-27
 Po objawieniu jaki  mial Mojzesz na pustyni, Pismo swiete ukazuje jak zaczyna wypelniac sie, to co Bog nakazal Mojzeszowi.
Mojzesz opuszcza domo swego tescia i powraca do Egiptu. Tutaj nastepuje  opis pewnego wydarzenia, ktore sprawia wrazenie jakoby Bog chcial zabic Mojzesza."W czasie podróży w miejscu noclegu spotkał Pan Mojżesza i chciał go zabić."
Ja osobiscie tutaj widze ukazanie mocy nadprzyrodzonej, ktore stoja w opozycji do Boga i pragna niweczyc plany Boga. Te sily dzialaja jawnie i w sposob ukryty. Sowo "Pan" dla mnie oznacza, ze moc tych sil nadprzyrodzonych , nie jest bezosobowa, ma swojego przedstawiciela osobowego, ktorym jest aniol upadly.
Tutaj Mojzesz otrzymuje pelna obrone i atak sily anielskiej  pozwala na glebszy zwiazek rodzinny. Sefora corka kaplana madianickiego, osobiscie dokonuje obrzezania swojego syna i wyznaje przed Bogiem Izraela swoja milosc malzenska. Sefora , Mojzesz i syn Mojzesza sataja sie  w pelni rodzina  z domu  Abr...
Robert Nowak
Maj 06, 2018, 15:41:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 16 | Komentarze: 0

Wj 4:1-17
 Rozne sa formy dzialania Boga. Bog ze swej woli chce dzialac w zyciu publicznym i prywatnym.
Mojzesz zostaje powolany do dzialalnosci publicznej. Bog chce dzialac w zyciu spolecznym, nie tylko chce byc Bogiem, Abrahama, Jakuba czy Mojzesza, chce byc Bogiem Israelitow. Bog jako ten , ktory dziala w spolecznosci, ksztaltuje  swoj lud, bedzie czynil z niego narod, ktory istnieje do dzis i bedzie istnial do konca swiata.
Jezus Chrystus w jakis sposob rzuca swiatlo na propozycje Boga, dzialanie Boga nie jest tylko aktem spolecznym, jest tez dzialaniem bardzo intymnym we wnetrzu czlowieka dlatego chrzescijanin przezywa swoja osobista wiez z Bogiem i tez w jakis sposob realizuje swoje zycie publiczne. Rozdzial zycia publicznego od prywatnego w relacji z Bogiem to cos  w moim odczucie antybiblijnego. Czlowiek wierzacy ma prawo wierzyc prywatnie i publicznie
Ja osobiscie mysle, ze Mojzesz jest swiadomy roznicy dzialania Boga w zyciu prywatnym i publicznym. W  zy...
Robert Nowak
Kwiecień 29, 2018, 15:41:06 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 117 | Komentarze: 0

Wj 3:16-19
Po tym Bog jak Bog sie przedstawil, ukazuje Mojzeszowi motyw swojego objawienia:"ujrzałem, co wam uczyniono w Egipcie"
Bog tutaj jasno daje znac, ze nie jest Bogiem zamknietym w sobie i nie jest obojetny na krzywde. W tym fragmencie  jest mowa o reakcji na krzywde narodu uciskanego przez Faraona.W moim  rozumieniu jest to figura reakcji Boga na krzywde ludzkosci jaka doznaje bedac zniewolona przez swoj grzech i szatana . Tutaj ma dzialac Mojzesz, w przypadku  wyzwolenia ludzkosci, dzialanie Boga bedzie sie  realizowalo przez Syna Jednorodzonego Jezusa Chrystusa.
¿Bog mowi Mojzeszowi , ze nie tylko ma wyrazy wspolczucia dla cierpiacego narodu ale takze chce podjac konkretne dzialania."Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód". To dzialanie Boga nie jest ograniczone do jednego natychmiastowego aktu i nie jest wylacznie dzialaniem same...
Robert Nowak
Kwiecień 22, 2018, 15:16:11 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 73 | Komentarze: 0

Wj 3:13-15

Jest to dla mnie niezwykly watek w Pismie Swietym. Tutaj Bog mowi o sobie.  Ukazuje caly plan wyjscia z Egiptu i daje instrukcje Mojzeszowi jak ma postepowac aby  plan  mogl sie pomyslnie zrealizowac.
Pismo swiete mowi, ze Bog jest ISTNIENIEM  ktore warunkuje wszystkie istnienia.  Z IMIENIA BOGA mozemy poznac, ze nie ma zadnego istnienia wczesniejszego od Boga.
Odwiecznosc materii jest idea filozoficzna , ktora  podlega falsyfikacji ze wzgledu na imie Boga, Bog jest bytem  swiadomym, ktory nie potrzebuje niczego aby byc swiadomym. W Bogu jest odwieczna swiadomosc siebie. I on jest stworca materii.
Odwiecznosc idei ta idea filozoficzna rowniez podlega falsyfikacji. Bog nie jest idea, nie jest bytem bezosobowym, jakas idealnoscia, czy bostwem w sobie bez swiadomosci samego siebie.Idee maja zwiazek z istnieniem Boga, sw. Agustyn uwaza je za  cos co przynalezy do swiadomosci Boga.
Ja sobie  moge wyobrazic, ze Bog nie musi stwarzac niczego. Cale s...
Robert Nowak
Kwiecień 15, 2018, 16:51:52 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 37 | Komentarze: 0

Wj 3:1-12
Ten fragment  biblijny jest ukazuje objawienia Boga w sposob zewnetrzny. Bog  tutaj nie jest jakims glosem ,ktory mowi wewnatrz czowieka, nie jest jakims oswieceniem intelektualnym. Mojzesz  widzi pewne zjawisko i odczuwa normalna ciekawosc. Widzi jak krzew plonie i sie nie spala. Kiedy zblizasie do krzewu efekt jest piorunujacy,z krzewu wydobywa sie glos. Ten glos to glos Boga.Ten krzew to forma w jaki sposob Bog objawia swoje istnienie. Bog w tym objawieniu ukazuje,ze  nie przychodzi aby rozwiazywac osobiste problemy Mojzesza.
Kim jest Mojzesz? To nie jest glowa pierwszej monoteistycznej rodziny, ktora oddaje kult Bogu prawdziwemu jak to bylo w przypadku Abrahama, nie chodzi tez o pierworodnego syna jak to bylo w przypadku Izaaka. Bog objawia sie jednemu z izraelitow, zyjacemu na wygnaniu.
 Bog tutaj ukazuje swoja troske o narod i celem objawienia jest ukazanie mozliwosci bycia wolnym narodem w momencie kiedy  ten narod jest w pozycji niewolniczej.Mojzesz je...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.