* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Podstawy grafiki komputerowej  (Przeczytany 995 razy)

Offline admin

  • Administrator
  • ****
  • *****
  • Wiadomości: 219
Podstawy grafiki komputerowej
« dnia: Sierpień 08, 2013, 00:25:35 »
___
Grafika towarzyszy człowiekowi od zamierzchłej przeszłości. Pierwszymi znanymi wytworami ludzkimi, były freski skalne w jaskiniach. Odkryta wtedy nowa sprawność przetrwała i rozwijała się wraz z ogólnym postępem cywilizacyjnym ludzkości. Zmieniały się materiały i techniki, jednak pewne elementy pozostają wspólne. Współcześnie grafika to wiele dziedzin ludzkiej twórczości podzielonych na tysiące specjalizacji. Grafika komputerowa wraz z upowszechniem komputerów, przejmuje i wypiera wszystkie starsze techniki, korzystając jednak ze specjalistycznego doświadczenia pokoleń grafików, poligrafów, malarzy itd.
___

Przed erą informatyczną sztuka graficzna wykształciła standardy zwłaszcza te z dziedziny poligrafii, która stała się podstawą interesującej nas tu grafiki komputerowej. Zasadniczo wiedza z dziedziny poligrafii jest niezbędna, gdy tworzone przez nas projekty mają trafić na papier. W pozostałych przypadkach istnieje kilka różnic.


Kolory
W poligrafii i grafice komputerowej wiedza na temat proporcji i zasad mieszania kolorów jest podstawą. Bez znajomości tychże proporcji i umiejętności określenia prawdziwej barwy, mogą czekać nas niemiłe niespodzianki podczas wydruku, a nawet oglądania naszego projektu na innym monitorze.

Niestety barwa jest najtrudniejszym elementem w pracy grafika, ponieważ jest duża różnica pomiędzy kolorem technicznym, a tym subiektywnym kolorem jaki widzą nasze oczy. Po drodze mamy pułapki w postaci barwy oświetlenia, przebarwień papieru, pigmentów w farbie drukarskiej, źle skalibrowanych monitorów itd. Nawet jeśli uda się przebrnąć przez te wszystkie przeszkody ostatnią trudnością jest percepcja i ogólna sprawność naszych oczu. Każdy widzi kolory nieco inaczej, do tego dochodzi jeszcze indywidualna wrażliwość każdego człowieka i cała psychologia związana z barwami. Dlatego ostatecznie i z konieczności barwa techniczna pozostaje jedynym rozstrzygającym kryterium i grafik powinien nauczyć się przekładać postrzegane przez siebie barwy na ich techniczne kody.

Istnieje wiele gotowych palet kolorów, które są używane przez różne rodzaje sprzętów poligraficznych, jednak i tu w sytuacjach niejasności korzystamy zwykle z dwóch najbardziej znanych systemów. Pierwszy to RGB (red, green, blue) używany w grafice komputerowej dla mediów, których nie drukujemy. Na tym systemie pracują wszystkie monitory komputerów, TV itp. Powód oczywisty, monitory świecą a system miesza światła wg intensywności. Jednak jeśli zamierzamy drukować nasze projekty na maszynach poligraficznych, będziemy musieli używać systemu CMYK (cyjan, magenta, yellow, kontrast). Światło odbite od pigmentów rządzi się innymi prawami i efekty mieszania nie dają takich samych wyników. Papier jest biały i aby uzyskać zaciemnienie go potrzebny jest czarny pigment (kontrast). Mieszane są inne kolory, ale sama zasada uzyskiwania barw jest podobna. Na zwykłych wydrukach nawet nie wiemy, że oprogramowanie naszych domowych drukarek zamienia RGB na CMYK. Jednak przy poważniejszych projektach jest konieczna pełna kontrola i wtedy sami ustalamy jakie kolory idą na produkcję.

RGB
System RGB używa szesnastu cyfr do zapisu proporcji trzech kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego. Twórcy systemu ustalili, że wystarczy 16x16=256 stopni intensywności dla poszczególnej barwy, co można zapisać w postaci dwóch cyfr. Daje to prawie 17 milionów kombinacji barw. Przyzwyczajeni do systemu dziesiętnego możemy mieć na początku trudność w określeniu jaka jest to liczba, ale po kilku ćwiczeniach szybko dochodzimy do wprawy.


Oto kolejne liczby: 0123456789abcdef
Kiedy zapisujemy dwucyfrowo, po dojściu do liczby f pierwsza cyfra przeskakuje do kolejnej. I tak zapis dwucyfrowy zaczyna się od 00 a kończy na FF. np:
00 = 0; 02=2;  10=16; 20=32; a1=161
Dla ułatwienia 4 ćwiartka 8 połowa c - 3/4
I teraz już sam zapis RGB. Pierwsze dwie cyfry to kolor czerwony (R). Środkowe dwie cyfry to kolor zielony (G). Ostatnie dwie cyfry kolor niebieski (B). Najpopularniejszy zapis koloru to właśnie sześć cyfr po dwie dla każdego koloru.
czerń000000(brak koloru)
bielffffff(wszystkie kolory zmieszane dają biel)
kolor czerwonyff0000(czysta czerwień)
pomarańczowyff8000( czerwień zabrała niebieski z zieleni i ponieważ koloru zielonego jest 1/2 mamy pomarańczowy)
źółtyffff00(jak widać czerwień usuwa z zieleni niebieski a w równej proporcji z zielonym daje żółty)
zielony00ff00(czysta zieleń)
turkusowy00ffff (zieleń z niebieskim, daje kolor turkusowy)
niebieski0000ff(czysty niebieski - techniczny,  polski niebieski to kolor zbliżony do cyjan)
jasny niebieski0088ff(1/2 zieleni 1 niebieski) bliski kolorowi cyjan
błękit00c0ff(3/4 zieleni i 1 niebieskiego)
fioletowy800080(widać połowa czerwieni i połowa niebieskiego)
purpurowyff00ff(pełna czerwień i niebieski - magenta)
brązowyc08000
szary808080( szary i jego odcienie są równowagą kolorów, wszelkie odchylenia dają widoczną barwę)


Rozjaśnianie i ściemnianie:

1. Aby rozjaśnić uzykany kolor należy zachowując proporcje dodać do wszystkich kolorów żądaną wartość.
2. Aby przyciemnić należy odjąć od wszystkich kolorów żądaną wartość.
3. Czyste kolory RGB ściemniamy odejmując wartość koloru a rozjaśniamy dodając w równej proporcji pozostałe barwy, nie ruszając koloru podstawowego.
4. Najbardziej widoczna będzie barwa przeważająca, którą możemy skojarzyć na podstawie proporcji.

Wydawać się może, że przy tak wielkiej palecie dostępnych barw różnica kilku stopni danego koloru jest niezauważalna, jednak okazuje się, że wyćwiczony wzrok w zestawieniach potrafi odróżnić nawet tak niewielką różnicę. Podobno kobiety widzą więcej kolorów niż mężczyźni, można się sprawdzić ;)

RGB zwykle jest zapisywany w postaci kodu #ffffff. W znacznikach stron internetowych i programach do obróbki grafiki ze znakiem # na początku lub bez. Jeśli spodobała nam się jakaś barwa (najlepiej z nieodbarwionej palety barw) i chcemy ją zapamiętać, warto prześledzić jej zapis techniczny ile jest w niej czerwieni, zieleni i niebieskiego. Lepiej zapomnieć tu o trzech podstawowych kolorach (żółty, czerwony, niebieski) z lekcji plastyki, bo zawsze będzie się myliło.
Połączenia kolorów w RGB:
czerwony z zielonym daje żółty (czerwień zabiera niebieski z zieleni)
czerwony z niebieskim (odcienie fioletu) - pełne kolory to magenta znana z CMYK'a
zielony z niebieskim (cyjan i turkusowy) np. cyjan też jest używany w CMYK'u


CMYK
W kolorach na komputerze, praktycznie możemy poruszać się tylko w obrębie tych trzech kolorów (RGB). Nawet jeżeli będziemy pracować w innym systemie, nie zobaczymy tego, bo monitor wyświetla tylko mieszankę tych trzech barw. Tło mamy czarne, a kolory to świecące z różną intensywnością 3 punkciki, które widzimy jako jeden piksel danego koloru. Część kolorów poprzez tę metodę mieszania nie jest wyświetlana idealnie. To co widzimy jako szarość jest sztuczne, bo mieszane kolory RGB w równej proporcji w naturze nie dają czystej szarości. To jest biel zmieszana z czarnym tłem. W wydruku mamy sytuację odwróconą, tło jest białe, więc uzyskanie czerni i szarości za pomocą samych kolorów jest raczej niewykonalne a efektem mieszania nie będzie biel.

Rozwiązaniem jest system kolorów funkcjonujący w poligrafii, czyli CMYK, akronim trzech kolorów i kontrastu. W systemie CMYK mieszane są inne barwy. Tym razem mamy Cyjan, Yellow, Magenta. Cyjan jest odpowiednikiem polskiego koloru chabrowego, Yellow - żółtego, Magenta - to kolor zbliżony do naszego purpurowego. Mieszanie tych barw w odpowiednich proporcjach daje podobny efekt jak przy RGB jednak dla oszczędności drogich tuszy i poprawienia efektu odcieni szarości dodano kolor czarny. Zwiększa to wachlarz dostępnych barw o kolejny mnożnik, ale zmniejszona jest liczba stopni. Zapis jest inny i bardziej intuicyjny niż w RGB. Wydruki są jak widać bardziej wymagające, ale kojarzenie kolorów technicznych łatwiejsze.
Stosuje się zapis np:

C:100 M:46 Y:5 K:18

oznacza on że w tym kolorze zastosowano mieszanie pigmentów: 100% cyjanu, 46% magenty, 5% żółtego i 18% kontrastu (czarnego)

Należy zapamiętać, że tutaj układ jest odwrócony i im wyższa wartość tym ciemniejszy kolor (bo grubsza warstwa pigmentu). Więc np. 100% kontrastu to całkowicie czarny, a 0% biały. Podobnie jest z innymi kolorami.

Ściemnianie i rozjaśnianie barw jest tu możliwe na dwa sposoby poprzez kolory jak w RGB i za pomocą kontrastu. Jednak ze względu na właściwości pigmentów i materiałów na których robimy nadruki, ściemnianie kontrastem stosuje się przy ciemniejszych barwach i wszędzie tam gdzie mamy wyraźną czerń, odcienie szarości itp.

Połączenia kolorów w CMYK-u:
Cyjan z Magentą - równa proporcja tworzy niebieski
Magenta z Yelow - równa proporcja tworzy czerwień
Cyjan z Yellow - tworzy zieleń

Z trzech kolorów i kontrastu możemy uzyskać dowolny kolor na wydruku. Efekt końcowy zależy już teraz od jakości papieru, maszyny poligraficznej, pigmentów i oświetlenia.

Marcin

CDN
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2013, 00:03:41 wysłana przez admin »

 


Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.