* Info

* Inspiracje

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Hobby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Za jaskinia Platona  (Przeczytany 2203 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Za jaskinia Platona
« dnia: Sierpień 11, 2013, 05:55:29 »
Hbr 11,1-2.8-19)
Wiara jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy.


Swiat idei, taki odkrycie dokonal Platon apelujac do intuicji intelektualnej. Rzeczywistsc zmyslowa i rzeczywistosc intelektualna. Ta rzeczywistosc, ktorej dowod znajduje sie w wierze nie wyczerpuje sie w platonkim poznaniu idei, nie ogranicza jej sfera poznania zmyslowego. To co pokazuja zmysly to co jest intuicja intelektuala jest tylko tym co wiezniowie platonskiej jaskini widza w cieniu, Duch Swiety kiedy wyprowadza z jaskini wprowadza w rzeczywistosc ktora,nam sie odslania w swym bogactwie, pozwala nam przezywac szczescie, kontemplowac dobro, zachwycac sie pieknem. Kiedy poprostu jest zawierzenie nasze Bogu i zaufanie Boga do nas ,Bog jako Oblubieniec ukazuje cos z tego co  w obecnej naszej kondycji  JEST MOZLIWE PRZEZEWANIE WIARA I W WIERZE.

Offline Uczen_Sokratesa

  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 1217
Odp: Za jaskinia Platona
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 11, 2013, 06:36:36 »
Witaj Iskro :)

To samo zdanie z różnych tłumaczeń Biblii .

A wiara jest pewnością tego, czego się spodziewamy, przeświadczeniem o tym, czego nie widzimy.
Wierzyć zaś – to znaczy być pewnym, że się otrzyma to, czego się oczekuje; to znaczy być przekonanym o rzeczywistym istnieniu tego, czego się nie widzi.
A wiara jest gruntem tych rzeczy, których się spodziewamy i dowodem rzeczy niewidzialnych.
A wiarać jest grunt rzeczy, których się nadziewamy i okazanie niewidomych.
Wiara jest mocnym przekonaniem, że istnieje to, czego się spodziewamy, jest świadectwem o wydarzeniach, których nie widzimy.
 Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.
Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.
And faith is of things hoped for a confidence, of matters not seen a conviction,
 est autem fides sperandorum substantia rerum argumentum non parentum (2) in hac enim testimonium consecuti sunt senes
estin de pistiv elpizomenwn upostasiv pragmatwn elegcov ou blepomenwn (2) en tauth gar emarturhyhsan oi presbuteroi.

To zdanie i sam zjawisko wiary zawsze mnie fascynowało . Widzę jakby tendencję do dwóch tłumaczeń. Z jednej strony jakby psychologicznego opisu czym wiara jest  a z drugiej pokazywania co się przez nią osiąga i o czym ona świadczy.
Ta pierwsza psychologiczna warstwa jest jest do zrozumienia dla osób jej nieposiadających. Tylko wtedy wydaje się czymś nieracjonalnym, jakby odrzuceniem rozumu.
Jest miasto w Indiach, miasto Świątyni Durgi :

 
KARNI MATA: holy indian rat temple

Z europejskiego punktu widzenia baaardzo dziwne.  Dla mnie to jest przykład nieracjonalnej wiary.
Tylko  że wiara chrześcijańska jest w pełni racjonalna. Używany rozum zawsze widzi swoje ograniczenia i jest gotowy uznać uzasadniony autorytet, a takim jest  Bóg.  W chrześcijaństwie kwestia uznania w Jezusie z Nazaretu takiego autorytetu spełnia wszystkie wymagania krytycznej analizy.

Jest jednak coś znacznie więcej w wierze w Jezusa. Byłem w  życiu dosyć długo osobą niewierzącą i znam oba stany ducha.
Wiara jest cudem! Tzn istnieje dzięki interwencji Boga i jest jakby "widzeniem" niewidzialnego świata.
 Nawet to nie wyczerpuje jej opisu. Przez nią osiąga się tak wiele...
 Każdy, kto uwierzy, jest przez Niego usprawiedliwiony ze wszystkich [grzechów], z których nie mogliście zostać usprawiedliwieni w Prawie Mojżeszowym. (Dzieje Apostolskie, 39 ) Wiara czynna w miłości , jak pisał święty Paweł  przynosi usprawiedliwienie!
W tym jednym zdaniu, w różnych tłumaczenia , widzę te wszystkie aspekty obecne. :)


Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Odp: Za jaskinia Platona
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 11, 2013, 16:50:42 »
Dla mnie Platon sugerowal, ze w intuicji intelektualnej mozemy odkryc inna rzeczywistosc i tutaj podzielam trafnosc tego spostrzezenia jednak ta rzeczywistosc widziana intelektualnie jest takze cienieniem w porownaniu z tym czym ona jest. Wiara to nie tylko stan psychologiczny ale mozna mowic o calej ontologii wiary i Twoj post inspiuruje bardzo aby takie spojrzenie poglebiac i rozwijac tak to pisze myslac o reakcji jaka powstala we mnie na Twoj post.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na sobotę, 18 września 2021 - 18 Wrzesień
  • Święto św. Stanisława Kostki, zakonnika

    (Mdr 4,7-15)

    Sprawiedliwy, choćby umarł przedwcześnie, znajdzie odpoczynek. Starość jest czcigodna nie przez długowieczność i liczbą lat się jej nie mierzy: sędziwością u ludzi jest mądrość, a miarą starości życie nieskalane. Ponieważ spodobał się Bogu, znalazł Jego miłość, i żyjąc wśród grzeszników, został przeniesiony. Zabrany został, by złość nie odmieniła jego myśli albo ułuda nie uwiodła duszy: bo urok marności przesłania dobro, a burza namiętności mąci prawy umysł. Wcześnie osiągnąwszy doskonałość, przeżył czasów wiele. Dusza jego podobała się Bogu, dlatego pospiesznie wyszedł spośród nieprawości. A ludzie patrzyli i nie pojmowali ani sobie tego nie wzięli do serca, że łaska i miłosierdzie nad Jego wybranymi i nad świętymi Jego opatrzność.

    (Ps 148,1-2.11-13a.13c-14)

    REFREN: Chłopcy i dziewczęta, chwalcie imię Pana

    Chwalcie Pana z niebios,chwalcie Go na wysokościach.Chwalcie Go, wszyscy Jego aniołowie,chwalcie Go, wszystkie Jego zastępy.

    Królowie ziemscy i wszystkie narody,władcy i wszyscy sędziowie tej ziemi,Młodzieńcy i dziewczęta,starcy i dzieciniech imię Pana wychwalają.

    Majestat Jego ponad ziemią i niebemi On pomnaża potęgę swego ludu.Oto pieśń pochwalna wszystkich Jego świętych,synów Izraela, ludu, który jest Mu bliski.

    Aklamacja (Mt 5,8)

    Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.

    (Łk 2,41-52)

    Rodzice Jezusa chodzili co roku do Jerozolimy na Święto Paschy. Gdy miał On lat dwanaście, udali się tam zwyczajem świątecznym. Kiedy wracali po skończonych uroczystościach, został Jezus w Jerozolimie, a tego nie zauważyli Jego rodzice. Przypuszczając, że jest w towarzystwie pątników, uszli dzień drogi i szukali Go wśród krewnych i znajomych. Gdy Go nie znaleźli, wrócili do Jerozolimy szukając Go. Dopiero po trzech dniach odnaleźli Go w świątyni, gdzie siedział między nauczycielami, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. Wszyscy zaś, którzy Go słuchali, byli zdumieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami. Na ten widok zdziwili się bardzo, a Jego Matka rzekła do Niego: „Synu, czemuś nam to uczynił? Oto ojciec Twój i ja z bólem serca szukaliśmy Ciebie”. Lecz On im odpowiedział: „Czemuście Mnie szukali? Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca?” Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi i wrócili do Nazaretu; i był im poddany. A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te wspomnienia w swym sercu. Jezus zaś czynił postępy w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi.

    (Mdr 4,7-15)

    Sprawiedliwy, choćby umarł przedwcześnie, znajdzie odpoczynek. Starość jest czcigodna nie przez długowieczność i liczbą lat się jej nie mierzy: sędziwością u ludzi jest mądrość, a miarą starości życie nieskalane. Ponieważ spodobał się Bogu, znalazł Jego miłość, i żyjąc wśród grzeszników, został przeniesiony. Zabrany został, by złość nie odmieniła jego myśli albo ułuda nie ...

Robert Nowak
Styczeń 20, 2019, 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1501 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem nbsp dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow nbsp aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory nbsp wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest nbsp Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii nbsp kosmicznej nbsp czy nbsp jakas nbsp kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w nbsp spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za nbsp podstawe nbsp znaki z ktorych sie wyczytuje nbsp istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie nbsp i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my nbsp z tym istnieniem nie mielismy zadnego nbsp kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej nbsp intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takie...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1326 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku. nbsp Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem nbsp Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu nbsp narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:"quot ... jeśli pilnie słuchać będzi...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1645 | Komentarze: 0

 nbsp Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz nbsp nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna. nbsp Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez nbsp tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych nbsp  waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji nbsp  najwyzszejw wladzy nbsp wykonawczej , sadowniczej I ...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1381 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed nbsp Izraelitami w Refidim nbsp pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly nbsp przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia nbsp wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora nbsp stawia nbsp lud izraelski przed nbsp zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic nbsp kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i nbsp jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj nbsp trzeba podjac walke. Mojzesz nbsp wybiera na przywodce mlodego Jozuego nbsp i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast nbsp dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciest...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1433 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"quotCzy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"quot

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem nbsp faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna nbsp tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja nbsp z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory nbsp jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu nbsp w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci nbsp . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyr...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.