* Info

* Inspiracje

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Hobby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Za jaskinia Platona  (Przeczytany 2098 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Za jaskinia Platona
« dnia: Sierpień 11, 2013, 05:55:29 »
Hbr 11,1-2.8-19)
Wiara jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy.


Swiat idei, taki odkrycie dokonal Platon apelujac do intuicji intelektualnej. Rzeczywistsc zmyslowa i rzeczywistosc intelektualna. Ta rzeczywistosc, ktorej dowod znajduje sie w wierze nie wyczerpuje sie w platonkim poznaniu idei, nie ogranicza jej sfera poznania zmyslowego. To co pokazuja zmysly to co jest intuicja intelektuala jest tylko tym co wiezniowie platonskiej jaskini widza w cieniu, Duch Swiety kiedy wyprowadza z jaskini wprowadza w rzeczywistosc ktora,nam sie odslania w swym bogactwie, pozwala nam przezywac szczescie, kontemplowac dobro, zachwycac sie pieknem. Kiedy poprostu jest zawierzenie nasze Bogu i zaufanie Boga do nas ,Bog jako Oblubieniec ukazuje cos z tego co  w obecnej naszej kondycji  JEST MOZLIWE PRZEZEWANIE WIARA I W WIERZE.

Offline Uczen_Sokratesa

  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 1217
Odp: Za jaskinia Platona
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 11, 2013, 06:36:36 »
Witaj Iskro :)

To samo zdanie z różnych tłumaczeń Biblii .

A wiara jest pewnością tego, czego się spodziewamy, przeświadczeniem o tym, czego nie widzimy.
Wierzyć zaś – to znaczy być pewnym, że się otrzyma to, czego się oczekuje; to znaczy być przekonanym o rzeczywistym istnieniu tego, czego się nie widzi.
A wiara jest gruntem tych rzeczy, których się spodziewamy i dowodem rzeczy niewidzialnych.
A wiarać jest grunt rzeczy, których się nadziewamy i okazanie niewidomych.
Wiara jest mocnym przekonaniem, że istnieje to, czego się spodziewamy, jest świadectwem o wydarzeniach, których nie widzimy.
 Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.
Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.
And faith is of things hoped for a confidence, of matters not seen a conviction,
 est autem fides sperandorum substantia rerum argumentum non parentum (2) in hac enim testimonium consecuti sunt senes
estin de pistiv elpizomenwn upostasiv pragmatwn elegcov ou blepomenwn (2) en tauth gar emarturhyhsan oi presbuteroi.

To zdanie i sam zjawisko wiary zawsze mnie fascynowało . Widzę jakby tendencję do dwóch tłumaczeń. Z jednej strony jakby psychologicznego opisu czym wiara jest  a z drugiej pokazywania co się przez nią osiąga i o czym ona świadczy.
Ta pierwsza psychologiczna warstwa jest jest do zrozumienia dla osób jej nieposiadających. Tylko wtedy wydaje się czymś nieracjonalnym, jakby odrzuceniem rozumu.
Jest miasto w Indiach, miasto Świątyni Durgi :

 
KARNI MATA: holy indian rat temple

Z europejskiego punktu widzenia baaardzo dziwne.  Dla mnie to jest przykład nieracjonalnej wiary.
Tylko  że wiara chrześcijańska jest w pełni racjonalna. Używany rozum zawsze widzi swoje ograniczenia i jest gotowy uznać uzasadniony autorytet, a takim jest  Bóg.  W chrześcijaństwie kwestia uznania w Jezusie z Nazaretu takiego autorytetu spełnia wszystkie wymagania krytycznej analizy.

Jest jednak coś znacznie więcej w wierze w Jezusa. Byłem w  życiu dosyć długo osobą niewierzącą i znam oba stany ducha.
Wiara jest cudem! Tzn istnieje dzięki interwencji Boga i jest jakby "widzeniem" niewidzialnego świata.
 Nawet to nie wyczerpuje jej opisu. Przez nią osiąga się tak wiele...
 Każdy, kto uwierzy, jest przez Niego usprawiedliwiony ze wszystkich [grzechów], z których nie mogliście zostać usprawiedliwieni w Prawie Mojżeszowym. (Dzieje Apostolskie, 39 ) Wiara czynna w miłości , jak pisał święty Paweł  przynosi usprawiedliwienie!
W tym jednym zdaniu, w różnych tłumaczenia , widzę te wszystkie aspekty obecne. :)


Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Odp: Za jaskinia Platona
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 11, 2013, 16:50:42 »
Dla mnie Platon sugerowal, ze w intuicji intelektualnej mozemy odkryc inna rzeczywistosc i tutaj podzielam trafnosc tego spostrzezenia jednak ta rzeczywistosc widziana intelektualnie jest takze cienieniem w porownaniu z tym czym ona jest. Wiara to nie tylko stan psychologiczny ale mozna mowic o calej ontologii wiary i Twoj post inspiuruje bardzo aby takie spojrzenie poglebiac i rozwijac tak to pisze myslac o reakcji jaka powstala we mnie na Twoj post.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na czwartek, 6 maja 2021 - 06 Maj
  • Święto świętych Apostołów Filipa i Jakuba

    (1 Kor 15,1-8)

    Przypominam, bracia, Ewangelię, którą wam głosiłem, którąście przyjęli i w której też trwacie. Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli ją zachowacie tak, jak wam rozkazałem... Chyba żebyście uwierzyli na próżno. Przekazałem wam na początku to, co przejąłem; że Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom. W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi.

    (Ps 19,2-5)

    REFREN: Po całej ziemi ich głos się rozchodzi

    Niebiosa głoszą chwałę Boga,dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.Dzień opowiada dniowi,noc nocy przekazuje wiadomość.

    Nie są to słowa ani nie jest to mowa,których by dźwięku nie usłyszano:Ich głos się rozchodzi po całej ziemi,ich słowa aż po krańce świata.

    Aklamacja (J 14,6b.9c)

    Ja jestem drogą i prawdą, i życiem; Filipie, Kto Mnie widzi, widzi i Ojca.

    (J 14,6-14)

    Jezus powiedział do Tomasza: Ja jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie. Gdybyście Mnie poznali, znalibyście i mojego Ojca. Ale teraz już Go znacie i zobaczyliście. Rzekł do Niego Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy. Odpowiedział mu Jezus: Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: Pokaż nam Ojca? Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. Jeżeli zaś nie - wierzcie przynajmniej ze względu na same dzieła. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, będzie także dokonywał tych dzieł, których Ja dokonuję, owszem, i większe od tych uczyni, bo Ja idę do Ojca. A o cokolwiek prosić będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony chwałą w Synu. O cokolwiek prosić mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię.

    (1 Kor 15,1-8)

    Przypominam, bracia, Ewangelię, którą wam głosiłem, którąście przyjęli i w której też trwacie. Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli ją zachowacie tak, jak wam rozkazałem... Chyba żebyście uwierzyli na próżno. Przekazałem wam na początku to, co przejąłem; że Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom. W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodow...

Robert Nowak
Styczeń 20, 2019, 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1313 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem nbsp dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow nbsp aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory nbsp wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest nbsp Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii nbsp kosmicznej nbsp czy nbsp jakas nbsp kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w nbsp spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za nbsp podstawe nbsp znaki z ktorych sie wyczytuje nbsp istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie nbsp i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my nbsp z tym istnieniem nie mielismy zadnego nbsp kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej nbsp intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takie...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1186 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku. nbsp Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem nbsp Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu nbsp narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:"quot ... jeśli pilnie słuchać będzi...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1425 | Komentarze: 0

 nbsp Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz nbsp nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna. nbsp Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez nbsp tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych nbsp  waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji nbsp  najwyzszejw wladzy nbsp wykonawczej , sadowniczej I ...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1232 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed nbsp Izraelitami w Refidim nbsp pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly nbsp przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia nbsp wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora nbsp stawia nbsp lud izraelski przed nbsp zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic nbsp kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i nbsp jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj nbsp trzeba podjac walke. Mojzesz nbsp wybiera na przywodce mlodego Jozuego nbsp i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast nbsp dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciest...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1294 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"quotCzy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"quot

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem nbsp faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna nbsp tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja nbsp z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory nbsp jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu nbsp w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci nbsp . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyr...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.