* Info

* Inspiracje

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Hobby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: TRIDUUM PASCHALNE - Wieki Piątek  (Przeczytany 1876 razy)

Offline Teofil

  • Administrator
  • ****
  • *****
  • Wiadomości: 561
TRIDUUM PASCHALNE - Wieki Piątek
« dnia: Kwiecień 18, 2014, 01:02:36 »

Fot.: 365dniowczymokiem.blogspot.com
___
Wielki Piątek jest dniem Krzyża. To bardzo stara tradycja sięgająca początków Kościoła. W naszych czasach wiekopiątkowa, bogata w symboliczne gesty Liturgia Męki Pańskiej jest odprawiana po południu. Celebrans i asysta wchodzą w ciszy ubrani w szaty mszalne koloru czerwonego, udają się do ołtarza i po oddaniu mu czci padają na twarz lub klękają. Po modlitwie wstępnej czytane jest proroctwo o Cierpiącym Słudze Jahwe i fragment Listu do Hebrajczyków. Następnie czyta się lub śpiewa, zwykle z podziałem na role, opis Męki Pańskiej według św. Jana.

Cytuj
Liturgię słowa Bożego kończy starorzymska, uroczysta Modlitwa Powszechna. Ma ona następującą budowę: diakon stojąc na ambonie wypowiada wezwanie, w którym podaje intencję modlitwy. Posługuje się przy tym starą melodią chorałową. Wszyscy przez chwilę modlą się w ciszy, po czym kapłan z miejsca przewodniczenia lub stojąc przy ołtarzu, odmawia (śpiewa) modlitwę z rękami rozłożonymi. Wznoszone są między innymi modlitwy o jedność chrześcijan, prośba za niewierzących i za Żydów.
T. Sinka dz. cyt. s. 132
 
Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest adoracja Krzyża. Zasłonięty fioletowym suknem Krzyż wnosi się przed ołtarz. Celebrans stopniowo odsłania ramiona Krzyża i śpiewa trzykrotnie: "Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata", na co wierni odpowiadają: "Pójdźmy z pokłonem". Po liturgii Krzyż zostaje w widocznym i dostępnym miejscu, tak by każdy wierny mógł go adorować. Jest on aż do Wigilii Paschalnej najważniejszym punktem w kościele. Przyklęka się przed nim, tak, jak normalnie przyklęka się przed Najświętszym Sakramentem. Po adoracji Krzyża z ciemnicy przynosi się Najświętszy Sakrament i wiernym udziela się Komunii.

Po zakończeniu liturgii wielkopiątkowej Najświętszy Sakrament zostaje procesjonalnie przeniesiony do Grobu Pańskiego i wystawiony do adoracji. Monstrancję okrywa się białym przejrzystym welonem - symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa i umieszcza obok Bożego Grobu. W czasie procesji do Bożego Grobu można śpiewać pieśń o męce Pańskiej, np.: "Jezu Chryste, Panie miły". W czasie adoracji śpiewa się wszystkie trzy części Gorzkich Żali. W wielu kościołach adoracja trwa całą noc.

Tradycja budowania Bożych Grobów była starym zwyczajem w Kościele, jednak obecnie pielęgnowana jest jeszcze w Polsce i w społecznościach polonijnych. Zwyczaj ten wywodzi się z Jerozolimy, gdzie gromadzono się w miejscach Męki Chrystusa, aby Mu towarzyszyć w duchu od Wieczernika i Góry Oliwnej, aż do miejsca Jego pogrzebu, które było także miejscem Jego zmartwychwstania. Pątniczka Eteria przekazała nam wiele szczegółów ze zwyczajów liturgicznych Jerozolimy i innych miejsc świętych. Jerozolimę pod tym względem naśladowały inne Kościoły, urządzając między innymi Boży Grób. Do Bożego Grobu składano bądź Najświętszy Sakrament (np. Augsburg) lub krzyż (Anglia, Francja). Wystawienie w Bożym Grobie Najświętszego Sakramentu w monstrancji okrytej białym welonem istnieje od XIV w. W Polsce Boży Grób i procesja rezurekcyjna znane są od XIV w. co najmniej, a monstrancja od XVI wieku. (T. Sinka dz. cyt. s.133)
 
W Wielki Piątek odprawiane są także nabożeństwa Drogi Krzyżowej. W wielu kościołach rozpoczyna się ono o godzinie 15.00, gdyż właśnie około tej godziny wedle przekazu Ewangelii Jezus zmarł na Krzyżu.

Od kilku lat stałym elementem w większości polskich kościołów jest też rozpoczęcie nowenny do Miłosierdzia Bożego wg. św. Faustyny Kowalskiej, która trwa przez 9 dni przed świętem Bożego Miłosierdzia w pierwszą niedzielę po Wielkanocy.

_________
Źródła:
Ks. Tarsycjusz Sinka CM, Liturgika, Kraków 1994, s. 131-133.
http://www.deon.pl/religia/kosciol-i-swiat/z-zycia-kosciola/art,18232,wielki-czwartek-rozpoczyna-triduum-paschalne.html
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2014, 01:16:02 wysłana przez Marcin »

 


Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.