* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 3:16-19  (Przeczytany 185 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 385
Wj 3:16-19
« dnia: Kwiecień 29, 2018, 15:41:06 »
Wj 3:16-19
Po tym Bog jak Bog sie przedstawil, ukazuje Mojzeszowi motyw swojego objawienia:"ujrzałem, co wam uczyniono w Egipcie"
Bog tutaj jasno daje znac, ze nie jest Bogiem zamknietym w sobie i nie jest obojetny na krzywde. W tym fragmencie  jest mowa o reakcji na krzywde narodu uciskanego przez Faraona.W moim  rozumieniu jest to figura reakcji Boga na krzywde ludzkosci jaka doznaje bedac zniewolona przez swoj grzech i szatana . Tutaj ma dzialac Mojzesz, w przypadku  wyzwolenia ludzkosci, dzialanie Boga bedzie sie  realizowalo przez Syna Jednorodzonego Jezusa Chrystusa.
¿Bog mowi Mojzeszowi , ze nie tylko ma wyrazy wspolczucia dla cierpiacego narodu ale takze chce podjac konkretne dzialania."Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód". To dzialanie Boga nie jest ograniczone do jednego natychmiastowego aktu i nie jest wylacznie dzialaniem samego Boga.
Bog chce aby w tym dzialaniu uczestniczyl takze Mojzesz. On ma  wrocic do Egiptu, to co  slyszy teraz ma przedstawic starszyznie zydowskiej i razem ze starszyzna  ma sie udac do faraona i prosic o mozliwosc zlozenia ofiary dla Boga, ktory jest czczony wsrod hebrajczykow.
Bog zastrzega, ze wyjscie z Egiptu nie bedzie sprawa latwa.Faraon nie bedzie skory do wysluchania prosby zlozenia ofiary i opuszczenia przez izraelitow Egiptu przez trzy dni. Dla faraona  prosba izraelitow onaczala pozbawienie sie ogromnej masy sily  roboczej przez 3 dni  i  towszystko ma sie dokonac przez  zyczenie Boga izraelitow, ktory dla faraona nie byl niczym innym jak plemiennym bostwem. Faraon nie odrzucal istnienia Boga izraelitow ale dla niego ten Bog to "bog prowincjalny"  w narodzie egipskim o wiele wazniejsi  bogowie to Ozyrys, Horus, Ra to sa bogowie tradycji i oni  tym co ksztaltuje zycie religijne w Egipcie.
Mojzesz bedzie musial wejsc w konfrontacje z faraonem.W tej konfrontacji izraelici wyjada zwyciesko.
Jest taki zwyczaj , ze narod zwycieski lupi narod zwyciezony, morduje przywodcow i przywlaszcza sobie  dobra tych , ktorzy zostali pokonani.
W zwyciestwie izraelitow jakie ma miejsce w Egipcie, nie ma przelewu krwi egipskiej, egipcjanie dobrowolnie beda oddawac swoje kosztownosci.Izraelici nie wyjda z Egiptu jako uciekinierzy, wyjda jak ci ktorzy po zwyciestwie wzbogacaja sie tym co sie nazywa lupami wojennymi.Narod zydowski nie tyle bedzie mial lupy wojenne ile pewna rekompensa za wiele lat niewolniczej pracy. Ta rekompensa nie bedzie zdobyta w przemocy lecz bedzie czyms co egipcjanie ofiaruja z wlasnej woli dla Boga  Izraelitow.Natomiast Bog to wszystko oddaje w rece ludu, ktory uwaza za swoj.
Tutaj w moim przekonaniu ukazuje sie forma jak Bog moze zwyciezac, bez przelewu krwi i owoce tego zwyciestwa sa bogactwa  osiagniete bez przelewu krwi.Narod ktory wychodzi z Egiptu nie jest narodem zebraczym i nigdy takim nie bedzie jesli jest pod opieka Boga.
W tym co mowi Bog Mojzeszowi  narod izraelski, wyjdzie z Egiptu pod wodza samego Boga i od tej chwili historia tego narodu bedzie ksztaltowana przez Boga. Narod zydowski stanie sie narodem  Jedynego Boga.W tym narodzie nie ma swiadomosci posiadania wlasnej ziemi, posiadania wlasnej potegi. Zwyciestwa tego narodu dokonuja sie dzieki dzialaniu Boga i ziemi ktora sie bedzie posiadalo jest tez  ziemia otrzymana od Boga.
Dla mnie jest to nauka, ze prawdziwe zwyciestwa w moim zyciu sa takie, w ktorych zwycieza Bog i prawdziwe dobra sa takie , ktore daje Bog, chociaz w tym swiecie istnieniaja niesprawiedliwe warunki pracy jednak sprawiedliwosc Boga nie pozwoli aby czlowiek Boga nie otrzymal sprawiedliwej rekompensy za prace uczciwa. Prawdziwe bogactwo rodzi sie z ciezkiej i uczciwej pracy , ktora blogoslawi Bog.
Z perspektywy jaka nam daje Jezus Chrystus, mozemy w historii narodu izralskiego zobaczyc nasza historie w ktorej nasza prawdziwa ojczyzna jest "Niebo" to jest ta prawdziwa ziemia miodem i mlekiem plynaca, do ktorej mamy dojsc z ziemi egipskiej to jest kondycji doczenej do kondycji wiecznej prowadzeni przez Jezusa Chrystusa  .

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na piątek, 17 sierpnia 2018 - 17 Sierpień
  • Piątek XIX tygodnia okresu zwykłego - wspomnienie obowiązkowe świętego Jacka, prezbitera

    (Ez 16, 1-15. 60. 63)Pan skierował do mnie te słowa: "Synu człowieczy, zapoznaj Jerozolimę z jej obrzydliwościami i powiedz: Tak mówi Pan Bóg do Jerozolimy: Z pochodzenia i urodzenia swego jesteś z ziemi Kanaan. Ojciec twój był Amorytą, a matka twoja – Chittytką. A twoje urodzenie: w dniu twego przyjścia na świat nie odcięto ci pępowiny, nie obmyto cię w wodzie, aby cię oczyścić; nie natarto cię solą i w pieluszki cię nie owinięto. Żadne oko nie okazało współczucia, aby spełnić względem ciebie jedną z tych posług przez litość dla ciebie. W dniu twego urodzenia wyrzucono cię na puste pole – przez niechęć do ciebie. Oto Ja przechodziłem obok ciebie i ujrzałem cię, jak szamotałaś się we krwi. Rzekłem do ciebie, gdy byłaś we krwi: Żyj, rośnij! Jak trawę na polu cię uczyniłem. Rosłaś, wzrastałaś i doszłaś do wieku dojrzałego. Piersi twoje nabrały kształtu i włosy twoje stały się obfitsze. Ale byłaś naga i bez okrycia. Oto przechodziłem obok ciebie i ujrzałem cię. Był to twój czas, czas miłości. Rozciągnąłem połę płaszcza mego nad tobą i zakryłem twoją nagość. Związałem się z tobą przysięgą i wszedłem z tobą w przymierze – mówi Pan Bóg – stałaś się moją. Obmyłem cię wodą, otarłem z ciebie krew i namaściłem olejkiem. Następnie przyodziałem cię wyszywaną szatą, obułem cię w trzewiki z miękkiej skórki, opasałem bisiorem i okryłem cię jedwabiem. Ozdobiłem cię klejnotami, włożyłem bransolety na twoje ręce i naszyjnik na twoją szyję. Włożyłem też pierścień w twój nos, kolczyki w twoje uszy i wspaniały diadem na twoją głowę. Zostałaś ozdobiona złotem i srebrem, przyodziana w bisior oraz w szaty jedwabne i wyszywane. Jadałaś najczystszą mąkę, miód i oliwę. Stawałaś się z dnia na dzień piękniejsza i doszłaś aż do godności królewskiej. Rozeszła się twoja sława między narodami dzięki twojej piękności, bo była ona doskonała z powodu ozdób, w które cię wyposażyłem – mówi Pan. Ale zaufałaś swojej piękności i wyzyskałaś swoją sławę na to, by uprawiać nierząd. Oddawałaś się każdemu, kto obok ciebie przechodził.Ja jednak wspomnę o przymierzu, które z tobą zawarłem za dni twojej młodości, i ustanowię z tobą przymierze wieczne, abyś pamiętała i wstydziła się i abyś ze wstydu ust swoich nie otwarła wówczas, gdy ci przebaczę wszystko, co uczyniłaś" – mówi Pan Bóg.

    (Iz 12, 2. 3 i 4bcd. 5-6)

    REFREN: Gniew Twój ustąpił, w Tobie mam pociechę

    Oto Bóg jest moim zbawieniem!Jemu zaufam i bać się nie będę.Pan jest moją pieśnią i mocąi On stał się moim zbawieniem.

    Wy zaś z weselem czerpać będziecie wodęze zdrojów zbawienia.Chwalcie Pana, wzywajcie Jego imienia!Ukażcie narodom Jego dzieła,przypominajcie, że Jego imię jest chwalebne.

    Śpiewajcie Panu, bo czynów wspaniałych dokonał!I cała ziemia niech o tym się dowie.Wznoś okrzyki i wołaj radośnie, mieszkanko Syjonu,bo wielki jest wśród ciebie Święty Izraela.

    (1 Tes 2, 13)Przyjmijcie słowo Boże nie jako s...

Robert Nowak
Sierpień 12, 2018, 14:55:32 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 5 | Komentarze: 0

Wj  9:1-35 a 10:1-15

Oto pod wplywem nieustepliwej postawy faraona na Egipt spadaja kolejne plagi :zaraza od  ktorej ginie bydlo,zjawisko pylu, ktory powoduje choroby ciala przejawiajace sie w owrzodzeniu,wyniszczajacy grad, grzmoty, blyskawice, plaga szaranczy.
Tutaj Bog ukazuje jak moze dzialac w swiecie fizycznym.
Zjawiska naturalne maja swoje  przyczyny naturalne jednak nie sa calkowicie poddane przyczynom naturalnym. Bog moze dzialacw swiecie naturalnym tak jak chce i moze kierowac zjawiskami naturalnymi.
Egipcjanie mogli zobaczyc, ze te zjawiska naturalne, ktore dla nich byly katastroficzne, nie dotykaly tej czesci terytorium, gdzie mieszkali Izraelici.
Prawa natury nie ograniczaja potegi Boga, one raczej ja ukazuja. Tak Bog to oznajmia Mojzeszowi:" I rzekł Pan do Mojżesza: «Idź do faraona, ponieważ uczyniłem twardym serce jego i jego sług, abym mógł czynić znaki swoje wśród nich, 2 i abyś opowiadał dzieciom twoim i wnukom, co zdziałałem w Egipcie....
Robert Nowak
Sierpień 05, 2018, 14:24:18 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 17 | Komentarze: 0

Wj 7:23 a   Wj 8: 1-28

 Po pierwszej klesce zywiolowej, zaczynaja pojawiac sie natepne, plaga zab, komarow , much. Kaplani egipscy zaczynaja widziec w tych zjawiskach , cos co nie mozna nasladowac. “Aaron wyciągnął rękę swoją i laskę i uderzył proch ziemi. Komary pokryły ziemię i bydło, cały proch ziemi w kraju egipskim zamienił się w komary. 14 Lecz to samo starali się uczynić czarownicy dzięki swej wiedzy tajemnej, by sprowadzić komary, ale tego nie potrafili…  15 Wówczas rzekli czarownicy do faraona: «Palec to Boży»…
Zacietrzewienie faraona sprawia, ze  nie ustaja kleski. Po pladze komarow  pojawiasie plaga much.
Przy  tej pladze   Bog daje wyraznie znac o opiece swojej poniewaz  ta plaga nie dotyka ziemi Goszen, ktora zamieszkuja Izraelici.
Mozemy zobaczyc, ze faron  powoli zaczyna rozpoznawac interwencje Boga w obronie Izraelitow.  W moim mniemaniu faraon widzac interwencje Boga Izraela, chce z nim a nie z  Jego ludem uczynic jakis uklad.  Proponuje Mojze...
Robert Nowak
Lipiec 29, 2018, 17:40:19 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 20 | Komentarze: 0

Wj 7:14-23

Kiedy czytam ten fragment Pisma Swietego mam takie skojarzenie  z ringiem bokserskim. Zaczyna sie pierwsze starcie miedzy Bogiem Izraela i synem bogow egipskich za ktorego uwazal sie faraon. Pierwsze starcie i jednym ciosem  Bog Izraela  sprawia , ze syn "bogow egipskich" lezy na deskach. Jednak na jego stronie, zostaje ocucony przez los kaplanow egipskich,ktorzy ukazali , ze moga robic rzeczy podobne jak te, ktore sie dzieja za sprawa laski Mojzesza. Faraon po pierwszym powaleniu na deski wstaje . " Faraon odwrócił się i poszedł do swego domu, nie biorąc sobie tego do serca."
Bog moglby okazac potege w taki sposob, ze  odrazu moglby wymusic na faronie swoja decyzje.
Tutaj ukazuje sie w moim odczuciu milosierdzie Boga. Faraon zna decyzje Boga i nie ma najmniejszego zamiaru ugiac sie przed Bogiem.Bog swoim pierwszym uderzeniem, ukazuje, ze sprawa ludu izraelskiego jest ta, ktora mu lezy na sercu. Ten pierwszy cios w jakis sposob zrownuje sytuacje Egipcjan...
Robert Nowak
Lipiec 22, 2018, 18:25:50 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 32 | Komentarze: 0

Druga audiencja u Faraona, przebiega tak jak to zostalo oznajmione przez Boga Mojzeszowi. Faraon prosi o znak. Ten znak otrzymuje, laska Mojzesza zamienia sie w weza. Faraon jednak nie dowierza temu znakowi, przywoluje swoich  kaplanow i ci tak samo byli wstanie zamienic swoje laski w weze. Jednak staje sie cos calkowicie nieprzewidzianego. "laska Aarona połknęła ich laski".To zdziwilo faraona, jednak nie widzial w tym nic takiego co mogloby przekonac go o wypuszczeniu Izraelitow. Znak Boga wobec zatwardzialego serca faraona nie uczynil efektu.
Mozemy zdziwic sie jak to mozliwe, widzac dzialanie Boga, to dzialanie nie zmienia ludzkiego serca.
Faraon w mojej opinii mial jakis punkt odniesienia, ktory  czyni go nieczulym na znak Boga. Osobiscie mysle, ze tym punktem odniesienia bylo przekonanie o tym, ze nie istnieje jeden Bog, tylko, ze swiat bogow jest bardziej zlozony. Faraon juz w Mojzeszu i Aaronie nie widzi oszustow, oni rzeczywiscie sa wyslani  przez jakiegos boga, tej...
Robert Nowak
Lipiec 15, 2018, 19:40:41 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 33 | Komentarze: 0

 Wj 6:28- 7:5

A Mojżesz tak się tłumaczył przed Panem: «Oto mówienie sprawia mi trudność6. Jakże więc faraon zechce mię słuchać?»
 
Po pierwszej audiencji u faraona proszenie ponownego spotkania z kims  o kim z gory wiemy jaka bedzie reakcja, nie czyni sie z wielkim optymizmem. Widzimy zatem wymowki Mojzesza, ktory czuje, ze misja jaka chce mu sie powierzyc przerasta jego mozliwosci. Mojzesz ukazuje cala swoja  ludzka slabosc i Bog , ktory widzi serce czlowieka, nie unosi sie gniewem, nie czyni wymowek Mojzeszowi.   Na te wymowki  Mojzesza:" Pan odpowiedział Mojżeszowi: «Oto «Jeśli faraon powie wam tak: "Uczyńcie cud na waszą korzyść"2, wtedy powiesz Aaronowi: Weź laskę i rzuć ją przed faraonem, a przemieni się w węża»2 faraona1, a Aaron, brat twój, będzie twoim prorokiem. 2 Ty powiesz mu wszystko, co ci rozkażę, a Aaron, brat twój, będzie przemawiał do faraona, ażeby wypuścił Izraelitów ze swego kraju...«Jeśli faraon powie wam tak: "Uczyńcie cud na waszą korzyść"2...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.