* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 3:16-19  (Przeczytany 336 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Wj 3:16-19
« dnia: Kwiecień 29, 2018, 15:41:06 »
Wj 3:16-19
Po tym Bog jak Bog sie przedstawil, ukazuje Mojzeszowi motyw swojego objawienia:"ujrzałem, co wam uczyniono w Egipcie"
Bog tutaj jasno daje znac, ze nie jest Bogiem zamknietym w sobie i nie jest obojetny na krzywde. W tym fragmencie  jest mowa o reakcji na krzywde narodu uciskanego przez Faraona.W moim  rozumieniu jest to figura reakcji Boga na krzywde ludzkosci jaka doznaje bedac zniewolona przez swoj grzech i szatana . Tutaj ma dzialac Mojzesz, w przypadku  wyzwolenia ludzkosci, dzialanie Boga bedzie sie  realizowalo przez Syna Jednorodzonego Jezusa Chrystusa.
¿Bog mowi Mojzeszowi , ze nie tylko ma wyrazy wspolczucia dla cierpiacego narodu ale takze chce podjac konkretne dzialania."Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód". To dzialanie Boga nie jest ograniczone do jednego natychmiastowego aktu i nie jest wylacznie dzialaniem samego Boga.
Bog chce aby w tym dzialaniu uczestniczyl takze Mojzesz. On ma  wrocic do Egiptu, to co  slyszy teraz ma przedstawic starszyznie zydowskiej i razem ze starszyzna  ma sie udac do faraona i prosic o mozliwosc zlozenia ofiary dla Boga, ktory jest czczony wsrod hebrajczykow.
Bog zastrzega, ze wyjscie z Egiptu nie bedzie sprawa latwa.Faraon nie bedzie skory do wysluchania prosby zlozenia ofiary i opuszczenia przez izraelitow Egiptu przez trzy dni. Dla faraona  prosba izraelitow onaczala pozbawienie sie ogromnej masy sily  roboczej przez 3 dni  i  towszystko ma sie dokonac przez  zyczenie Boga izraelitow, ktory dla faraona nie byl niczym innym jak plemiennym bostwem. Faraon nie odrzucal istnienia Boga izraelitow ale dla niego ten Bog to "bog prowincjalny"  w narodzie egipskim o wiele wazniejsi  bogowie to Ozyrys, Horus, Ra to sa bogowie tradycji i oni  tym co ksztaltuje zycie religijne w Egipcie.
Mojzesz bedzie musial wejsc w konfrontacje z faraonem.W tej konfrontacji izraelici wyjada zwyciesko.
Jest taki zwyczaj , ze narod zwycieski lupi narod zwyciezony, morduje przywodcow i przywlaszcza sobie  dobra tych , ktorzy zostali pokonani.
W zwyciestwie izraelitow jakie ma miejsce w Egipcie, nie ma przelewu krwi egipskiej, egipcjanie dobrowolnie beda oddawac swoje kosztownosci.Izraelici nie wyjda z Egiptu jako uciekinierzy, wyjda jak ci ktorzy po zwyciestwie wzbogacaja sie tym co sie nazywa lupami wojennymi.Narod zydowski nie tyle bedzie mial lupy wojenne ile pewna rekompensa za wiele lat niewolniczej pracy. Ta rekompensa nie bedzie zdobyta w przemocy lecz bedzie czyms co egipcjanie ofiaruja z wlasnej woli dla Boga  Izraelitow.Natomiast Bog to wszystko oddaje w rece ludu, ktory uwaza za swoj.
Tutaj w moim przekonaniu ukazuje sie forma jak Bog moze zwyciezac, bez przelewu krwi i owoce tego zwyciestwa sa bogactwa  osiagniete bez przelewu krwi.Narod ktory wychodzi z Egiptu nie jest narodem zebraczym i nigdy takim nie bedzie jesli jest pod opieka Boga.
W tym co mowi Bog Mojzeszowi  narod izraelski, wyjdzie z Egiptu pod wodza samego Boga i od tej chwili historia tego narodu bedzie ksztaltowana przez Boga. Narod zydowski stanie sie narodem  Jedynego Boga.W tym narodzie nie ma swiadomosci posiadania wlasnej ziemi, posiadania wlasnej potegi. Zwyciestwa tego narodu dokonuja sie dzieki dzialaniu Boga i ziemi ktora sie bedzie posiadalo jest tez  ziemia otrzymana od Boga.
Dla mnie jest to nauka, ze prawdziwe zwyciestwa w moim zyciu sa takie, w ktorych zwycieza Bog i prawdziwe dobra sa takie , ktore daje Bog, chociaz w tym swiecie istnieniaja niesprawiedliwe warunki pracy jednak sprawiedliwosc Boga nie pozwoli aby czlowiek Boga nie otrzymal sprawiedliwej rekompensy za prace uczciwa. Prawdziwe bogactwo rodzi sie z ciezkiej i uczciwej pracy , ktora blogoslawi Bog.
Z perspektywy jaka nam daje Jezus Chrystus, mozemy w historii narodu izralskiego zobaczyc nasza historie w ktorej nasza prawdziwa ojczyzna jest "Niebo" to jest ta prawdziwa ziemia miodem i mlekiem plynaca, do ktorej mamy dojsc z ziemi egipskiej to jest kondycji doczenej do kondycji wiecznej prowadzeni przez Jezusa Chrystusa  .

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na niedzielę, 20 stycznia 2019 - 20 Styczeń
  • Druga Niedziela zwykła

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (1 Kor 12, 4-11)

    Bracia: Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwan...

Robert Nowak
Dzisiaj o 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opi...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 61 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 75 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 79 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 118 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.