* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:1-17  (Przeczytany 71 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 385
Wj 4:1-17
« dnia: Maj 06, 2018, 15:41:58 »
Wj 4:1-17
 Rozne sa formy dzialania Boga. Bog ze swej woli chce dzialac w zyciu publicznym i prywatnym.
Mojzesz zostaje powolany do dzialalnosci publicznej. Bog chce dzialac w zyciu spolecznym, nie tylko chce byc Bogiem, Abrahama, Jakuba czy Mojzesza, chce byc Bogiem Israelitow. Bog jako ten , ktory dziala w spolecznosci, ksztaltuje  swoj lud, bedzie czynil z niego narod, ktory istnieje do dzis i bedzie istnial do konca swiata.
Jezus Chrystus w jakis sposob rzuca swiatlo na propozycje Boga, dzialanie Boga nie jest tylko aktem spolecznym, jest tez dzialaniem bardzo intymnym we wnetrzu czlowieka dlatego chrzescijanin przezywa swoja osobista wiez z Bogiem i tez w jakis sposob realizuje swoje zycie publiczne. Rozdzial zycia publicznego od prywatnego w relacji z Bogiem to cos  w moim odczucie antybiblijnego. Czlowiek wierzacy ma prawo wierzyc prywatnie i publicznie
Ja osobiscie mysle, ze Mojzesz jest swiadomy roznicy dzialania Boga w zyciu prywatnym i publicznym. W  zyciu prywatnym moge miec jakis sen, widzenie, objawienie prywatne, ktore moze  dzialac na moja wole, uczucia, inteligencje.
Jednak to dzialanie nie jest wystarczajace do dzialalnosci publicznej. Aby dzialac publicznie, nie moge powiedziec ,ze to co czynie jest wynikiem  tylko jakiegos prywatnego przezycia tak osobiscie interpretuje odpowiedz  jaka  Mojzesz daje Bogu.
Mojzesz zna kryteria dzialania w zyciu publicznym bo przeciez dlugie lata byl swiadkiem dzialalnosci publicznej faraona i administracji egipskiej i  z cala szczeroscia mowi Bogu, ze on tych kryteriow nie spelnia i on nie czuje w sobie tak silnej osobowosci, za pomoca ktorej moglby odzialywac na swoj narod, poza tym on jest jakala a zatem sposob w jaki mowi nie jest czyms  ulatwia komunikacje spoleczna.
Bog rozwiazuje wszystkie trudnosci Mojzesza. Ustami Mojzesza bedzie Aaron,  laska Mojzesza bedzie miala pewne niezwykle wlasciwosci i poza tym niezwykle rzeczy moga dziac sie z reka Mojzesza, podobnie z woda z Nilu, gdy dotknie ziemi.
W powolaniu Mojzesza istnieje kryterium weryfikacji, ktore mowi ze to dzialanie jest od Boga i powalnie jest bezposrednio od Boga.
W dzisiejszych czasach kryterium weryfikacji  dla dzialalnosci Boga podaje Jezus Chrystus to krterio jes wyrazone w metaforze drzewa i owocu, kazde drzewo poznaje sie po owocach. Jesli jest cos od Boga nie ma takie mozliwosci aby z takiego dzialania moglo wyniknac jakies  zlo.
Dzialanie Boga przez Mojzesza bylo wyprowadzenie narodu izraelskiego z Egiptu.
Dzialanie Jezusa Chrystusa  bylo wyprowadzenie ludzkosci z niewoli wladcy ktory buduje na klamstwie , iluzji i ideologii.
Panstwo Boga buduje prawda.
Za posrednictwem Mojzesz Bog jest budowniczym  panstwa ograniczonego do jednego narodu.
Jezus Chrystus buduje  panstwo Boga w ludzkosci.
Panstwo Jezusa Chrystusa jest panstwem dla zycia w jednosci z Bogiem i przezywania jej w wiecznosci
Panstwa, ktore nie naleza do Boga, sa budowane na  klamstwie czy tez ideologii, takie panstwa  z historii sie rodza i w historii zanikaja.



 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na piątek, 17 sierpnia 2018 - 17 Sierpień
  • Piątek XIX tygodnia okresu zwykłego - wspomnienie obowiązkowe świętego Jacka, prezbitera

    (Ez 16, 1-15. 60. 63)Pan skierował do mnie te słowa: "Synu człowieczy, zapoznaj Jerozolimę z jej obrzydliwościami i powiedz: Tak mówi Pan Bóg do Jerozolimy: Z pochodzenia i urodzenia swego jesteś z ziemi Kanaan. Ojciec twój był Amorytą, a matka twoja – Chittytką. A twoje urodzenie: w dniu twego przyjścia na świat nie odcięto ci pępowiny, nie obmyto cię w wodzie, aby cię oczyścić; nie natarto cię solą i w pieluszki cię nie owinięto. Żadne oko nie okazało współczucia, aby spełnić względem ciebie jedną z tych posług przez litość dla ciebie. W dniu twego urodzenia wyrzucono cię na puste pole – przez niechęć do ciebie. Oto Ja przechodziłem obok ciebie i ujrzałem cię, jak szamotałaś się we krwi. Rzekłem do ciebie, gdy byłaś we krwi: Żyj, rośnij! Jak trawę na polu cię uczyniłem. Rosłaś, wzrastałaś i doszłaś do wieku dojrzałego. Piersi twoje nabrały kształtu i włosy twoje stały się obfitsze. Ale byłaś naga i bez okrycia. Oto przechodziłem obok ciebie i ujrzałem cię. Był to twój czas, czas miłości. Rozciągnąłem połę płaszcza mego nad tobą i zakryłem twoją nagość. Związałem się z tobą przysięgą i wszedłem z tobą w przymierze – mówi Pan Bóg – stałaś się moją. Obmyłem cię wodą, otarłem z ciebie krew i namaściłem olejkiem. Następnie przyodziałem cię wyszywaną szatą, obułem cię w trzewiki z miękkiej skórki, opasałem bisiorem i okryłem cię jedwabiem. Ozdobiłem cię klejnotami, włożyłem bransolety na twoje ręce i naszyjnik na twoją szyję. Włożyłem też pierścień w twój nos, kolczyki w twoje uszy i wspaniały diadem na twoją głowę. Zostałaś ozdobiona złotem i srebrem, przyodziana w bisior oraz w szaty jedwabne i wyszywane. Jadałaś najczystszą mąkę, miód i oliwę. Stawałaś się z dnia na dzień piękniejsza i doszłaś aż do godności królewskiej. Rozeszła się twoja sława między narodami dzięki twojej piękności, bo była ona doskonała z powodu ozdób, w które cię wyposażyłem – mówi Pan. Ale zaufałaś swojej piękności i wyzyskałaś swoją sławę na to, by uprawiać nierząd. Oddawałaś się każdemu, kto obok ciebie przechodził.Ja jednak wspomnę o przymierzu, które z tobą zawarłem za dni twojej młodości, i ustanowię z tobą przymierze wieczne, abyś pamiętała i wstydziła się i abyś ze wstydu ust swoich nie otwarła wówczas, gdy ci przebaczę wszystko, co uczyniłaś" – mówi Pan Bóg.

    (Iz 12, 2. 3 i 4bcd. 5-6)

    REFREN: Gniew Twój ustąpił, w Tobie mam pociechę

    Oto Bóg jest moim zbawieniem!Jemu zaufam i bać się nie będę.Pan jest moją pieśnią i mocąi On stał się moim zbawieniem.

    Wy zaś z weselem czerpać będziecie wodęze zdrojów zbawienia.Chwalcie Pana, wzywajcie Jego imienia!Ukażcie narodom Jego dzieła,przypominajcie, że Jego imię jest chwalebne.

    Śpiewajcie Panu, bo czynów wspaniałych dokonał!I cała ziemia niech o tym się dowie.Wznoś okrzyki i wołaj radośnie, mieszkanko Syjonu,bo wielki jest wśród ciebie Święty Izraela.

    (1 Tes 2, 13)Przyjmijcie słowo Boże nie jako s...

Robert Nowak
Sierpień 12, 2018, 14:55:32 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 5 | Komentarze: 0

Wj  9:1-35 a 10:1-15

Oto pod wplywem nieustepliwej postawy faraona na Egipt spadaja kolejne plagi :zaraza od  ktorej ginie bydlo,zjawisko pylu, ktory powoduje choroby ciala przejawiajace sie w owrzodzeniu,wyniszczajacy grad, grzmoty, blyskawice, plaga szaranczy.
Tutaj Bog ukazuje jak moze dzialac w swiecie fizycznym.
Zjawiska naturalne maja swoje  przyczyny naturalne jednak nie sa calkowicie poddane przyczynom naturalnym. Bog moze dzialacw swiecie naturalnym tak jak chce i moze kierowac zjawiskami naturalnymi.
Egipcjanie mogli zobaczyc, ze te zjawiska naturalne, ktore dla nich byly katastroficzne, nie dotykaly tej czesci terytorium, gdzie mieszkali Izraelici.
Prawa natury nie ograniczaja potegi Boga, one raczej ja ukazuja. Tak Bog to oznajmia Mojzeszowi:" I rzekł Pan do Mojżesza: «Idź do faraona, ponieważ uczyniłem twardym serce jego i jego sług, abym mógł czynić znaki swoje wśród nich, 2 i abyś opowiadał dzieciom twoim i wnukom, co zdziałałem w Egipcie....
Robert Nowak
Sierpień 05, 2018, 14:24:18 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 17 | Komentarze: 0

Wj 7:23 a   Wj 8: 1-28

 Po pierwszej klesce zywiolowej, zaczynaja pojawiac sie natepne, plaga zab, komarow , much. Kaplani egipscy zaczynaja widziec w tych zjawiskach , cos co nie mozna nasladowac. “Aaron wyciągnął rękę swoją i laskę i uderzył proch ziemi. Komary pokryły ziemię i bydło, cały proch ziemi w kraju egipskim zamienił się w komary. 14 Lecz to samo starali się uczynić czarownicy dzięki swej wiedzy tajemnej, by sprowadzić komary, ale tego nie potrafili…  15 Wówczas rzekli czarownicy do faraona: «Palec to Boży»…
Zacietrzewienie faraona sprawia, ze  nie ustaja kleski. Po pladze komarow  pojawiasie plaga much.
Przy  tej pladze   Bog daje wyraznie znac o opiece swojej poniewaz  ta plaga nie dotyka ziemi Goszen, ktora zamieszkuja Izraelici.
Mozemy zobaczyc, ze faron  powoli zaczyna rozpoznawac interwencje Boga w obronie Izraelitow.  W moim mniemaniu faraon widzac interwencje Boga Izraela, chce z nim a nie z  Jego ludem uczynic jakis uklad.  Proponuje Mojze...
Robert Nowak
Lipiec 29, 2018, 17:40:19 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 20 | Komentarze: 0

Wj 7:14-23

Kiedy czytam ten fragment Pisma Swietego mam takie skojarzenie  z ringiem bokserskim. Zaczyna sie pierwsze starcie miedzy Bogiem Izraela i synem bogow egipskich za ktorego uwazal sie faraon. Pierwsze starcie i jednym ciosem  Bog Izraela  sprawia , ze syn "bogow egipskich" lezy na deskach. Jednak na jego stronie, zostaje ocucony przez los kaplanow egipskich,ktorzy ukazali , ze moga robic rzeczy podobne jak te, ktore sie dzieja za sprawa laski Mojzesza. Faraon po pierwszym powaleniu na deski wstaje . " Faraon odwrócił się i poszedł do swego domu, nie biorąc sobie tego do serca."
Bog moglby okazac potege w taki sposob, ze  odrazu moglby wymusic na faronie swoja decyzje.
Tutaj ukazuje sie w moim odczuciu milosierdzie Boga. Faraon zna decyzje Boga i nie ma najmniejszego zamiaru ugiac sie przed Bogiem.Bog swoim pierwszym uderzeniem, ukazuje, ze sprawa ludu izraelskiego jest ta, ktora mu lezy na sercu. Ten pierwszy cios w jakis sposob zrownuje sytuacje Egipcjan...
Robert Nowak
Lipiec 22, 2018, 18:25:50 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 32 | Komentarze: 0

Druga audiencja u Faraona, przebiega tak jak to zostalo oznajmione przez Boga Mojzeszowi. Faraon prosi o znak. Ten znak otrzymuje, laska Mojzesza zamienia sie w weza. Faraon jednak nie dowierza temu znakowi, przywoluje swoich  kaplanow i ci tak samo byli wstanie zamienic swoje laski w weze. Jednak staje sie cos calkowicie nieprzewidzianego. "laska Aarona połknęła ich laski".To zdziwilo faraona, jednak nie widzial w tym nic takiego co mogloby przekonac go o wypuszczeniu Izraelitow. Znak Boga wobec zatwardzialego serca faraona nie uczynil efektu.
Mozemy zdziwic sie jak to mozliwe, widzac dzialanie Boga, to dzialanie nie zmienia ludzkiego serca.
Faraon w mojej opinii mial jakis punkt odniesienia, ktory  czyni go nieczulym na znak Boga. Osobiscie mysle, ze tym punktem odniesienia bylo przekonanie o tym, ze nie istnieje jeden Bog, tylko, ze swiat bogow jest bardziej zlozony. Faraon juz w Mojzeszu i Aaronie nie widzi oszustow, oni rzeczywiscie sa wyslani  przez jakiegos boga, tej...
Robert Nowak
Lipiec 15, 2018, 19:40:41 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 33 | Komentarze: 0

 Wj 6:28- 7:5

A Mojżesz tak się tłumaczył przed Panem: «Oto mówienie sprawia mi trudność6. Jakże więc faraon zechce mię słuchać?»
 
Po pierwszej audiencji u faraona proszenie ponownego spotkania z kims  o kim z gory wiemy jaka bedzie reakcja, nie czyni sie z wielkim optymizmem. Widzimy zatem wymowki Mojzesza, ktory czuje, ze misja jaka chce mu sie powierzyc przerasta jego mozliwosci. Mojzesz ukazuje cala swoja  ludzka slabosc i Bog , ktory widzi serce czlowieka, nie unosi sie gniewem, nie czyni wymowek Mojzeszowi.   Na te wymowki  Mojzesza:" Pan odpowiedział Mojżeszowi: «Oto «Jeśli faraon powie wam tak: "Uczyńcie cud na waszą korzyść"2, wtedy powiesz Aaronowi: Weź laskę i rzuć ją przed faraonem, a przemieni się w węża»2 faraona1, a Aaron, brat twój, będzie twoim prorokiem. 2 Ty powiesz mu wszystko, co ci rozkażę, a Aaron, brat twój, będzie przemawiał do faraona, ażeby wypuścił Izraelitów ze swego kraju...«Jeśli faraon powie wam tak: "Uczyńcie cud na waszą korzyść"2...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.