* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:1-17  (Przeczytany 220 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Wj 4:1-17
« dnia: Maj 06, 2018, 15:41:58 »
Wj 4:1-17
 Rozne sa formy dzialania Boga. Bog ze swej woli chce dzialac w zyciu publicznym i prywatnym.
Mojzesz zostaje powolany do dzialalnosci publicznej. Bog chce dzialac w zyciu spolecznym, nie tylko chce byc Bogiem, Abrahama, Jakuba czy Mojzesza, chce byc Bogiem Israelitow. Bog jako ten , ktory dziala w spolecznosci, ksztaltuje  swoj lud, bedzie czynil z niego narod, ktory istnieje do dzis i bedzie istnial do konca swiata.
Jezus Chrystus w jakis sposob rzuca swiatlo na propozycje Boga, dzialanie Boga nie jest tylko aktem spolecznym, jest tez dzialaniem bardzo intymnym we wnetrzu czlowieka dlatego chrzescijanin przezywa swoja osobista wiez z Bogiem i tez w jakis sposob realizuje swoje zycie publiczne. Rozdzial zycia publicznego od prywatnego w relacji z Bogiem to cos  w moim odczucie antybiblijnego. Czlowiek wierzacy ma prawo wierzyc prywatnie i publicznie
Ja osobiscie mysle, ze Mojzesz jest swiadomy roznicy dzialania Boga w zyciu prywatnym i publicznym. W  zyciu prywatnym moge miec jakis sen, widzenie, objawienie prywatne, ktore moze  dzialac na moja wole, uczucia, inteligencje.
Jednak to dzialanie nie jest wystarczajace do dzialalnosci publicznej. Aby dzialac publicznie, nie moge powiedziec ,ze to co czynie jest wynikiem  tylko jakiegos prywatnego przezycia tak osobiscie interpretuje odpowiedz  jaka  Mojzesz daje Bogu.
Mojzesz zna kryteria dzialania w zyciu publicznym bo przeciez dlugie lata byl swiadkiem dzialalnosci publicznej faraona i administracji egipskiej i  z cala szczeroscia mowi Bogu, ze on tych kryteriow nie spelnia i on nie czuje w sobie tak silnej osobowosci, za pomoca ktorej moglby odzialywac na swoj narod, poza tym on jest jakala a zatem sposob w jaki mowi nie jest czyms  ulatwia komunikacje spoleczna.
Bog rozwiazuje wszystkie trudnosci Mojzesza. Ustami Mojzesza bedzie Aaron,  laska Mojzesza bedzie miala pewne niezwykle wlasciwosci i poza tym niezwykle rzeczy moga dziac sie z reka Mojzesza, podobnie z woda z Nilu, gdy dotknie ziemi.
W powolaniu Mojzesza istnieje kryterium weryfikacji, ktore mowi ze to dzialanie jest od Boga i powalnie jest bezposrednio od Boga.
W dzisiejszych czasach kryterium weryfikacji  dla dzialalnosci Boga podaje Jezus Chrystus to krterio jes wyrazone w metaforze drzewa i owocu, kazde drzewo poznaje sie po owocach. Jesli jest cos od Boga nie ma takie mozliwosci aby z takiego dzialania moglo wyniknac jakies  zlo.
Dzialanie Boga przez Mojzesza bylo wyprowadzenie narodu izraelskiego z Egiptu.
Dzialanie Jezusa Chrystusa  bylo wyprowadzenie ludzkosci z niewoli wladcy ktory buduje na klamstwie , iluzji i ideologii.
Panstwo Boga buduje prawda.
Za posrednictwem Mojzesz Bog jest budowniczym  panstwa ograniczonego do jednego narodu.
Jezus Chrystus buduje  panstwo Boga w ludzkosci.
Panstwo Jezusa Chrystusa jest panstwem dla zycia w jednosci z Bogiem i przezywania jej w wiecznosci
Panstwa, ktore nie naleza do Boga, sa budowane na  klamstwie czy tez ideologii, takie panstwa  z historii sie rodza i w historii zanikaja.



 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na niedzielę, 20 stycznia 2019 - 20 Styczeń
  • Druga Niedziela zwykła

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (1 Kor 12, 4-11)

    Bracia: Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwan...

Robert Nowak
Dzisiaj o 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 1 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opi...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 61 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 75 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 79 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 118 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.