* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:18-26  (Przeczytany 165 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 404
Wj 4:18-26
« dnia: Maj 13, 2018, 15:26:20 »
Wj 4:18-27
 Po objawieniu jaki  mial Mojzesz na pustyni, Pismo swiete ukazuje jak zaczyna wypelniac sie, to co Bog nakazal Mojzeszowi.
Mojzesz opuszcza domo swego tescia i powraca do Egiptu. Tutaj nastepuje  opis pewnego wydarzenia, ktore sprawia wrazenie jakoby Bog chcial zabic Mojzesza."W czasie podróży w miejscu noclegu spotkał Pan Mojżesza i chciał go zabić."
Ja osobiscie tutaj widze ukazanie mocy nadprzyrodzonej, ktore stoja w opozycji do Boga i pragna niweczyc plany Boga. Te sily dzialaja jawnie i w sposob ukryty. Sowo "Pan" dla mnie oznacza, ze moc tych sil nadprzyrodzonych , nie jest bezosobowa, ma swojego przedstawiciela osobowego, ktorym jest aniol upadly.
Tutaj Mojzesz otrzymuje pelna obrone i atak sily anielskiej  pozwala na glebszy zwiazek rodzinny. Sefora corka kaplana madianickiego, osobiscie dokonuje obrzezania swojego syna i wyznaje przed Bogiem Izraela swoja milosc malzenska. Sefora , Mojzesz i syn Mojzesza sataja sie  w pelni rodzina  z domu  Abrahama , Izaaka i Jakuba. Nie jest to juz malzenstwo mieszane w ktorym kazdy zachowuje swoje wierzenia. Milosc Sefory i Mojesza jest zlaczona z miloscia Boga jedynego i prawdziwego, ktory w swoich planach daje miejsce szczegolne Mojzeszowi.Atak sily anielskiej sluzy dla  dobra.Mojzesz, zona Sefora i syn staja sie rodzina izraelska  z wszystkimi wymaganiami prawnymi.
Pismo swiete ukazuje tutaj takze jaki jest stosunek Boga do narodu utworzonego z domu Jakuba :""To mówi Pan: Synem moim pierworodnym jest Izrael...Wypuść mojego syna, aby mi cześć oddawał;"
Narod izraelski przez Boga zostaje usynowiony. Krzywda narodu jest widziana przez Boga tak jak Ojciec widzi krzywde jaka doznaje syn.
Tutaj jest mowa o usynowieniu narodu. Przez Jezusa Chrystusa  w moim rozumieniu zostaje usynowiona  kazda osoba, ktora  w osobie Jezusa Chrystusa  widzi pelnosc natury ludzkiej i boskiej .
  Sefora w akcie obrzezania syna wyzaje wiare w Boga prawdziwego. I Sefora takze  swego meza wobec Boga prawdziwego nazywa oblubiencem krwi: Sefora wzięła ostry kamień i odcięła napletek syna swego i dotknęła nim nóg Mojżesza, mówiąc: «Oblubieńcem krwi jesteś ty dla mnie»...«Oblubieńcem krwi jesteś przez obrzezanie».
Nasza wiara wyznana przez chrzest  jest tez wiara, w ktorej Jezus Chrystus jest oblubiencem krwi. Ta krew jest krwia Jezusa Chrystusa ta krew  nas czyni , ze jestesmy tak blisko Boga, jak oblubienica blisko swego ukochanego, jak ojciec wobec syna.
Zaden aniol nie cieszy sie taka bliskoscia dlatego tez mozemy zrozumiec dlaczego jest ktos kto chce nas zabic.Aniol zbuntowany chce nas zabic . Zabic nie oznacza odlaczyc cialo od ducha, jak to moze uczynic moc, ktora plynie z sil materii albo kogos kto dysponuje taka moca.  Zabic moze takze   oznaczac odlaczyc od Boga  nie pozwolic aby   prawdziwy Trojjedyn  Bog , stal sie naszym  ojcem, oblubiencem.
Sefora  w moim rozumieniu ukazuje, ze przed tym atakiem mozemy obronic sie, jesli wyznamy nasza wiare w Boga, jesli w sposob swiadomy przyrzeczenia  zlozone na chrzcie, nie tylko stana sie przyzeczeniami rodzicow, ale takze beda wyrazaly nasza osobista wiare w ktorej krew Jezusa Chrystusa nie jest tylko czyms co widzimy na religijnych obrazkach ona ma jakis zwiazek z nasza krwia to znaczy z naszym zyciem z krwi , ktore jest konkretne i nie tylko czyms co ma charakter czysto myslowy.
Nasza wiara nie jest tylko mysla jest w naszej krwi jest zyciem konkretnym jestesmy " synami", "oblubiencami" przez krew tego,ktory jest Jedynym, Prawdziwym, Jednorodzony Synem Boga, ktory jest  Swiatloscia ze Swiatlosci i ktory przelewa swoja krew abysmy mogli dostapic cos co przewyzsza godnosc aniolow.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na niedzielę, 20 stycznia 2019 - 20 Styczeń
  • Druga Niedziela zwykła

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Iz 62, 1-5)

    Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia. Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą. Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga. Nie będą więcej mówić o tobie "Porzucona", o krainie twej już nie powiedzą "Spustoszona". Raczej cię nazwą "Moje w niej upodobanie", a krainę twoją – "Poślubiona". Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża. Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac)

    REFREN: Pośród narodów głoście chwałę Pana

    Śpiewajcie Panu pieśń nową,śpiewaj Panu, ziemio cała.Śpiewajcie Panu,sławcie Jego imię.

    Każdego dnia głoście Jego zbawienie.Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,rozgłaszajcie Jego cudapośród wszystkich ludów.

    Oddajcie Panu, rodziny narodów,oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu,przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

    Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku,zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.Głoście wśród ludów, że Pan jest królem,będzie sprawiedliwie sądził ludy.

    (1 Kor 12, 4-11)

    Bracia: Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwan...

Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 61 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 74 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 79 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 117 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Robert Nowak
Grudzień 02, 2018, 13:50:12 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 95 | Komentarze: 0

Wyj 16:31-35

Narod  Izraelski po wyjsciu z Egiptu na pustyni bedzie przebywal  40 lat. Mamy zatem  na pustyni pewne panstwo z ktorym nie graniczy zadne inne. Nie ma wymiany handlowej, nie ma wymiany kulturalnej, nie ma konfliktow z sasiadami. Nie ma czegos takiego, co  my nazywamy spor o miedze. W narodzie Izraelskim na pustyni nie ma biednych. Przy 40 latach rzadow Boga, nikt z narodu Izraelskiego  nie cierpial niedozywienia. Tutaj pismo swiete tego jeszcze nie mowi, powie na innym miejscu. Nikt w narodzie izraelskim na pustyni nie cierpial  z powodu zniszczonego ubrania, butow i rzeczy codziennego uzytku. Narod  Izraelski cechowalo ubranie schludne i przestrzegane byly zasady higieny. To wszystko dzialo sie na pustyni.
Widzimy zatem troske Boga o rzeczy materialne. Roznice jakie istnialy w narodzie byly podyktowane bliskoscia Boga. Najblizej Boga byl Mojzesz i Aaron oni byli  przywodcami narodu na pustyni i oni majac do pomocy rade organizowali codzienne zycie w narod...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.