* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:21  (Przeczytany 39 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 378
Wj 4:21
« dnia: Maj 20, 2018, 14:51:10 »
 Wj 4:21

Pan rzekł do Mojżesza: «Gdy będziesz zbliżał się do Egiptu, pamiętaj o władzy czynienia wszelkich cudów, jaką ci dałem do ręki, i okaż ją przed faraonem. Ja zaś uczynię upartym jego serce, że nie zechce zezwolić na wyjście ludu. Wj 4:21

Pismo swiete ukazuje tutaj poczatek interwencji Boga w zyciu publicznym.
 Mojżesz nie jest kims kto z wlasnej woli bedzie chcial wyzwolic narod izraelski z Egiptu. On juz mial swoje zycie urzadzone, dobry tesc piekna i madra zona i dziecko zrodzone z pieknej malzenskiej milosci.
Z pewnoscia Mojżesz mial bardzo dobra sprawnosc fizyczna  w Egipcie tez otrzymal wysokie wyksztalcenie mial jednak bardzo powazna wade wymowy.Oczywiscie z tym mozna by walczyc. Temistokles jeden znajlepszych mowcow greckich tez mial problem z jakaniem co nie przeszkodzilo mu byc bardzo dobrym demagogiem.
Temistokles byl tym, ktory przeciwstawil sie potedze Persow i w swych  mowach wzywal do wojny Ateny aby staly sie polis , ktore bedzie przewodzic wszystkim miastom geckim w obronie niepodleglosci Grecji.
Temistokles dziala ruszany uczuciami patriotycznymi i mysli o potedze Grecji i wsposob specjalny Aten.
Mojżesz aby dokonac to co mu polecil Bog ma sie przeciwstawic potedze Egiptu. Plany Egiptu wobec narodu izraelskiego przypominaly troche te plany jakie byly realizowane w hitlerowskich Niemczech. Narod izraelski mial byc wyniszczony w obozach pracy. W Egipcie stworzono takie oboz i w tym obozie  planowano zniszczyc narod przez wycieczenie fizyczne.
Ten oboz pracy pod pewnymi wzgledami przypominal  Oswiecim.  Mojżesz mial isc do tego "Oswiecimia" i wyprowadzic z niego swoj narod.
 Propozycja Mojzesza mogla byc  rozumiana jako alternatywa miedzy smiercia powolna w Egipcie i smiercia glodowa na pustyni.
Mojzesz aby wykonac plan Boga musial zmierzyc sie z dwoma poteznymi silami, starszyzna Izraelitow i wladza faraona. Starszyzna Izraelitow  to cos w rodzaju oswiecimskiego "Komando" ona byla lepiej odzywiana i odpowiedzialna za organizacje pracy. Dla Faraona oboz pracy byl zrodlem bardzo taniej sily roboczej i poza tym tutaj realizowal sie plan, ktory swoj poczatek mial u wczesniejszych wladcow Egiptu.
Mojzesz nie mial zadnych szans na wyzwolenie narodu, gdyby to chcial czynic z wlasnych pobudek.
 Mogl zostac natychmiast zabity przez egipcjan, badz tez zginac smiercia skrytobojcza  z rak jakiegos platnego mordercy z wlasnego narodu oplacanego przez starszyzne, ktora praktycznie misja Mojzesza pozbawiala ich wladzy i przywilejow.
Bog w pierwszej fazie misji obdarza Mojzesza wladza czynienia cudow aby  ukazac autorytet Mojzesza wobec starszyzny, co oczywiscie nie jest wystarczajace w przypadku faraona.
Faraon jest idolatra to znaczy oddaje czesc nie Bogu prawdziwemu i poza tym kultura tamtych czasow byla taka, ze dla faraona Bog Izraela, to jedno z lokalnych bostw.Ten lokalny " bog" oczywiscie nie moze miec wiekszego znaczenia jak bogowie poteznego imperium.
To co zatwardza serce faraona jest ideologia na ktorej opiera sie autorytet faraona.
 Faraon w moim odczuciu zatwardza swoje serce pod wplyewm ideologii , ktorej jest wyznawca i z pozycji ktorej  bedzie interpretowal  propozycje Mojzesza.
Bog stworzyl czlowieka wolnym i istnieje taka mozliwosc , ze czlowiek moze patrzec na Boga z pewnej pozycji ideologicznej, ktora moze zatwardzac serce.  Mozemy  patrzec z pozycji ideolgicznej na Boga, mozemy "ideologizowac" Boga. Bog na to zezwala, poniewaz nasza wolnosc wobec niego jest realna i te pozycje sa wlasnie dowodem realnosci jaka ma nasza wolnosc.
Bog pozwala na realizacje wolnosci faraona, jednak ta wolnosc  nie jest taka , ze moze zniszczyc plany Boga. Jesli wolnosc czlowieka obraca sie przeciw Bogu, dzialania Boga sa takie , ze  rodza sie takie sytuacje w ktorych rosnie chwala Boga. Chwala Boga rosnie przez narod, ktory wyzwala, chwala Boga rosnie przez   Jezusa Chrystusa. Wolnosc ludzka nigdy nie jest wstanie przekreslic planow Boga. Tego nie mogl uczynic faraon  w egipcie i  Stalin  czy Hitler w XX wieku, to co rzeczywiscie mogli uczynic w swej wolnosci to zatwardzic serce.
 Dzis nie ma obozow zaglady  organizowanych przez hitlerowskie Niemcy i w Rosji cerkwie wzywaja swoimi dzwonami do  czci Boga prawdziwego , nikt wczesniej nie wyobrazal sobie czegos takiego kiedy te miejsca bozego kultu byly niszczone i zamieniane w muzea.
Nasz narod tez doswiadczal rzady "serc zatwardzialych" dla Boga i tez ma postac, ktora go wyprowadzila z domu niewoli, osobiscie taka postac widze w osobie Jana Pawla II, ktory przyczynil sie do wolnosci naszego narodu i wielu innych wyzwolonych od "zelaznej kurtyny".


 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na niedzielę, 24 czerwca 2018 - 24 Czerwiec
  • Niedziela XII tygodnia okresu zwykłego - Uroczystość narodzenia św. Jana Chrzciciela

    (Iz 49,1-6)Wyspy, posłuchajcie Mnie! Ludy najdalsze, uważajcie! Powołał Mnie Pan już z łona mej matki, od jej wnętrzności wspomniał moje imię. Ostrym mieczem uczynił me usta, w cieniu swej ręki Mnie ukrył. Uczynił ze mnie strzałę zaostrzoną, utaił mnie w swoim kołczanie. I rzekł mi: Tyś Sługą moim, Izraelu, w tobie się rozsławię. Ja zaś mówiłem: Próżno się trudziłem, na darmo i na nic zużyłem me siły. Lecz moje prawo jest u Pana i moja nagroda u Boga mego. Wsławiłem się w oczach Pana, Bóg mój stał się moją siłą. A teraz przemówił Pan, który mnie ukształtował od urodzenia na swego Sługę, bym nawrócił do Niego Jakuba i zgromadził Mu Izraela. A mówił: To zbyt mało, iż jesteś Mi Sługą dla podźwignięcia pokoleń Jakuba i sprowadzenia ocalałych z Izraela! Ustanowię cię światłością dla pogan, aby moje zbawienie dotarło aż do krańców ziemi.

    (Ps 139,1-3.13-15)

    Refren: Sławię Cię, Panie, za to, żeś mnie stworzył.

    Przenikasz i znasz mnie, Panie,Ty wiesz, kiedy siedzę i wstaję.Z daleka spostrzegasz moje myśli,przyglądasz się, jak spoczywam i chodzę,i znasz moje wszystkie drogi.

    Ty bowiem stworzyłeś moje wnętrzei utkałeś mnie w łonie mej matki.Sławię Cię, żeś mnie tak cudownie stworzył,godne podziwu są Twoje dzieła.

    I duszę moją znasz do głębi.Nie tajna Ci istota,kiedy w ukryciu nabierałem kształtów,utkany we wnętrzu ziemi.

    (Dz 13,22-26)W synagodze w Antiochii Pizydyjskiej Paweł powiedział: Bóg dał ojcom naszym Dawida na króla, o którym też dał świadectwo w słowach: Znalazłem Dawida, syna Jessego, człowieka po mojej myśli, który we wszystkim wypełni moją wolę. Z jego to potomstwa, stosownie do obietnicy, wyprowadził Bóg Izraelowi Zbawiciela Jezusa. Przed Jego przyjściem Jan głosił chrzest nawrócenia całemu ludowi izraelskiemu. A pod koniec swojej działalności Jan mówił: " Ja nie jestem tym, za kogo mnie uważacie. Po mnie przyjdzie Ten, któremu nie jestem godny rozwiązać sandałów na nogach ". Bracia, synowie rodu Abrahama, i ci spośród was, którzy się boją Boga! Nam została przekazana nauka o tym zbawieniu.

    (Łk 1,76)Ty, dziecię, zwać się będziesz prorokiem Najwyższego, gdyż pójdziesz przed Panem przygotować Mu drogę.

    (Łk 1,57-66.80)Dla Elżbiety nadszedł czas rozwiązania i urodziła syna. Gdy jej sąsiedzi i krewni usłyszeli, że Pan okazał tak wielkie miłosierdzie nad nią, cieszyli się z nią razem. Ósmego dnia przyszli, aby obrzezać dziecię, i chcieli mu dać imię ojca jego, Zachariasza. Jednakże matka jego odpowiedziała: Nie, lecz ma otrzymać imię Jan. Odrzekli jej: Nie ma nikogo w twoim rodzie, kto by nosił to imię. Pytali więc znakami jego ojca, jak by go chciał nazwać. On zażądał tabliczki i napisał: Jan będzie mu na imię. I wszyscy się dziwili. A natychmiast otworzyły się jego usta, język się rozwiązał i mówił wielbiąc Boga. I padł strach na wszystkich ich sąsiadów. W całej górskiej krainie Judei rozpowiadano o tym wszys...

Robert Nowak
Dzisiaj o 18:02:06 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 0 | Komentarze: 0

Wj 6:1-5
Tutaj osobiscie wierze , ze sa spisane slowa Boga.
Tylko Bog , moze mowic o przyszlosci , przeszlosci i terazniejszosci w taki sposob jak to slyszy Mojzesz. Slowa wypowiedziane przez Boga dokladnie odbijaja fakty i obietnice nie maja nic wspolnego z tym co mozemy nazwac polowicznoscia to znaczy spelniaja sie w pewnym stopniu lecz nie w 100% jak to bywa z obietnicami politycznymi, roznych kampanii wyborczych. Obietnice Boga realizuja sie w 100%.
W tym opisie biblijnym widzimy ,ze Bog rozumiany jako bezosobowe istnienie to jest jakas konstrukcja mysli ludzkiej, ktora z orginalnej intuicji Boga zachowala jego niestworzonosc i z niej stworzyla mysl pewna pochodna w ktorej zachowuje sie istnienie Boga lecz gubi sie to wszystko co nalezy do Boga jako tego, ktory jest swiadom samego siebie i Jego zdolnosc komunikacji ze stworzeniem, ktora moze realizowac od siebie samego.
Tutaj tez zostaje ukazany blad deizmu, ktory czyni z Boga stworce, ktory swoje stworzenie poz...
Robert Nowak
Czerwiec 17, 2018, 20:58:20 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 12 | Komentarze: 0

 Wj 5:20-23

 Mojzesz uczynil wszystko tak jak mu bylo polecone przez Boga. Poprosil o audiencje u faraona i przedstwil mu wole Boga. Faraon kierujac sie wlasnymi rozumowaniami   nie tylko odmowil spelnienie woli Boga, ale uznal, ze to co przedstawia Mojzesz, pochodzi wylacznie od jego idei przejecia wladzy nad etnia hebrajska i oderwanie tej etni od wladzy  faraona, stad tez po audiencji u faraona przychodza sankcje karne na Hebrajczykow. W tej sytuacji rozpoczynaja sie szemrania. Starszyzna, odsunieta od wladzy  podgrzewa te szemrania i stawia zarzut  Aaronowi i Mojzeszowi:"Niechaj wejrzy Pan na was i osądzi, gdyż naraziliście nas na niesławę u faraona i jego dworzan. Wy to podaliście miecz w ich rękę, aby nas zabijali»"
W tych okolicznosciach Mojzesz przygnieciony fiaskiem swej misji zwraca sie do Boga.Panie, czemu zezwoliłeś wyrządzić zło temu ludowi? Czemu mnie wysłałeś? 23 Wszak od tej chwili, gdy poszedłem do faraona, by przemawiać w Twoim imieniu, gorzej się on o...
Robert Nowak
Czerwiec 10, 2018, 14:46:59 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 18 | Komentarze: 0

Wj 5:6-23

Widzimy, ze faraon prosbe  wyrazona przez Mojzesza i Aarona potraktowal  jako wymowke od pracy i uczynienie jej bardziej uciazliwa mialo byc sposobem aby Izraelici poznali swego "prawdziwego boga" to jest faraona. Tutaj mamy ukazany problem pracy. Praca jest czyms co ma odciagnac od Boga. Uciazliwosc w pracy ma uczynic to aby Izraelici zapomnieli o Bogu.
Na bramie obozu oswiecimskiego widnial napis "Arbeit macht freit. " "Praca czyni  wolnym" napis piekny jednak nic pieknego nie oznaczal. Faraon moze byc uznany za inwentora idei tego napisu. Praca ma cie uczynic wolnym od myslenia o Bogu.Tak oto ziemia egipska stala sie wielkim obozem pracy. Gdyby w tamtych czasach istnieli dziennikarze i  krecili reportaze z obozu pracy Izraelitow  twarze ktore bysmy widzieli nie wiele by sie roznily od tych jakie mieli wiezniowie Oswiecimia, Dachau czy innego z tysiecy obozow pracy jakie istnialy w czasie II wojny swiatowej.Oczywiscie takie twarze w ktorych widac wycieczenie...
Robert Nowak
Czerwiec 03, 2018, 18:57:59 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 23 | Komentarze: 0

Wj 5:1-5
Ten rodzial Pisma Swietego zaczyna sie od  pierwszej audiencji Mojzesza i Aarona u faraona.  Tam zostaje przedstawiona prosba faraonowi w imieniu Boga Izraela.
Dla mnie zastanawiajace jest, ze faraon mówi : "Nie znam Pana...". Bog Izraela dla faraona jest Bogiem nieznanym.
 W historii Egiptu sa takie momenty, ktore egipcjanie chcieli puscic w niepamiec. Pierwszy taki moment to rzady wladcow z plemiena Hyksosow.  Za czasow tych wladcow Jozef osiagnal tak wysoka pozycje w Egipcie i sprowadzil cala swoja rodzine do Egiptu, ktora teraz stala sie czyms co  ja bym nazwal grupa etniczna , ktora nie zintegrowala sie z narodem egipskim.
Faraon , ktory przyjal Mojzesza i Aarona calkowicie sie odcinal od historii Egiptu z czasow Hyksosow.
Drugi moment w historii Egiptu to reforma religijna ktora chcial przeprowadzic Amenhotep IV  , ktory zmienil swoje imie na Echnaton. On chcial skonczyc z wierzeniami starozytnego Egiptu i wprowadzic kult Atona , ktory byl pewna...
Robert Nowak
Maj 27, 2018, 15:03:30 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 27 | Komentarze: 0

Wj 4:27-31
Mozemy zobaczyc, ze dwie osoby bez  zadnej komunikacji podejmuja dzialania pod wplywem impulsu ktory nie jest  czyms co sie rodzi z ich wlasnej swiadomosci. W swej  swiadomosci  otrzymuja instrukcje i polecenia od Boga. Mojzesz i Aaron maja dzialac wspolnie i w pewnym sensie oni maja stac sie najwyzszym autorytetem wladzy wsrod  Izraelitow, ktorzy w tej chwili nie tyle sa narodem ile pewna etnia. W tej etni wladza opierarala sie  poczatkowo na autorytecie Izaaka potem Jakuba a teraz nalezala do starszyzny.
Pismo swiete mowi, ze ta zmiana  wladzy i zmiana autorytetu dokonala sie bez zadnych  wewnetrznych wstrzasow. To stalo sie dzieki autorytetowi Boga, ktory sie zamanifestowal w znakach i cudach jakimi Mojzesz sie wylegitymowal w swej etni. "Poszli więc Mojżesz i Aaron. A gdy zebrali całą starszyznę Izraelitów,  powiedział Aaron wszystko to, co Pan mówił Mojżeszowi, ten zaś wykonywał znaki na oczach ludu."
Wobec slow Aarona i cudow Mojzesza ..."uwierzył lud, ...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.