* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:21  (Przeczytany 123 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 401
Wj 4:21
« dnia: Maj 20, 2018, 14:51:10 »
 Wj 4:21

Pan rzekł do Mojżesza: «Gdy będziesz zbliżał się do Egiptu, pamiętaj o władzy czynienia wszelkich cudów, jaką ci dałem do ręki, i okaż ją przed faraonem. Ja zaś uczynię upartym jego serce, że nie zechce zezwolić na wyjście ludu. Wj 4:21

Pismo swiete ukazuje tutaj poczatek interwencji Boga w zyciu publicznym.
 Mojżesz nie jest kims kto z wlasnej woli bedzie chcial wyzwolic narod izraelski z Egiptu. On juz mial swoje zycie urzadzone, dobry tesc piekna i madra zona i dziecko zrodzone z pieknej malzenskiej milosci.
Z pewnoscia Mojżesz mial bardzo dobra sprawnosc fizyczna  w Egipcie tez otrzymal wysokie wyksztalcenie mial jednak bardzo powazna wade wymowy.Oczywiscie z tym mozna by walczyc. Temistokles jeden znajlepszych mowcow greckich tez mial problem z jakaniem co nie przeszkodzilo mu byc bardzo dobrym demagogiem.
Temistokles byl tym, ktory przeciwstawil sie potedze Persow i w swych  mowach wzywal do wojny Ateny aby staly sie polis , ktore bedzie przewodzic wszystkim miastom geckim w obronie niepodleglosci Grecji.
Temistokles dziala ruszany uczuciami patriotycznymi i mysli o potedze Grecji i wsposob specjalny Aten.
Mojżesz aby dokonac to co mu polecil Bog ma sie przeciwstawic potedze Egiptu. Plany Egiptu wobec narodu izraelskiego przypominaly troche te plany jakie byly realizowane w hitlerowskich Niemczech. Narod izraelski mial byc wyniszczony w obozach pracy. W Egipcie stworzono takie oboz i w tym obozie  planowano zniszczyc narod przez wycieczenie fizyczne.
Ten oboz pracy pod pewnymi wzgledami przypominal  Oswiecim.  Mojżesz mial isc do tego "Oswiecimia" i wyprowadzic z niego swoj narod.
 Propozycja Mojzesza mogla byc  rozumiana jako alternatywa miedzy smiercia powolna w Egipcie i smiercia glodowa na pustyni.
Mojzesz aby wykonac plan Boga musial zmierzyc sie z dwoma poteznymi silami, starszyzna Izraelitow i wladza faraona. Starszyzna Izraelitow  to cos w rodzaju oswiecimskiego "Komando" ona byla lepiej odzywiana i odpowiedzialna za organizacje pracy. Dla Faraona oboz pracy byl zrodlem bardzo taniej sily roboczej i poza tym tutaj realizowal sie plan, ktory swoj poczatek mial u wczesniejszych wladcow Egiptu.
Mojzesz nie mial zadnych szans na wyzwolenie narodu, gdyby to chcial czynic z wlasnych pobudek.
 Mogl zostac natychmiast zabity przez egipcjan, badz tez zginac smiercia skrytobojcza  z rak jakiegos platnego mordercy z wlasnego narodu oplacanego przez starszyzne, ktora praktycznie misja Mojzesza pozbawiala ich wladzy i przywilejow.
Bog w pierwszej fazie misji obdarza Mojzesza wladza czynienia cudow aby  ukazac autorytet Mojzesza wobec starszyzny, co oczywiscie nie jest wystarczajace w przypadku faraona.
Faraon jest idolatra to znaczy oddaje czesc nie Bogu prawdziwemu i poza tym kultura tamtych czasow byla taka, ze dla faraona Bog Izraela, to jedno z lokalnych bostw.Ten lokalny " bog" oczywiscie nie moze miec wiekszego znaczenia jak bogowie poteznego imperium.
To co zatwardza serce faraona jest ideologia na ktorej opiera sie autorytet faraona.
 Faraon w moim odczuciu zatwardza swoje serce pod wplyewm ideologii , ktorej jest wyznawca i z pozycji ktorej  bedzie interpretowal  propozycje Mojzesza.
Bog stworzyl czlowieka wolnym i istnieje taka mozliwosc , ze czlowiek moze patrzec na Boga z pewnej pozycji ideologicznej, ktora moze zatwardzac serce.  Mozemy  patrzec z pozycji ideolgicznej na Boga, mozemy "ideologizowac" Boga. Bog na to zezwala, poniewaz nasza wolnosc wobec niego jest realna i te pozycje sa wlasnie dowodem realnosci jaka ma nasza wolnosc.
Bog pozwala na realizacje wolnosci faraona, jednak ta wolnosc  nie jest taka , ze moze zniszczyc plany Boga. Jesli wolnosc czlowieka obraca sie przeciw Bogu, dzialania Boga sa takie , ze  rodza sie takie sytuacje w ktorych rosnie chwala Boga. Chwala Boga rosnie przez narod, ktory wyzwala, chwala Boga rosnie przez   Jezusa Chrystusa. Wolnosc ludzka nigdy nie jest wstanie przekreslic planow Boga. Tego nie mogl uczynic faraon  w egipcie i  Stalin  czy Hitler w XX wieku, to co rzeczywiscie mogli uczynic w swej wolnosci to zatwardzic serce.
 Dzis nie ma obozow zaglady  organizowanych przez hitlerowskie Niemcy i w Rosji cerkwie wzywaja swoimi dzwonami do  czci Boga prawdziwego , nikt wczesniej nie wyobrazal sobie czegos takiego kiedy te miejsca bozego kultu byly niszczone i zamieniane w muzea.
Nasz narod tez doswiadczal rzady "serc zatwardzialych" dla Boga i tez ma postac, ktora go wyprowadzila z domu niewoli, osobiscie taka postac widze w osobie Jana Pawla II, ktory przyczynil sie do wolnosci naszego narodu i wielu innych wyzwolonych od "zelaznej kurtyny".


 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na poniedziałek, 10 grudnia 2018 - 10 Grudzień
  • Poniedziałek II tygodnia adwentu - wspomnienie dowolne św. Grzegorza Wielkiego III, papieża

    (Iz 35,1-10)

    Niech się rozweseli pustynia i spieczona ziemia, niech się raduje step i niech rozkwitnie! Niech wyda kwiaty jak lilie polne, niech się rozraduje także skacząc i wykrzykując z uciechy. Chwałą Libanu ją obdarzono, ozdobą Karmelu i Saronu. Oni zobaczą chwałę Pana, wspaniałość naszego Boga. Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe!Powiedzcie małodusznym: "Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, aby was zbawić. Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie. Bo trysną zdroje wód na pustyni i strumienie na stepie; spieczona ziemia zmieni się w staw, spragniony kraj w krynice wód, badyle w kryjówkach, gdzie legały szakale, na trzcinę z sitowiem. Będzie tam droga czysta, którą nazwą Drogą Świętą. Nie przejdzie nią nieczysty, gdy odbywa podróż, i głupi nie będą się tam wałęsać. Nie będzie tam lwa, ni zwierz najdzikszy nie wstąpi na nią ani się nie znajdzie, ale tamtędy pójdą wyzwoleni i odkupieni przez Pana powrócą. Przybędą na Syjon z radosnym śpiewem, ze szczęściem wiecznym na twarzach. Osiągną radość i szczęście, ustąpi smutek i wzdychanie.

    (Iz 35,1-10)

    Niech się rozweseli pustynia i spieczona ziemia, niech się raduje step i niech rozkwitnie! Niech wyda kwiaty jak lilie polne, niech się rozraduje także skacząc i wykrzykując z uciechy. Chwałą Libanu ją obdarzono, ozdobą Karmelu i Saronu. Oni zobaczą chwałę Pana, wspaniałość naszego Boga. Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe!Powiedzcie małodusznym: "Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, aby was zbawić. Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie. Bo trysną zdroje wód na pustyni i strumienie na stepie; spieczona ziemia zmieni się w staw, spragniony kraj w krynice wód, badyle w kryjówkach, gdzie legały szakale, na trzcinę z sitowiem. Będzie tam droga czysta, którą nazwą Drogą Świętą. Nie przejdzie nią nieczysty, gdy odbywa podróż, i głupi nie będą się tam wałęsać. Nie będzie tam lwa, ni zwierz najdzikszy nie wstąpi na nią ani się nie znajdzie, ale tamtędy pójdą wyzwoleni i odkupieni przez Pana powrócą. Przybędą na Syjon z radosnym śpiewem, ze szczęściem wiecznym na twarzach. Osiągną radość i szczęście, ustąpi smutek i wzdychanie.

    (Ps 85,9ab-10,11-12,13-14)

    REFREN: Oto Bóg przyjdzie, ażeby nas zbawić

    Będę słuchał tego, co mówi Pan Bóg: Oto ogłasza pokój ludowi i świętym swoim.Zaprawdę bliskie jest Jego zbawienie dla tych, którzy się Go boją, i chwała zamieszka w naszej ziemi.

    Spotkają się ze sobą łaska i wierność, ucałują się sprawiedliwość i pokój.Wierność z ziemi wyrośnie, a sprawiedliwość spojrzy z nieba.

    Pan sam obdarzy szczęściem, a nasza ziemia wyda sw...

Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 9 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Robert Nowak
Grudzień 02, 2018, 13:50:12 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 9 | Komentarze: 0

Wyj 16:31-35

Narod  Izraelski po wyjsciu z Egiptu na pustyni bedzie przebywal  40 lat. Mamy zatem  na pustyni pewne panstwo z ktorym nie graniczy zadne inne. Nie ma wymiany handlowej, nie ma wymiany kulturalnej, nie ma konfliktow z sasiadami. Nie ma czegos takiego, co  my nazywamy spor o miedze. W narodzie Izraelskim na pustyni nie ma biednych. Przy 40 latach rzadow Boga, nikt z narodu Izraelskiego  nie cierpial niedozywienia. Tutaj pismo swiete tego jeszcze nie mowi, powie na innym miejscu. Nikt w narodzie izraelskim na pustyni nie cierpial  z powodu zniszczonego ubrania, butow i rzeczy codziennego uzytku. Narod  Izraelski cechowalo ubranie schludne i przestrzegane byly zasady higieny. To wszystko dzialo sie na pustyni.
Widzimy zatem troske Boga o rzeczy materialne. Roznice jakie istnialy w narodzie byly podyktowane bliskoscia Boga. Najblizej Boga byl Mojzesz i Aaron oni byli  przywodcami narodu na pustyni i oni majac do pomocy rade organizowali codzienne zycie w narod...
Robert Nowak
Listopad 25, 2018, 16:20:01 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 16 | Komentarze: 0

 Po wydarzeniach burzliwych , ktore towarzyszyly wyprowadzeniu plemion  z rodziny Jakuba, ktore otrzymuja imie wspolne Izrael  co jest drugim imieniem Jakuba, tak jak drugim imieniem Saula jes Pawel, czy drugim imieniem Szymona bylo Piotr.
 Nie przez przypadek Jakub otrzymuje to imie, ktore nie bedzie oznaczalo wspolnoty plemion tylko   jednosc narodowa, bedzie oznaczalo pewien narod. Ten narod, nie zyje Bogiem ukrytym, zyje  Bogiem, ktory sie ujawnil.
 Bog w sposob ukryty dziala w kazdym narodzie jednak Jego jawne dzialania tutaj ograniczaja sie do Narodu Izraelskiego, ktory jest  Narodem Wybranym zewszystkich ludow ziemi .
 W   zalazku historii jawnego dzialani a Boga Narodem Wybranym jest narod z konkretna historia i kultura  ,dalsze dzialanie Boga na sposob jawny jest dzialaniem w narodzie , ktory uznaje  w Jezusie Chrystusie  swego Pana i Zbawce. Ten narod jest bardziej zlozony jak narod izraelski. Ten narod obejmuje wszystkie kultury, wszystkie ludy ziemi i poza ty...
Robert Nowak
Listopad 18, 2018, 13:15:00 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 45 | Komentarze: 0

 Narod Zydowski tak jak ukazuje Pismo  Swiete  jest tym miejscem gdzie dzialalnosc Boga wychodzi z ukrycia. Osobiscie wierze, ze Bog dzialal i dziala w kazdym narodzie jednak to dzialanie jest ukryte. Swiety Tomasz mowi o przyczynach dalszch , blizszych i pierwszej przyczynie wszystkiego. Ta pierwsza przycza byla w jakis sposob wyczuwana  przez filozofow greckich, szczegolnie przez Arystotelesa, ktory swoja filozofie buduje na modelu przyczyn. Tam przyczyny sa pojete na sposob intelektualny. Ruch ma swoja przyczyne i pierwsza przyczyna nie moze  byc ruchem i ta przyczyna
 jest rozumiana na wzor Zenona z Elei jako nieruchoma.
 Nieruchomy byt jest przyczyna, przyczyn.Ten nieruchomy byt zostaje nazwany Pierwsza Przyczyna.
Pismo Swiete w historii Ludu Wybranego ukazuje, ze :
1. Pierwsza Przyczyna, moze sie komunikowac z czlowiekiem tak jak to bylo w przypadku Abrahama; Jakuba; Jozefa, Mojzesza miedzy innymi.
2. Ta Przyczyna moze z  czegos bardzo niskiego uczynic c...
Robert Nowak
Listopad 11, 2018, 14:58:10 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 73 | Komentarze: 0

Wyj 15:21-27

Wyzwolenie Izraelitow z Egiptu  i zwycieska bitwa Boga z wojskiem faraona daje poczatek zwiazku Boga nie z jedna osoba, nie z jedna rodzina ale z jednym narodem. W historii ludzkosci mamy tutaj  zalazek ziemskiego Ludu Bozego. Tym ludem jest narod utworzony z rodziny /Izraela/ Jakuba . Historia poczatku tego narodu jest historia poczatku Ludu Bozego do ktorego przechodzi sie przez chrzest. Chrzest jest tym momentem gdzie zostaja gdzie opuszcza sie Egipt i staje sie czlonkiem Ludu Boga. Tutaj  historia Izraela nie jest tylko historia konkretnego narodu, jest historia ludzkosci, ktora chce byc Ludem Boga, chce byc spolecznoscia Boga, ktora w niebie jest formada przez   rozumne istoty nadprzyrodzone , ktore w godzinie proby okazaly wiernosc Bogu i tutaj na ziemi ta spolecznosc rozpoczyna sie od Ludu, ktory opuscil Egipt . Mozliwosc bycia czlonkiem tej spolecznosci dla calej ludzkosci zostala otworzona w Jezusie Chrystusie i ta spolecznoscia jest Kosciol.
Tutaj...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.