* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 4:27-31  (Przeczytany 121 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 401
Wj 4:27-31
« dnia: Maj 27, 2018, 15:03:30 »
Wj 4:27-31
Mozemy zobaczyc, ze dwie osoby bez  zadnej komunikacji podejmuja dzialania pod wplywem impulsu ktory nie jest  czyms co sie rodzi z ich wlasnej swiadomosci. W swej  swiadomosci  otrzymuja instrukcje i polecenia od Boga. Mojzesz i Aaron maja dzialac wspolnie i w pewnym sensie oni maja stac sie najwyzszym autorytetem wladzy wsrod  Izraelitow, ktorzy w tej chwili nie tyle sa narodem ile pewna etnia. W tej etni wladza opierarala sie  poczatkowo na autorytecie Izaaka potem Jakuba a teraz nalezala do starszyzny.
Pismo swiete mowi, ze ta zmiana  wladzy i zmiana autorytetu dokonala sie bez zadnych  wewnetrznych wstrzasow. To stalo sie dzieki autorytetowi Boga, ktory sie zamanifestowal w znakach i cudach jakimi Mojzesz sie wylegitymowal w swej etni. "Poszli więc Mojżesz i Aaron. A gdy zebrali całą starszyznę Izraelitów,  powiedział Aaron wszystko to, co Pan mówił Mojżeszowi, ten zaś wykonywał znaki na oczach ludu."
Wobec slow Aarona i cudow Mojzesza ..."uwierzył lud, gdy słyszał, że Pan nawiedził Izraelitów i wejrzał na ich ucisk. A uklęknąwszy, oddali pokłon. "
Ten poklon oznacza uznanie ,za dzialaniem Mojzesza i Aarona stoi autorytet Boga.Od tej chwili  decyzje ,w etni naleza do Mojzesza i Aarona za posrednictwem ktorych Bog  przejmuje i wykonuje swoja wladze.Ta wladza nie jest juz sprawowana przez starszyzne tylko przez autorytet ustanowiony przez Boga to jest przez Mojzesza i Aarona.
W Egipcie wierzono, ze wladca nie tylko otrzymuje wladze od  boga ale w jakis sposob jest ubostwiony jest "bogiem".Autorytet  faraona dla egipcjan to autorytet nie wyslanca boga ale samego boga, oczywiscie w kulturze politeistycznej faraon nie mial autorytetu wszystkich "bogow" jedynie bogow Egiptu.Bogowie innych narodow w pewnym sensie byli wrogami  Egiptu i jego bogow.
Kultura grecka w swej mitologii przedstawia swiat "bogow" , ktorzy miedzy soba sa w rywalizacji i taki jest swiat kultury w ktorej dziala faraon egipski uzurpujacy sobie prawo bycia bogiem.
Mojzesz i Aaron od strony kultury egipskiej sa przedstawicielami boga "etnicznego".
Kiedy izraelici oddaja poklon, oddaja poklon komus kogo uznaja za swojego  Boga  co nie oznacza,ze w tym momencie Bog ktoremu oddaja poklon jest uwazany za jedyny i wszechmocny .
Kiedy Izraelici uwierzyli od tego momentu zaczyna sie pedagogia Boga jedynego i prawdziwego. Ten Bog bedzie wychowywal narod za sprawa 2 tablic ze swymi  przykazaniami, a pozniej za pomoca swego jedynego Syna Jezusa Chrystusa.
Proces wychowawczy etni mogl sie rozpoczac poniewaz izraelici uwierzyli Mojzeszowi i jego znakom i cudom jakie czynil.Nasze wychowanie przez Boga rozpoczyna sie gdy uwierzymy Jezusowi Chrystusowi , ktory legitymujesie swymi znakami i cudami.Jego zmartwychwstanie ukazuje, ze nie jest On autorytetem od Boga ale autorytetem samego Boga, ktory w kazdym z nas chce  rozpoczac to dzialanie, jakie zaczal z izraelitami,chce nas wyprowadzic uzywajac metafory platonskiej z naszej jaskini  pelnej odblaskow swiatla w swiat prawdziwego swiatla.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na poniedziałek, 10 grudnia 2018 - 10 Grudzień
  • Poniedziałek II tygodnia adwentu - wspomnienie dowolne św. Grzegorza Wielkiego III, papieża

    (Iz 35,1-10)

    Niech się rozweseli pustynia i spieczona ziemia, niech się raduje step i niech rozkwitnie! Niech wyda kwiaty jak lilie polne, niech się rozraduje także skacząc i wykrzykując z uciechy. Chwałą Libanu ją obdarzono, ozdobą Karmelu i Saronu. Oni zobaczą chwałę Pana, wspaniałość naszego Boga. Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe!Powiedzcie małodusznym: "Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, aby was zbawić. Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie. Bo trysną zdroje wód na pustyni i strumienie na stepie; spieczona ziemia zmieni się w staw, spragniony kraj w krynice wód, badyle w kryjówkach, gdzie legały szakale, na trzcinę z sitowiem. Będzie tam droga czysta, którą nazwą Drogą Świętą. Nie przejdzie nią nieczysty, gdy odbywa podróż, i głupi nie będą się tam wałęsać. Nie będzie tam lwa, ni zwierz najdzikszy nie wstąpi na nią ani się nie znajdzie, ale tamtędy pójdą wyzwoleni i odkupieni przez Pana powrócą. Przybędą na Syjon z radosnym śpiewem, ze szczęściem wiecznym na twarzach. Osiągną radość i szczęście, ustąpi smutek i wzdychanie.

    (Iz 35,1-10)

    Niech się rozweseli pustynia i spieczona ziemia, niech się raduje step i niech rozkwitnie! Niech wyda kwiaty jak lilie polne, niech się rozraduje także skacząc i wykrzykując z uciechy. Chwałą Libanu ją obdarzono, ozdobą Karmelu i Saronu. Oni zobaczą chwałę Pana, wspaniałość naszego Boga. Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe!Powiedzcie małodusznym: "Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, aby was zbawić. Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie. Bo trysną zdroje wód na pustyni i strumienie na stepie; spieczona ziemia zmieni się w staw, spragniony kraj w krynice wód, badyle w kryjówkach, gdzie legały szakale, na trzcinę z sitowiem. Będzie tam droga czysta, którą nazwą Drogą Świętą. Nie przejdzie nią nieczysty, gdy odbywa podróż, i głupi nie będą się tam wałęsać. Nie będzie tam lwa, ni zwierz najdzikszy nie wstąpi na nią ani się nie znajdzie, ale tamtędy pójdą wyzwoleni i odkupieni przez Pana powrócą. Przybędą na Syjon z radosnym śpiewem, ze szczęściem wiecznym na twarzach. Osiągną radość i szczęście, ustąpi smutek i wzdychanie.

    (Ps 85,9ab-10,11-12,13-14)

    REFREN: Oto Bóg przyjdzie, ażeby nas zbawić

    Będę słuchał tego, co mówi Pan Bóg: Oto ogłasza pokój ludowi i świętym swoim.Zaprawdę bliskie jest Jego zbawienie dla tych, którzy się Go boją, i chwała zamieszka w naszej ziemi.

    Spotkają się ze sobą łaska i wierność, ucałują się sprawiedliwość i pokój.Wierność z ziemi wyrośnie, a sprawiedliwość spojrzy z nieba.

    Pan sam obdarzy szczęściem, a nasza ziemia wyda sw...

Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 9 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Robert Nowak
Grudzień 02, 2018, 13:50:12 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 9 | Komentarze: 0

Wyj 16:31-35

Narod  Izraelski po wyjsciu z Egiptu na pustyni bedzie przebywal  40 lat. Mamy zatem  na pustyni pewne panstwo z ktorym nie graniczy zadne inne. Nie ma wymiany handlowej, nie ma wymiany kulturalnej, nie ma konfliktow z sasiadami. Nie ma czegos takiego, co  my nazywamy spor o miedze. W narodzie Izraelskim na pustyni nie ma biednych. Przy 40 latach rzadow Boga, nikt z narodu Izraelskiego  nie cierpial niedozywienia. Tutaj pismo swiete tego jeszcze nie mowi, powie na innym miejscu. Nikt w narodzie izraelskim na pustyni nie cierpial  z powodu zniszczonego ubrania, butow i rzeczy codziennego uzytku. Narod  Izraelski cechowalo ubranie schludne i przestrzegane byly zasady higieny. To wszystko dzialo sie na pustyni.
Widzimy zatem troske Boga o rzeczy materialne. Roznice jakie istnialy w narodzie byly podyktowane bliskoscia Boga. Najblizej Boga byl Mojzesz i Aaron oni byli  przywodcami narodu na pustyni i oni majac do pomocy rade organizowali codzienne zycie w narod...
Robert Nowak
Listopad 25, 2018, 16:20:01 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 16 | Komentarze: 0

 Po wydarzeniach burzliwych , ktore towarzyszyly wyprowadzeniu plemion  z rodziny Jakuba, ktore otrzymuja imie wspolne Izrael  co jest drugim imieniem Jakuba, tak jak drugim imieniem Saula jes Pawel, czy drugim imieniem Szymona bylo Piotr.
 Nie przez przypadek Jakub otrzymuje to imie, ktore nie bedzie oznaczalo wspolnoty plemion tylko   jednosc narodowa, bedzie oznaczalo pewien narod. Ten narod, nie zyje Bogiem ukrytym, zyje  Bogiem, ktory sie ujawnil.
 Bog w sposob ukryty dziala w kazdym narodzie jednak Jego jawne dzialania tutaj ograniczaja sie do Narodu Izraelskiego, ktory jest  Narodem Wybranym zewszystkich ludow ziemi .
 W   zalazku historii jawnego dzialani a Boga Narodem Wybranym jest narod z konkretna historia i kultura  ,dalsze dzialanie Boga na sposob jawny jest dzialaniem w narodzie , ktory uznaje  w Jezusie Chrystusie  swego Pana i Zbawce. Ten narod jest bardziej zlozony jak narod izraelski. Ten narod obejmuje wszystkie kultury, wszystkie ludy ziemi i poza ty...
Robert Nowak
Listopad 18, 2018, 13:15:00 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 45 | Komentarze: 0

 Narod Zydowski tak jak ukazuje Pismo  Swiete  jest tym miejscem gdzie dzialalnosc Boga wychodzi z ukrycia. Osobiscie wierze, ze Bog dzialal i dziala w kazdym narodzie jednak to dzialanie jest ukryte. Swiety Tomasz mowi o przyczynach dalszch , blizszych i pierwszej przyczynie wszystkiego. Ta pierwsza przycza byla w jakis sposob wyczuwana  przez filozofow greckich, szczegolnie przez Arystotelesa, ktory swoja filozofie buduje na modelu przyczyn. Tam przyczyny sa pojete na sposob intelektualny. Ruch ma swoja przyczyne i pierwsza przyczyna nie moze  byc ruchem i ta przyczyna
 jest rozumiana na wzor Zenona z Elei jako nieruchoma.
 Nieruchomy byt jest przyczyna, przyczyn.Ten nieruchomy byt zostaje nazwany Pierwsza Przyczyna.
Pismo Swiete w historii Ludu Wybranego ukazuje, ze :
1. Pierwsza Przyczyna, moze sie komunikowac z czlowiekiem tak jak to bylo w przypadku Abrahama; Jakuba; Jozefa, Mojzesza miedzy innymi.
2. Ta Przyczyna moze z  czegos bardzo niskiego uczynic c...
Robert Nowak
Listopad 11, 2018, 14:58:10 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 73 | Komentarze: 0

Wyj 15:21-27

Wyzwolenie Izraelitow z Egiptu  i zwycieska bitwa Boga z wojskiem faraona daje poczatek zwiazku Boga nie z jedna osoba, nie z jedna rodzina ale z jednym narodem. W historii ludzkosci mamy tutaj  zalazek ziemskiego Ludu Bozego. Tym ludem jest narod utworzony z rodziny /Izraela/ Jakuba . Historia poczatku tego narodu jest historia poczatku Ludu Bozego do ktorego przechodzi sie przez chrzest. Chrzest jest tym momentem gdzie zostaja gdzie opuszcza sie Egipt i staje sie czlonkiem Ludu Boga. Tutaj  historia Izraela nie jest tylko historia konkretnego narodu, jest historia ludzkosci, ktora chce byc Ludem Boga, chce byc spolecznoscia Boga, ktora w niebie jest formada przez   rozumne istoty nadprzyrodzone , ktore w godzinie proby okazaly wiernosc Bogu i tutaj na ziemi ta spolecznosc rozpoczyna sie od Ludu, ktory opuscil Egipt . Mozliwosc bycia czlonkiem tej spolecznosci dla calej ludzkosci zostala otworzona w Jezusie Chrystusie i ta spolecznoscia jest Kosciol.
Tutaj...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.