* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 5:1-5  (Przeczytany 155 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Wj 5:1-5
« dnia: Czerwiec 03, 2018, 18:57:59 »
Wj 5:1-5
Ten rodzial Pisma Swietego zaczyna sie od  pierwszej audiencji Mojzesza i Aarona u faraona.  Tam zostaje przedstawiona prosba faraonowi w imieniu Boga Izraela.
Dla mnie zastanawiajace jest, ze faraon mówi : "Nie znam Pana...". Bog Izraela dla faraona jest Bogiem nieznanym.
 W historii Egiptu sa takie momenty, ktore egipcjanie chcieli puscic w niepamiec. Pierwszy taki moment to rzady wladcow z plemiena Hyksosow.  Za czasow tych wladcow Jozef osiagnal tak wysoka pozycje w Egipcie i sprowadzil cala swoja rodzine do Egiptu, ktora teraz stala sie czyms co  ja bym nazwal grupa etniczna , ktora nie zintegrowala sie z narodem egipskim.
Faraon , ktory przyjal Mojzesza i Aarona calkowicie sie odcinal od historii Egiptu z czasow Hyksosow.
Drugi moment w historii Egiptu to reforma religijna ktora chcial przeprowadzic Amenhotep IV  , ktory zmienil swoje imie na Echnaton. On chcial skonczyc z wierzeniami starozytnego Egiptu i wprowadzic kult Atona , ktory byl pewna emanacja boga slonca Ra. Echnaton uwazal siebie jako  pewna emenacja de Atona a zatem  nie tylko uwazal siebie za czlowieka tylko za kogos kto przynalezy do swiata bogow.Reforma Echnatona zakonczyla sie fiaskiem, jednak o tamtych czasow faraon  byl uwazany za  jednego z bogow Egiptu.
" Nie znam Pana" faraon w moim odczuciu tutaj stawia sie w pozycji boga i jako ten ktory  ma kontakt bezposredni z bogami uznaje , ze jesli  Bog Izraela, ma jakas prosbe  do niego  to powinien osobiscie ja przedstawic faraonowi a nie uzywac zadnych posrednikow.Dla faraona Bog Izraela to jakies " lokalne bóstwo" trzeciej kategorii. Potega bogow jest mierzona potega panstwa , ktore  oddaje kult swoim bogom. Im potezniejsze panstwo tym potezniejszy "bog". Izrael to etnia, ktora osiaga stan bliski niewolniczego stad tez jakie znaczenie ma Bog Izraela.
Faraon prosbe  Mojzesza i Aarona interpretuja zgodnie z wlasnymi przekonaniami.
W swiecie starozytnym pozycja "boga"byla mierzona potega panstwa, ktore go uznaje.
 Tak sie sklada , ze Bog prawdziwy nie buduje na potedze panstw. Jezus Chrystus to nie Syn Bozy, ktory  rodzi sie w rzymskiej rodzinie cesarskiej i zostaje cesarzem Rzymu.
W moim  przekonaniu swiat bogow egipskich to swiat aniolow zbuntowanych. Tym aniolom zbuntowanym oddaje sie kult i faraon  poprostu jest poddany wladzy tym , ktorzy uwarzali sie za "bogow" egiptu i tak samo cywilizacji ludzkiej jak to przedstawil  " kusiciel" Jezusa Chrystusa chcacy  skaptowac go dla swgo swiata obietnicami niewyobrazalnej wladzy.
Jezus Chrystus nigdy tej wladzy nie zaprzeczyl. Oglosil , ze jej nie bedzie poddany.
My w naszej historii mozemy byc obywatelami Egiptu i nasi wladcy moga mowic "Nie znamy" tego  Boga  jaki sie przedstawia w Jezusie Chrystusie.Jezus Chrystus moze byc uznany jako  zalozyciel  nowej relgii i tak osobiscie widze pozycje Faraona wobec Mojzesza. To , ze Mojzesz  z Aaronem mogli byc przyjeci na audiencji u faraona jest dla mnie  wynikiem uznania ich za zalozycieli  nowej religii.Dla Faraona   mysle, ze jakies "podrzedne  bostwo" moze miec swojego  zalozyciela  i takiego oczywiscie  mozna przyjac na audiencji i wysluchac z szacunku dla bostwa nie wazne jakie kategorii  ale zawsze bostwo. Oczywiscie po przyjeciu nalezy go zgladzic nie brudzac krwia wlasne rece. Najlepiej bedzie jak to zrobia przedstawiciele wlasnej etni stad tez przy pierwszym spotkaniu Faraona z  Aaronem i Mojzeszem ich prosba zostaje odrzucona i Faraon nie tylko odrzuca prosbe ale mysli o wprowadzeniu sankcji wobec ludu. Cel tych sankcji jest aby z ludu wyszedl ktos kto zlikwiduje tych, ktorzy pogarszaja  zyciowa sytuacje grupy etnicznej.
Tak to ja sobie interpretuje  te slowa w Pismie swietym, ktore mowia o zatwardzeniu  sercu faraona. Bog tego serca nie zatwardza ale pozwala aby ono samo sie zatwardzalo, kiedy za odnosnik swoich dzialan   ma cos innego jak wiara w prawdziwego Boga, ktory z nikim nie dzieli swej wladzy i nikt poza Nim nie jest bogiem.
 Serca , ktore odrzucaja Boga prawdziwego nie tylko Go odrzucaja ale zatwardzaja sie w swoim wyborze. Tak nas uczy Bog ukazujac postawe faraona, ktory "Nie zna Pana".

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na środę, 20 marca 2019 - 20 Marzec
  • Środa - wspomnienie dowolne św. Aleksandry, męczennicy

    (Jr 18, 18-20)

    Niegodziwi rzekli: "Chodźcie, uknujemy zamach na Jeremiasza! Bo przecież nie zabraknie kapłanowi pouczenia ani mędrcowi rady, ani prorokowi słowa. Chodźcie, uderzmy go językiem, nie zważajmy wcale na jego słowa!" Usłysz mnie, Panie, i słuchaj głosu moich przeciwników! Czy złem za dobro się płaci? A oni wykopali dół dla mnie. Wspomnij, jak stawałem przed Tobą, aby się wstawiać za nimi, aby odwrócić od nich Twój gniew.

    (Jr 18, 18-20)

    Niegodziwi rzekli: "Chodźcie, uknujemy zamach na Jeremiasza! Bo przecież nie zabraknie kapłanowi pouczenia ani mędrcowi rady, ani prorokowi słowa. Chodźcie, uderzmy go językiem, nie zważajmy wcale na jego słowa!" Usłysz mnie, Panie, i słuchaj głosu moich przeciwników! Czy złem za dobro się płaci? A oni wykopali dół dla mnie. Wspomnij, jak stawałem przed Tobą, aby się wstawiać za nimi, aby odwrócić od nich Twój gniew.

    (Ps 31 (30), 5-6. 14. 15-16)

    REFREN: Wybaw mnie, Panie, w swoim miłosierdziu.

    Wydobądź mnie z sieci zastawionej na mnie,bo Ty jesteś moją ucieczką.W ręce Twoje powierzam ducha mego,Ty mnie odkupisz, Panie, wierny Boże.

    Słyszałem bowiem, jak wielu szeptało:"Trwoga jest dokoła!"Przeciw mnie się gromadzą,zamierzając odebrać mi życie.

    Ja zaś pokładam ufność w Tobie, Panie,i mówię: "Ty jesteś moim Bogiem".W Twoim ręku są moje losy,wyrwij mnie z rąk wrogów i prześladowców.

    (Ps 31 (30), 5-6. 14. 15-16)

    REFREN: Wybaw mnie, Panie, w swoim miłosierdziu.

    Wydobądź mnie z sieci zastawionej na mnie,bo Ty jesteś moją ucieczką.W ręce Twoje powierzam ducha mego,Ty mnie odkupisz, Panie, wierny Boże.

    Słyszałem bowiem, jak wielu szeptało:"Trwoga jest dokoła!"Przeciw mnie się gromadzą,zamierzając odebrać mi życie.

    Ja zaś pokładam ufność w Tobie, Panie,i mówię: "Ty jesteś moim Bogiem".W Twoim ręku są moje losy,wyrwij mnie z rąk wrogów i prześladowców.

    (J 8, 12)

    Ja jestem światłością świata, kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

    (J 8, 12)

    Ja jestem światłością świata, kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

    (Mt 20, 17-28)

    Udając się do Jerozolimy, Jezus wziął osobno Dwunastu i w drodze rzekł do nich: "Oto idziemy do Jerozolimy: a tam Syn Człowieczy zostanie wydany arcykapłanom i uczonym w Piśmie. Oni skażą Go na śmierć i wydadzą Go poganom, aby został wyszydzony, ubiczowany i ukrzyżowany; a trzeciego dnia zmartwychwstanie". Wtedy podeszła do Niego matka synów Zebedeusza ze swoimi synami i oddawszy Mu pokłon, o coś Go prosiła. On ją zapytał: "Czego pragniesz?" Rzekła Mu: "Powiedz, żeby ci dwaj moi synowie zasiedli w Twoim królestwie jeden po prawej, a drugi po lewej Twej stronie". Odpowiadając zaś, Jezus rzekł: "Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?" Odpowiedzieli Mu: "Możemy". On rzekł do nich: "Kielich mój wprawdzie pić będziecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie pr...

Robert Nowak
Styczeń 20, 2019, 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 47 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opi...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 118 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 116 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 120 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 172 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.