* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 5:1-5  (Przeczytany 72 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 390
Wj 5:1-5
« dnia: Czerwiec 03, 2018, 18:57:59 »
Wj 5:1-5
Ten rodzial Pisma Swietego zaczyna sie od  pierwszej audiencji Mojzesza i Aarona u faraona.  Tam zostaje przedstawiona prosba faraonowi w imieniu Boga Izraela.
Dla mnie zastanawiajace jest, ze faraon mówi : "Nie znam Pana...". Bog Izraela dla faraona jest Bogiem nieznanym.
 W historii Egiptu sa takie momenty, ktore egipcjanie chcieli puscic w niepamiec. Pierwszy taki moment to rzady wladcow z plemiena Hyksosow.  Za czasow tych wladcow Jozef osiagnal tak wysoka pozycje w Egipcie i sprowadzil cala swoja rodzine do Egiptu, ktora teraz stala sie czyms co  ja bym nazwal grupa etniczna , ktora nie zintegrowala sie z narodem egipskim.
Faraon , ktory przyjal Mojzesza i Aarona calkowicie sie odcinal od historii Egiptu z czasow Hyksosow.
Drugi moment w historii Egiptu to reforma religijna ktora chcial przeprowadzic Amenhotep IV  , ktory zmienil swoje imie na Echnaton. On chcial skonczyc z wierzeniami starozytnego Egiptu i wprowadzic kult Atona , ktory byl pewna emanacja boga slonca Ra. Echnaton uwazal siebie jako  pewna emenacja de Atona a zatem  nie tylko uwazal siebie za czlowieka tylko za kogos kto przynalezy do swiata bogow.Reforma Echnatona zakonczyla sie fiaskiem, jednak o tamtych czasow faraon  byl uwazany za  jednego z bogow Egiptu.
" Nie znam Pana" faraon w moim odczuciu tutaj stawia sie w pozycji boga i jako ten ktory  ma kontakt bezposredni z bogami uznaje , ze jesli  Bog Izraela, ma jakas prosbe  do niego  to powinien osobiscie ja przedstawic faraonowi a nie uzywac zadnych posrednikow.Dla faraona Bog Izraela to jakies " lokalne bóstwo" trzeciej kategorii. Potega bogow jest mierzona potega panstwa , ktore  oddaje kult swoim bogom. Im potezniejsze panstwo tym potezniejszy "bog". Izrael to etnia, ktora osiaga stan bliski niewolniczego stad tez jakie znaczenie ma Bog Izraela.
Faraon prosbe  Mojzesza i Aarona interpretuja zgodnie z wlasnymi przekonaniami.
W swiecie starozytnym pozycja "boga"byla mierzona potega panstwa, ktore go uznaje.
 Tak sie sklada , ze Bog prawdziwy nie buduje na potedze panstw. Jezus Chrystus to nie Syn Bozy, ktory  rodzi sie w rzymskiej rodzinie cesarskiej i zostaje cesarzem Rzymu.
W moim  przekonaniu swiat bogow egipskich to swiat aniolow zbuntowanych. Tym aniolom zbuntowanym oddaje sie kult i faraon  poprostu jest poddany wladzy tym , ktorzy uwarzali sie za "bogow" egiptu i tak samo cywilizacji ludzkiej jak to przedstawil  " kusiciel" Jezusa Chrystusa chcacy  skaptowac go dla swgo swiata obietnicami niewyobrazalnej wladzy.
Jezus Chrystus nigdy tej wladzy nie zaprzeczyl. Oglosil , ze jej nie bedzie poddany.
My w naszej historii mozemy byc obywatelami Egiptu i nasi wladcy moga mowic "Nie znamy" tego  Boga  jaki sie przedstawia w Jezusie Chrystusie.Jezus Chrystus moze byc uznany jako  zalozyciel  nowej relgii i tak osobiscie widze pozycje Faraona wobec Mojzesza. To , ze Mojzesz  z Aaronem mogli byc przyjeci na audiencji u faraona jest dla mnie  wynikiem uznania ich za zalozycieli  nowej religii.Dla Faraona   mysle, ze jakies "podrzedne  bostwo" moze miec swojego  zalozyciela  i takiego oczywiscie  mozna przyjac na audiencji i wysluchac z szacunku dla bostwa nie wazne jakie kategorii  ale zawsze bostwo. Oczywiscie po przyjeciu nalezy go zgladzic nie brudzac krwia wlasne rece. Najlepiej bedzie jak to zrobia przedstawiciele wlasnej etni stad tez przy pierwszym spotkaniu Faraona z  Aaronem i Mojzeszem ich prosba zostaje odrzucona i Faraon nie tylko odrzuca prosbe ale mysli o wprowadzeniu sankcji wobec ludu. Cel tych sankcji jest aby z ludu wyszedl ktos kto zlikwiduje tych, ktorzy pogarszaja  zyciowa sytuacje grupy etnicznej.
Tak to ja sobie interpretuje  te slowa w Pismie swietym, ktore mowia o zatwardzeniu  sercu faraona. Bog tego serca nie zatwardza ale pozwala aby ono samo sie zatwardzalo, kiedy za odnosnik swoich dzialan   ma cos innego jak wiara w prawdziwego Boga, ktory z nikim nie dzieli swej wladzy i nikt poza Nim nie jest bogiem.
 Serca , ktore odrzucaja Boga prawdziwego nie tylko Go odrzucaja ale zatwardzaja sie w swoim wyborze. Tak nas uczy Bog ukazujac postawe faraona, ktory "Nie zna Pana".

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na piątek, 21 września 2018 - 21 Wrzesień
  • Piątek XXIV tygodnia okresu zwykłego - Święto świętego Mateusza, apostoła i ewangelisty

    (Ef 4, 1-7. 11-13)Bracia: Zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, jakim zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości. Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój. Jedno jest Ciało i jeden Duch, bo też zostaliście wezwani w jednej nadziei, jaką daje wasze powołanie. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który jest i działa ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich. Każdemu z nas została dana łaska według miary daru Chrystusowego. I On ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami dla przysposobienia świętych do wykonywania posługi, celem budowania Ciała Chrystusowego, aż dojdziemy wszyscy razem do jedności wiary i pełnego poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego, do miary wielkości według Pełni Chrystusa.

    (Ps 19, 2-3. 4-5)

    REFREN: Po całej ziemi ich głos się rozchodzi

    Niebiosa głoszą chwałę Boga,dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.Dzień opowiada dniowi,noc nocy przekazuje wiadomość.

    Nie są to słowa ani nie jest to mowa,których by dźwięku nie usłyszano;Ich głos się rozchodzi po całej ziemi,ich słowa aż po krańce ziemi.

    AklamacjaCiebie, Boże, chwalimy, Ciebie, Panie, wysławiamy, Ciebie wychwala przesławny chór Apostołów.

    (Mt 9, 9-13)Odchodząc z Kafarnaum Jezus ujrzał człowieka siedzącego w komorze celnej, imieniem Mateusz, i rzekł do niego: „Pójdź za Mną”. On wstał i poszedł za Nim. Gdy Jezus siedział w domu za stołem, przyszło wielu celników i grzeszników i siedzieli wraz z Jezusem i Jego uczniami. Widząc to faryzeusze, mówili do Jego uczniów: „Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?” On, usłyszawszy to, rzekł: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Idźcie i starajcie się zrozumieć, co znaczy: "Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary". Bo nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”.

Robert Nowak
Wrzesień 16, 2018, 14:44:19 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 7 | Komentarze: 0

Wj 12: 43-51

Wydarzenie historyczne tutaj  staje sie fundamentem  kultu, ktory ma swoj sposob  realizacji.Liturgia, obrzedy,  kultyczne nie sa jakims sposobem  przedstawiania mitu, ktory nie ma  odnosnika w tym co dzialo sie w swiecie realnym. Niewola w Egipcie i wyjscie z Egiptu nie ma wzmianek historycznych ma  za to odnosnik kultuczny. To wydarzenie jest zapisane w kulcie, ktory znamy pod nazwa Pascha.
Ta Pascha bezposrednio dotyczy narod Izraelski. Tutaj jest sie wspomina wydarzenia jakie mialo miejsce w tym narodzie.Wydarzenie jest narodowe, jednak znaczenie jego jest  jest znacznie wieksze niz tylko  narodowe swieto zydowskie. Tutaj jest wspomnienie Boga nie tylko dzialajacego w historii jednego czlowieka jak to bylo z Abrahamem, w historii jednej rodziny jak to bylo z rodzina Jakuba. Tutaj dzialanie Boga obejmuje narod. W Jezusie  Chrystusie dzialanie Boga obejmuje cala ludzkosc. Pascha Jezusa Chrystusa jest swietem, w ktorym  cala ludzkosc wspomina  zbawcza dzi...
Robert Nowak
Wrzesień 13, 2018, 00:33:44 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 10 | Komentarze: 0

Wj 12: 37-42
Tak oto co niemozliwe stalo sie mozliwe. Izraelici wychodza z Egiptu. Co oznacza to wyjscie? Oznacza opuszczenie obozu pracy w , ktorym chciano dokonac eksterminacji jednego narodu. Oznacza odzyskanie wolnosci . Odzyskanie wolnosci tutaj, nie jest wynikiem jakiegos zrywu powstanczego jest wynikiem bezposredniej interwencji Boga. Tutaj jest moment w ktorym Bog wkracza w historie. To wkroczenie w historie zawarte jest w Pismie, ktore tlumaczone jest na wszystkie jezyki swiata i ktore nazwamy Pismem Swietym.
Swietosc tego Pisma nie pochodzi z opisu ludzkich dzialan, w nim jest wyrazona swietosc Boga. Tutaj nie ma mowy o wielkosci tworzonej na sposob ludzki, tutaj wielkosc sie ujawnia w swietosci dzialan Boga i On sam sie ujawnia jako Bog swiety.
Aby zrozumiec swietosc dzialania Boga, nie mozna tylko ograniczac sie do wyjasniania pojec. Trzeba to widziec z jakiegos typu doswiadczenia.Narod Izraelski ma doswiadczenie opresji w Egipcie. Istnieja inne typy doswiad...
Robert Nowak
Wrzesień 02, 2018, 16:00:12 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 15 | Komentarze: 0

Wj 12:29-36
Po  wielu znakach i ostrzezeniach Bog przeprowadza bezposrednia ingerencje. Ta ingerencia pochodzi od mocy Boga i wyraza sie w tym, ze smierc dotknela wszystkich  pierworodnych mieszkancow Egiptu jednoczesnie niezaleznie od wieku i pochodzenia. Ja sobie wyobrazam,ze w tym czasie Egipt mogl miec jakies 8 mln mieszkancow smierc mogla dotknac  300000 osob.
300000  zgonow  jednej nocy. Nie dziwi  zatem , ze :" I podniósł się wielki krzyk w Egipcie, gdyż nie było domu, w którym nie byłoby umarłego." Ja osobiscie  mysle, Bog moglby zastosowac inne kryteria, gdyby norma bylo co 10 mieszkaniec, to oznaczalo by smierc 800000 osob, gdyby chcial zastowac kryterium co 4 to by oznaczalo smierc 2000000.
Smierc 300000; 800000 czy 2000000  miala by ten sam efekt. Bog w karaniu w moim odczuciu ogranicza sie do niezbednego minimum, ktore jest potrzebne aby wywolac zamierzony efekt.
Nie bylo zadnej mozliwosci doprowadzenia do wyjscia Izraelitow droga negocjacji i jakbysmy...
Robert Nowak
Sierpień 26, 2018, 14:27:29 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 18 | Komentarze: 0

Wj 11:1-10 ; 12:1-28

Tutaj mamy zapowiedziana ostania plage po ktorej Izrael bedzie mogl opuscic Egipt. Ta ostatnia plaga, nie jest plaga, ktora wynika ze zjawisk naturalnych. Tutaj ukarze sie potega Boga.
 W Bogu nie ma tak, ze mozna mowic o jego przymiotach w sposob odzielny od Jego soby. Przymiot Boga jest ukazaniem Boga i nie dziala w sposob niezalezny od Boga. Boskosc i Osobowosci w Bogu  sa jedno i nie ma zadnego Panteonu bogow w Bogu. Czlowiek w swej  wyobrazni, z kazdego przymiotu Boga czyni boga oddzielego. Takie jest zjawisko politeizmu. Czlowiek ze swoich przymiotow chce ucznic " boga jedynego"  , wykreowanego z wlasnej fantazji , ktory ogniskuje to co w mysli humanistycznej uwaza sie za najwartosciowsze takie jest zjawisko ateizmu humanistycznego.
Kiedy w Pismie Swietym Bog mowi o dzialaniu jakiegos swojego przymiotu mowi o swoim osobistym dzialaniu.
To osobiste  dzialanie Boga oznacza wyzwolenie Izraela i ponizenie faraona i wszystkich bogow Egipt...
Robert Nowak
Sierpień 19, 2018, 14:19:27 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 23 | Komentarze: 0

 Wj 10: 16- 29

Osobiscie kiedy patrze na plagi jakie dotknely Egipt widze  jak Bog ukazuje w tych plagach jaka jest Jego potega. W pierwszej serii plag mozemy zobaczyc , ze Bogu sa poddane sily natury. On ma calkowita wladze nad prawami natury. Zjawiska naturalne  maja swoja przyczyne w prawach jakie dzialaja w formach materialnych, w ich wlasciwosciach, wzajemnych relacjach. Tutaj mozemy mowic o masie, o ruchu o szybkosci tego ruchu o sile jaka wystepuje w odzialywanie roznych cial fizycznych.
Pierwsza seria plag ukazuje,ze Bog ma calkowita kontrol nad tymi zjawiskami fizycznymi jakimi poddana jest ziemia.
Plaga ciemnosci jest  czyms co jest wywolane przez zjawiska kosmiczne. Ciemnosc jest zwiazana z taka pozycja cial niebieskich, ze swiatlo sloneczne zostaje przesloniete. Bog zatem kontroluje zjawiska kosmiczne.
Kleski zywiolowe i skutki zjawisk kosmicznych dotykaja ziemie  egipska z wyjatkiem obszaru zamieszkalego przez Izraelitow. To ukazuje rowniez w moim...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.