* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 7:23 a Wj 8: 1-28  (Przeczytany 194 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Wj 7:23 a Wj 8: 1-28
« dnia: Sierpień 05, 2018, 14:24:18 »
Wj 7:23 a   Wj 8: 1-28

 Po pierwszej klesce zywiolowej, zaczynaja pojawiac sie natepne, plaga zab, komarow , much. Kaplani egipscy zaczynaja widziec w tych zjawiskach , cos co nie mozna nasladowac. “Aaron wyciągnął rękę swoją i laskę i uderzył proch ziemi. Komary pokryły ziemię i bydło, cały proch ziemi w kraju egipskim zamienił się w komary. 14 Lecz to samo starali się uczynić czarownicy dzięki swej wiedzy tajemnej, by sprowadzić komary, ale tego nie potrafili…  15 Wówczas rzekli czarownicy do faraona: «Palec to Boży»…
Zacietrzewienie faraona sprawia, ze  nie ustaja kleski. Po pladze komarow  pojawiasie plaga much.
Przy  tej pladze   Bog daje wyraznie znac o opiece swojej poniewaz  ta plaga nie dotyka ziemi Goszen, ktora zamieszkuja Izraelici.
Mozemy zobaczyc, ze faron  powoli zaczyna rozpoznawac interwencje Boga w obronie Izraelitow.  W moim mniemaniu faraon widzac interwencje Boga Izraela, chce z nim a nie z  Jego ludem uczynic jakis uklad.  Proponuje Mojzeszowi  tego Boga wprowadzic, do swojego panteonu bogow. Stad tez jest gotowy na uznanie  kultu dla Boga Izraela, zachowujac statutus ludu Izraelskiego.Osobiscie widzew tym podporzadkowanie wierzen  polityce panstwa.Panstwo uznaje prawo  pewnego Boga “plemiennego” jednak wyznawcy tego Boga musza byc podporzadkowani polityce panstwa. To co chce zrobic faraón przypomina zasade  dziel i rzadz. Faraon chce udobruchac Boga  Izraela dajac prawo do kultu jednak w niczym niechce zmienic status niewolniczy tych, ktorzy  sa czcielami tego Boga tym samym chce odzielic Boga od jego czcicieli. Co przez Mojzesza Bog stanowczo odrzuca.
«Nie wypada postępować w ten sposób, ponieważ obrazą3 Egipcjan byłaby nasza ofiara dla Pana, Boga naszego, gdybyśmy złożyli na ofiarę to, co w oczach Egipcjan jest niedozwolone. Czy za to nie ukamienowaliby nas?
To co mowi  Mojzesz w moim odczuciu ukazuje  falszywosc tych twierdzen, ktore okreslane sa jako deizm. Bog istnieje dla siebie samego i wystarczy , zeby mogl  byc rozpoznany a sprawy ludzkie nie sa przedmiotem jego zainteresowan.
Takiego Boga , mozna sobie  rozumowo skonstrowac.Jednak ten Bog  , ktory objawia sie Mojzeszowi, nie jest konstrukcja ludzkiego umyslu, niezaleznie czy te konstrukcje rozumiemy na sposob jednostkowy czy spoleczny.
 Bogu  prawdziwemu nie mozna dyktowac warunkow, nie mozna w sposob polowczny traktowac  Jego decyzji, tak jak to chcial uczynic faraón. Zawołał więc faraon Mojżesza i Aarona i rzekł: «Możecie złożyć ofiarę Bogu waszemu, ale w tym kraju».

To co mnie w jakis sposob dotknelo w tym fragmenccie, to zobaczenie, ze Bog nie mysli wylacznie o sobie.  W planie Boga jest zawarte jakies dobro dla Izraelitow co sobie tlumacze , ze w  planie Boga jest jakies dobro  dla mnie. 
To za co Boga sie Boga sie wielbi, to nie tylko jego istnienie ale rowniez czyny.
Wielkosc Boga jest w istnieniu i dzialaniu. Stary Testament ukazuje to dzialanie wobec ludu Izraelskiego. Nowy Testament ukazuje dzialanie Boga wobec calej ludzkosci.W Starym Testamencie jest ukazane , ze Bog nie jest obojetny na zniewolenie narodu, na jego ucisk i cierpienie. Nowy Testament pokazuje jeszcze cos glebszego co zawiera w sobie milosc Boga.
 Jezus Chrystus Syn Boga Prawdziwego, druga OsobaTrojcy Swietej wchodzi w historie ludzka aby wyzwolic czlowieka z niewoli grzechu. Jezus Chrystus nie tylko reaguje na ludzkie cierpienie ale go  przyjmuje . W Jezusie Chrystusie Bog ukazuje, ze nie tylko jestesmy dla niego czescia stworzenia, jestesmy dziecmi, a nasz brat Jezus Chrystus, jest tym ktory ukazuje jak bardzo Bog jest Bogiem z nami. Ukazuje to w swoim istnieniu  i konkretnych dzialaniach .
Dzieki Ci Trojjedyny Boze , ze jestes i dzieki za kazdy czyn , ktory jest manifestacja   Kim jestes  i czym jest dla Ciebie ludzkie istnienie,o ktore troszczysz sie tak jakto  mozemy poznawac w Pismie Swietym i te ktore jest moim istnieniem , ktore jest dla Ciebie przedmiotem troski ktore co moge ososobiscie doswiadczac od chwili kiedy obudzila sie moja swiadomosc i od kiedy uznaje  w Jezusie Chrystusie  Twoim  Synie Jednorodzonym  mojego  Pana i Zbawce .

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na poniedziałek, 18 marca 2019 - 18 Marzec
  • Poniedziałek - wspomnienie dowolne św. Cyryla Jerozolimskiego, biskupa i doktora Kościoła

    (Dn 9, 4b-10)

    O Panie, Boże mój, wielki i straszliwy, który dochowujesz wiernie przymierza tym, co Ciebie kochają i przestrzegają Twoich przykazań. Zgrzeszyliśmy, zbłądziliśmy, popełniliśmy nieprawość i zbuntowaliśmy się, odstąpiliśmy od Twoich przykazań. Nie byliśmy posłuszni Twoim sługom, prorokom, którzy przemawiali w Twoim imieniu do naszych królów, do naszych przywódców, do naszych przodków i do całej ludności kraju. U Ciebie, Panie, sprawiedliwość, a u nas wstyd na twarzach, jak to jest dziś u nas – mieszkańców Judy i Jerozolimy, i całego Izraela, u bliskich i dalekich, we wszystkich krajach, dokąd ich wypędziłeś z powodu niewierności, jaką Ci okazali. Panie! Wstyd na naszych twarzach, naszych królów, naszych przywódców i naszych ojców, bo zgrzeszyliśmy przeciw Tobie. Ale Pan, Bóg nasz, jest miłosierny i okazuje łaskawość, mimo że zbuntowaliśmy się przeciw Niemu i nie słuchaliśmy głosu Pana, Boga naszego, by postępować według wskazań, które nam dał przez swoje sługi, proroków.

    (Dn 9, 4b-10)

    O Panie, Boże mój, wielki i straszliwy, który dochowujesz wiernie przymierza tym, co Ciebie kochają i przestrzegają Twoich przykazań. Zgrzeszyliśmy, zbłądziliśmy, popełniliśmy nieprawość i zbuntowaliśmy się, odstąpiliśmy od Twoich przykazań. Nie byliśmy posłuszni Twoim sługom, prorokom, którzy przemawiali w Twoim imieniu do naszych królów, do naszych przywódców, do naszych przodków i do całej ludności kraju. U Ciebie, Panie, sprawiedliwość, a u nas wstyd na twarzach, jak to jest dziś u nas – mieszkańców Judy i Jerozolimy, i całego Izraela, u bliskich i dalekich, we wszystkich krajach, dokąd ich wypędziłeś z powodu niewierności, jaką Ci okazali. Panie! Wstyd na naszych twarzach, naszych królów, naszych przywódców i naszych ojców, bo zgrzeszyliśmy przeciw Tobie. Ale Pan, Bóg nasz, jest miłosierny i okazuje łaskawość, mimo że zbuntowaliśmy się przeciw Niemu i nie słuchaliśmy głosu Pana, Boga naszego, by postępować według wskazań, które nam dał przez swoje sługi, proroków.

    (Ps 79 (78), 5a i 8. 9. 11 i 13)

    REFREN: Nie czyń nam, Panie, według naszych grzechów

    Czy wiecznie będziesz się gniewał?Nie pamiętaj nam win przodków naszych,niech szybko nas spotka Twoje zmiłowanie,gdyż bardzo jesteśmy słabi.

    Wspomóż nas, Boże, nasz Zbawco,dla chwały Twojego imienia;wyzwól nas i odpuść nam grzechyprzez wzgląd na swoje imię.

    Niech jęk pojmanych dojdzie do Ciebiei mocą Twego ramienia ocal na śmierć skazanych.My zaś, lud Twój i owce Twojej trzody,będziemy wielbić Ciebie na wiekii przez pokolenia głosić Twoją chwałę.

    (Ps 79 (78), 5a i 8. 9. 11 i 13)

    REFREN: Nie czyń nam, Panie, według naszych grzechów

    Czy wiecznie będziesz się gniewał?Nie pamiętaj nam win przodków naszych,niech szybko nas spotka Twoje zmiłowanie,gdyż bardzo jesteśmy słabi.

    Wspomóż nas, Boże, nasz Zbawco,dla chwały Twojego imienia;wyzwól ...

Robert Nowak
Styczeń 20, 2019, 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 47 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opi...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 118 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 116 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 118 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 169 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.