* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wj 12: 43-51  (Przeczytany 48 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 398
Wj 12: 43-51
« dnia: Wrzesień 16, 2018, 14:44:19 »
Wj 12: 43-51

Wydarzenie historyczne tutaj  staje sie fundamentem  kultu, ktory ma swoj sposob  realizacji.Liturgia, obrzedy,  kultyczne nie sa jakims sposobem  przedstawiania mitu, ktory nie ma  odnosnika w tym co dzialo sie w swiecie realnym. Niewola w Egipcie i wyjscie z Egiptu nie ma wzmianek historycznych ma  za to odnosnik kultuczny. To wydarzenie jest zapisane w kulcie, ktory znamy pod nazwa Pascha.
Ta Pascha bezposrednio dotyczy narod Izraelski. Tutaj jest sie wspomina wydarzenia jakie mialo miejsce w tym narodzie.Wydarzenie jest narodowe, jednak znaczenie jego jest  jest znacznie wieksze niz tylko  narodowe swieto zydowskie. Tutaj jest wspomnienie Boga nie tylko dzialajacego w historii jednego czlowieka jak to bylo z Abrahamem, w historii jednej rodziny jak to bylo z rodzina Jakuba. Tutaj dzialanie Boga obejmuje narod. W Jezusie  Chrystusie dzialanie Boga obejmuje cala ludzkosc. Pascha Jezusa Chrystusa jest swietem, w ktorym  cala ludzkosc wspomina  zbawcza dzialalnosc Jezusa Chrystusa, ktora kultycznie bierze forme wieczerzy.
Pascha narodu Izraelskiego kultycznie tez jest wieczerza.
Obchodzenie Paschy  nie bylo czyms co tylko mogli czynic Izraelici. Pascha Starego Testamentu choc jest  swietem Izraelitow, jednak po spelnieniu warunku obrzezania moze ja obchodzic  cudzoziemiec.
Pascha Jezusa Chrystusa jest kosmopolityczna, jest Pascha nie jednego narodu, ale  wszystkich narodow co moze wyrazac  slowo kosmopolis. Wyznawcy Jezusa Chrystusa sa kosmopolitami, to znaczy tutaj nie tworza jakies spolecznosci narodowej.
Proba unarodowienia jest czyms co jawnie stoi w przeciwnosci z przeslaniem jakie pochodzi od Boga. Narody moga zywic sie tym przeslaniem, ale nie moga go miec tylko dla siebie.
Mojzesz wyprowadza narod zydowski z niewoli Egipskiej.Jezus Chrystus wyprowadza z niewoli grzechu cala ludzkosc.
Ludzkosc to nie wszystkie jednostki, jesli chocby jeden chinczyk byl chrzescijaninem to znaczy, ze Chiny naleza do ludzkosci wyzwolonej z niewoli grzechu.
Pismo swiete jest przeslaniem do calej ludzkosci, jest przeslaniem kosmopolitycznym to znaczy jest przeslaniem dla calej ludzkosci i jesli istnieja cywilizacje pozaziemskie to rowniez i tym cywilizacjom winna byc gloszona nowina o przejsciu Boga przez nasza planete.
Dla mnie osobiscie jakikolwiek antysemityzm jest czyms co obraza   Boga, poniewaz narod zydowski jest narodem Boga .
Bycie antychrzescijaninem dla mnie oznacza bycie antychrystem,bycie przeciwnikiem Chrystusa to znaczy bycie w pozycji tego co proponuja anioly zbuntowane ze swej pozycji. Ich spolecznosc i forma jaka sie organizuja jest taka jak oni sobie wymysla . Taka tez byla decyzja Egiptu.
Egipt to sposob realizowania czegos w czym niewidzi sie potrzeby Boga prawdziwego. Potrzebe Boga sie zastepuje  idolatria.
Panstwa  naszej epoki  w miejsce prawdziwego Boga ustanawiaja kult swej wlasnej ideologii, ktora zastepuje idolatrie i na poziomie indywidualnym, kult JezusaChrystusa jest zastepowany  przez kult wlasnego ja ktory ma forme ateizmu humanistycznego dla mnie wzorcowo reprezentowanego przez Satre.
Takie sa moje osobiste refleksje. Ten fragment Pisma swietego mowi mi o tym czy jest Pascha. Ja widze, ze przejscie Boga sie realizuje w trzech fazach. W pierwszej fazie jest to przejscie w ktorym tworzy sie narod Izraelski, drugie przejscie  , ktore prowadzi do utworzenia spolecznosci kosmopolitycznej zwanej chrzescijanami poniewaz jest ona tworzona przez wyznawcow Jezuza Chrystusa, ta spolecznosc mimo swej zlozonosci zachowuje niewzruszenie wiare w bostwo i czlowieczenstwo Jezusa Chrystusa, wiare w Trojjedynego Boga i przykazania boze sa fundamentem  zasad moralnych i swoja wiedze o Bogu czerpie z  Pisma Swietego.
Trzecia Pascha jest to okreslana jako koniec swiata to przejscie bedzie oznaczac zmartwychwstanie naszych cial, zycie wieczne i radosc bycia z Bogiem bez zadnych obrzedow kultycznych poprostu  ta Pascha konczy okres w ktorym Bog dziala na sposob ukryty, dzialanie Boga bedzie jawne i jego obecnosc  bedzie czyms oczywistym zniknie raz na zawsze to co teraz jest pod zaslona wiary

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na poniedziałek, 19 listopada 2018 - 19 Listopad
  • Poniedziałek XXXIII tygodnia okresu zwykłego - wspomnienie dowolne błogosławionej Salomei, dziewicy

    (Ap 1,1-4;2,1-5a)

    Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał Mu Bóg, aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem, i wysławszy swojego anioła, oznajmił przezeń za pomocą znaków słudze swojemu Janowi. Ten poświadcza, że słowem Bożym i świadectwem Jezusa Chrystusa jest wszystko, co widział. Błogosławiony, który odczytuje i którzy słuchają słów Proroctwa, a strzegą tego, co w nim napisane, bo chwila jest bliska. Jan do siedmiu Kościołów, które są w Azji: „Łaska wam i pokój od tego, Który jest, i Który był i Który przychodzi, i od Siedmiu Duchów, które są przed Jego tronem. Usłyszałem Pana mówiącego do mnie: Aniołowi Kościoła w Efezie napisz: To mówi Ten, który dzierży w prawicy swej siedem gwiazd, Ten, który się przechadza wśród siedmiu złotych świeczników: "Znam twoje czyny: trud i twoją wytrwałość, i to, że złych nie możesz znieść, i że próbie poddałeś tych, którzy zwą samych siebie apostołami, a nimi nie są, i żeś ich uznał za kłamców. Ty masz wytrwałość: i zniosłeś wiele dla imienia mego - niezmordowany. Ale mam przeciw tobie to, że odstąpiłeś od twej pierwotnej miłości. Pamiętaj więc, skąd spadłeś, i nawróć się, i pierwsze czyny podejmij".

    (Ps 1,1-2.3.4 i 6)

    REFREN: Zwycięzcy podam owoc z drzewa życia

    Błogosławiony człowiek, który nie idzie za radą występnych, nie wchodzi na drogę grzeszników i nie zasiada w gronie szyderców, lecz w prawie Pańskim upodobał sobie i rozmyśla nad nim dniem i nocą.

    On jest jak drzewo zasadzone nad płynącą wodą, które wydaje owoc w swoim czasie; liście jego nie więdną, a wszystko, co czyni, jest udane.

    Co innego grzesznicy: są jak plewa, którą wiatr rozmiata. Albowiem znana jest Panu droga sprawiedliwych, a droga występnych zaginie.

    (J 8,12b)

    Ja jestem światłością świata, kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

    (Łk 18,35-43)

    Kiedy Jezus zbliżył się do Jerycha, jakiś niewidomy siedział przy drodze i żebrał. Gdy usłyszał, że tłum przeciąga, dowiadywał się, co się dzieje. Powiedzieli mu, że Jezus z Nazaretu przechodzi. Wtedy zaczął wołać: „Jezusie, Synu Dawida, ulituj się nade mną!” Ci, co szli na przedzie, nastawali na niego, żeby umilkł. Lecz on jeszcze głośniej wołał: „Jezusie, Synu Dawida, ulituj się nade mną!” Jezus przystanął i kazał przyprowadzić go do siebie. A gdy się zbliżył, zapytał go: „Co chcesz, abym ci uczynił?” Odpowiedział: „Panie, żebym przejrzał”. Jezus mu odrzekł: „Przejrzyj, twoja wiara cię uzdrowiła”. Natychmiast przejrzał i szedł za Nim, wielbiąc Boga. Także cały lud, który to widział, oddał chwałę Bogu.

    (Ap 1,1-4;2,1-5a)

    Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał Mu Bóg, aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem, i wysławszy swojego anioła, oznajmił przezeń za pomocą znaków słudze swojemu Janowi. Ten poświadcza, że słowem Bożym i świadectwem Jezusa Chrystusa jest wszystko, co widział. Błogosławion...

Robert Nowak
Listopad 18, 2018, 13:15:00 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 10 | Komentarze: 0

 Narod Zydowski tak jak ukazuje Pismo  Swiete  jest tym miejscem gdzie dzialalnosc Boga wychodzi z ukrycia. Osobiscie wierze, ze Bog dzialal i dziala w kazdym narodzie jednak to dzialanie jest ukryte. Swiety Tomasz mowi o przyczynach dalszch , blizszych i pierwszej przyczynie wszystkiego. Ta pierwsza przycza byla w jakis sposob wyczuwana  przez filozofow greckich, szczegolnie przez Arystotelesa, ktory swoja filozofie buduje na modelu przyczyn. Tam przyczyny sa pojete na sposob intelektualny. Ruch ma swoja przyczyne i pierwsza przyczyna nie moze  byc ruchem i ta przyczyna
 jest rozumiana na wzor Zenona z Elei jako nieruchoma.
 Nieruchomy byt jest przyczyna, przyczyn.Ten nieruchomy byt zostaje nazwany Pierwsza Przyczyna.
Pismo Swiete w historii Ludu Wybranego ukazuje, ze :
1. Pierwsza Przyczyna, moze sie komunikowac z czlowiekiem tak jak to bylo w przypadku Abrahama; Jakuba; Jozefa, Mojzesza miedzy innymi.
2. Ta Przyczyna moze z  czegos bardzo niskiego uczynic c...
Robert Nowak
Listopad 11, 2018, 14:58:10 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 32 | Komentarze: 0

Wyj 15:21-27

Wyzwolenie Izraelitow z Egiptu  i zwycieska bitwa Boga z wojskiem faraona daje poczatek zwiazku Boga nie z jedna osoba, nie z jedna rodzina ale z jednym narodem. W historii ludzkosci mamy tutaj  zalazek ziemskiego Ludu Bozego. Tym ludem jest narod utworzony z rodziny /Izraela/ Jakuba . Historia poczatku tego narodu jest historia poczatku Ludu Bozego do ktorego przechodzi sie przez chrzest. Chrzest jest tym momentem gdzie zostaja gdzie opuszcza sie Egipt i staje sie czlonkiem Ludu Boga. Tutaj  historia Izraela nie jest tylko historia konkretnego narodu, jest historia ludzkosci, ktora chce byc Ludem Boga, chce byc spolecznoscia Boga, ktora w niebie jest formada przez   rozumne istoty nadprzyrodzone , ktore w godzinie proby okazaly wiernosc Bogu i tutaj na ziemi ta spolecznosc rozpoczyna sie od Ludu, ktory opuscil Egipt . Mozliwosc bycia czlonkiem tej spolecznosci dla calej ludzkosci zostala otworzona w Jezusie Chrystusie i ta spolecznoscia jest Kosciol.
Tutaj...
Robert Nowak
Listopad 04, 2018, 14:13:44 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 46 | Komentarze: 0

Kiedy Izraelici  widzieli jak ci, ktorzy ich scigali aby powtornie zamienic ich w niewolnikow poniesli kleske. I  ta kleska jest dzielem interwencji Boga,ktory ukazal swoja moc uzywajac sil naturalnych aby z jednej strony uratowac Izraelitow i z drugiej strony zniszczyc wojsko, scigajace Lud Bozy. Tutaj naturaleza nie dzialala slepo i sama od siebie. Wody sie otwarly  tak ze wszyscy Izraelici mogli przejsc przez morze i  wody sie zamknely kiedy cale wojsko znalazlo sie w morzu otwartym.
Na czele wojska stoi jakis dowodca i ma do dyspozycji oficerow nizszej rangi. Decyzja przejscia przez otwarte morze osobiscie sobie wyobrazam nie byla impulsywna. Tutaj musiala sie dokonac jakas kalkulacjia. Wejscie w otwarte morze mialo za soba jakies motywy.
 Dowodca normalnie sklada raport i w raporcie musi przedstawic sytuacje. Wyobrazmy sobie dowodce, ktory staje przed faraonem i mowi : "widzielismy jak Izraelici przeszli przez otwarte morze. " Faraon moglby zapytac i co  morze sie zamkne...
Robert Nowak
Październik 21, 2018, 14:47:05 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 43 | Komentarze: 0

Wj 14: 10-31

Ten fragment osobiscie  wzbudza we mnie podziw i utwierdza w przekonaniu o dzialaniu Boga, ktore nie dzieje sie w swiecie ducha lecz dotyka wydarzen w historii.  Wyjscia Izraelitow z Egiptu nie byloby mozliwe bez dzialania  Boga. "Czyż nie mówiliśmy ci wyraźnie w Egipcie: Zostaw nas w spokoju, chcemy służyć Egipcjanom.(v.12).  Tutaj mamy odzwiek tego co bylo w Egipcie. Mojzesz i Aaron  nie byli wstanie wzbudzic u swoich ziomkow uczuc wyzwolenczych. Izraelici wydawali sie byc pogodzeni z losem.
Wyobrazmy sobie, ze wyjscie z Egiptu  dokonalo sie pod wplywem  zabiegow demagogicznych Aarona , ambicji politycznej Mojzesza i  z przyczyny pewnych klesk naturalnych jakie poprzedzaly na przyklad Rewolucje we Francji. Mysle tu o latach suszy i nieurodzaju przed wybuchem rewolucji.Wyobrazmy sobie ten caly splot okolicznosci  naturalnych sprawil, ze Izraelici wyruszli w droge, szukajac obszaru gdzie moga prowadzic zycie wolne teraz natomiast znalezli sie w sytuacji po...
Robert Nowak
Październik 14, 2018, 14:24:31 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 52 | Komentarze: 0

 WJ. 14: 1-9
" Pan uczynił upartym serce faraona, króla egipskiego, który urządził pościg za Izraelitami."

 Pismo Swiete mowi o sercu faraona osobiscie mysle, ze serce faraona moze byc  obrazem wielu serc , ktore jakby staja sie kamienne. Ta kamiennosc serca w  tym fragmencie Pisma swietego jest przypisana dzialaniu  Boga.
W moim przekonaniu  Pismo Swiete ukazuje, ze zawsze mamy doczynienie z dzialaniem Boga. Dzialanie Boga jest rowniez wtedy kiedy Bog nie dziala. Dzialanie Boga stwarza pewna przestrzen w ktorej moga sie realizowac nasze dzialania. Faraon moze dzialac  od samego siebie, jego wola, rozum i uczucia moga byc poczatkiem dzialania.   To jest mozliwe przez dzialanie Boga, ktore nie  jest dzialaniem niszczacym ludzka wolnosc. Wolnosc zaistniala w stworczym akcie Boga i swiadectwem tej wolnosci jest swiat aniolow zbuntowanych jak rowniez dzialania ludzkie , ktore  staja sie imitacja dzialan aniolow, ktore odeszly od jednosci z Bogiem. Istnienie zla w swiec...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.