* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio; contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae Caelestis, satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute in infernum detrude. Amen.

Autor Wątek: Wyj 20: 1-21  (Przeczytany 226 razy)

Offline Robert Nowak

  • Moderator
  • ****
  • Wiadomości: 405
Wyj 20: 1-21
« dnia: Styczeń 20, 2019, 14:28:04 »
Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opisie stworzenia, gdzie czlowiek traci taka intucje  i staje sie istota, ktora  , niszczy wiez z Bogiem i czlowieki zycie swoje realizuje sie  w separacji od  Boga. Czlowiek to jeden rodzaj, ale ten rodzaj ma wiele  jednostek nie gatunkow, czarnii, biali, zolci,czy brazowi no nie odzielne ludzkie gatunki, tylko ten sam czlowiek, na ktorego dzialaja warunki  klimatyczne, na ktore ludzkie cialo  odpowiada dostosowujac sie do nich. Czlowek stracil jednosc  z Bogiem , ale nie stracil czucia Boga i  to czucie Boga powoduje , ze  obecnosc Boga prawdziwego, chce sie wypelnic czyms co to czucie w jakis sposob   moze satysfacjonowac.
Izraelici tak jak wszyscy inni mieli czucie Boga jednak  osobiste  doswiadczenia patriarchow i pozniej Mojzesza  nie rozumieli w pelni, raczej starali sie to czucie synchronizowac  z tym co sie naturalnie tworzylo w obrazie Boga i la moda powszechna widzeniu Boga bylo politeizmo.
Tutaj Bog  ukazuje cos co jest przeciwne tej modzie. Nie tylko ukazuje siebie ale nijako pragnie ukazac jaki byl model czlowieka w jego stworzeniu ten model jest zawarty w 10 przykazaniach.
Majac doswiadczenie historyczne mozemy powiedziec, ze ten model  czlowieka jaki kresla przykazania nie jest mozliwy  do realizacji w pelni za pomoca ludzkiego wysilku.Czlowiek w jednosci z Bogiem otrzymuje sily i swiatlo aby isc droga przykazan , ktore dzieki Jezusowi Chrystusowi  nie sa jakims formalizmem prawnym .
10 przykazan to opis ludzkiej natury stworzonej przez Boga, ktora  byla w stanie doskonalym. Ta ñudzka natura w stanie doskonalym zostala ukazana  w Jezusie Chrystusie, ktory  zrealizowal w swym zyciu wszystkie przykazania . Zrealizowal je nie tylko zewnetrznie  ale tez  przez  mysli,  czyny , intencje tych czynow. Przykazania to nie tylko zewnetrzne czyny, to co dokonuje sie w mysli i to co jest nasza intencja to wszystko wchodzi w przykazanie i tego zaden czlowiek za wyjatkiem Jezusa Chrystusa , nie mogl zrealizowac z wlasnego wysilku osobowego. Bilet do nieba nie jest czyms co sie otrzymuje  przez realizowanie  konwencji socialnych. Nasza natura mowiac symbolicamente jest jakby przepolowiona. 
Jedna czesc natury jest w naturze jaka otrzymujemy od naszego praojca naturalnego, druga jest ta jaka otrzymujemy od Jezusa Chrystusa. On nam udziela swoja ludzka nature wolna od grzechu i  smierci. Kiedy te dwie polowki sie spotykaja w wierze  nastepuje dzialanie laski i nasza natura od praojca naturalnego zostaje przemieniona w te nature ludzka jaka ma Jezus Chrystus po zmartwychwstaniu.
10 przykazan stoi na drodze tych przemian od nich rozpoczyna sie wyjscie z Egiptu dla nas z krainy grzechu .
 10 przykazan ,same w sobie nie maja tej sily abysmy mogli z nich czerpac   moc  na  jednosc z Bogiem , kiedy zyjemy przykazaniami na drodze spotykamy Jezusa Chrystus i tutaj plynie zrodlo sily dla naszej doskonalosci wobec  Boga tutaj jest nasza swietosc, ktora na mudziela Jezus Chrystus od  Niego i z Niego bierze sie sila.
Jesli chcemy widziec przykazania tylko same w sobie, widzimy droge ale  ta droga jest tylko proba dobrego zycia na ziemi, jest tylko obrazem naszej powierzchownosci a Bog widzi nasze serca .
Kiedys w pewnym snie doswiadczylem spojrzenia Jezusa Chrystusa i to spojrzenie nie bylo czyms co tylko mialo na uwadze czyny to spojrzenie przenikalo serce.
Osobiscie nie tylko pragne spojrzenia Jezusa Chrystusa ale zycia z Jezusem Chrystusem i  Jego wspolnota. Ta wspolnota zaczyna sie od tych, ktorzy otrzymuja przykazania, ktore nas czynia towarzyszami podrozy i tutaj czytajac Pismo swiete odbywam podroz moich braci i siostr, ktorzy  wywodza sie z Narodu szczegolnie uprzywilejowanegpo przez Boga, z tego narodu bierze sie cialo Jezusa Chrystusa, ktore to cialo po zmartwychwstaniu ukazuje rowniez historie mojego przyszlego ciala, ktore nie bedzie cialem historycznym,  niczym takim co otrzymalem od rodzicow ziemskich i mego narodu to bedzie cos co  zaden sen y moja wyobraznia moze dosiegnac jednak moja wiara i zaufanie   mowi, ze Bog  ma cos dla mnie co jest ponad moja wyobraznia, tak  czytam to spojrzenie , jakim Jezus Chrystus obdarowal mnie w pewnym snie , w ktorym zaprasza rowniez do drogi o ktorej teraz  pisze. Drogi 10 przykazan.

 


* Czytania z Mateusza: http://mateusz.pl/czytania/2015/

  • post Czytania na sobotę, 17 sierpnia 2019 - 17 Sierpień
  • Sobota - wspomnienie obowiązkowe św. Jacka, prezbitera

    (Joz 24, 14-29)

    Jozue przemówił do całego narodu: "Bójcie się Pana i służcie Mu ze szczerością i wiernością! Usuńcie bóstwa, którym służyli wasi przodkowie po drugiej stronie Rzeki i w Egipcie, a służcie Panu! Gdyby jednak wam się nie podobało służyć Panu, rozstrzygnijcie dziś, komu służyć chcecie, czy bóstwom, którym służyli wasi przodkowie po drugiej stronie Rzeki, czy też bóstwom Amorytów, w których kraju zamieszkaliście. Ja sam i mój dom służyć chcemy Panu". Naród wówczas odrzekł tymi słowami: "Dalecy jesteśmy od tego, abyśmy mieli opuścić Pana, a służyć cudzym bogom. Czyż to nie Pan, Bóg nasz, wyprowadził nas i przodków naszych z ziemi egipskiej, z domu niewoli? Czyż nie On przed oczyma naszymi uczynił wielkie znaki i ochraniał nas przez całą drogę, którą szliśmy, i wśród wszystkich ludów, pomiędzy którymi przechodziliśmy? Pan ponadto wypędził przed nami wszystkie te ludy wraz z Amorytami, którzy mieszkali w tym kraju. My również chcemy służyć Panu, bo On jest naszym Bogiem". I rzekł Jozue do ludu: "Nie możecie służyć Panu, bo jest On Bogiem świętym i jest Bogiem zazdrosnym, i nie przebaczy wam występków i grzechów. Jeśli opuścicie Pana, aby służyć cudzym bogom, ześle na was znów nieszczęścia, a choć przedtem dobrze wam czynił, wtedy sprowadzi zagładę". Lecz lud odrzekł Jozuemu:" Nie! Chcemy służyć Panu!" Jozue odpowiedział ludowi: "Wy jesteście świadkami przeciw samym sobie, że wybraliście Pana, aby Mu służyć". I odpowiedzieli: "Jesteśmy świadkami". "Teraz usuńcie cudzych bogów spośród was i zwróćcie serca wasze ku Panu, Bogu Izraela". I odrzekł lud Jozuemu: "Panu, Bogu naszemu, chcemy służyć i głosu Jego chcemy słuchać". Zawarł więc Jozue w tym dniu przymierze z ludem i nadał mu prawo i przepisy w Sychem. Jozue zapisał te słowa w księdze Prawa Bożego. Wziął potem wielki kamień i ustawił go tam pod terebintem, który jest w miejscu poświęconym Panu. Następnie Jozue rzekł do zgromadzonego ludu: "Patrzcie, oto ten kamień będzie dla was świadectwem, ponieważ słyszał wszystkie słowa, które Pan mówił do nas. Będzie on świadkiem przeciw wam, abyście się nie wyparli waszego Boga". Wtedy Jozue odprawił lud i każdy pośpieszył do swojej posiadłości. Potem umarł Jozue, syn Nuna, sługa Pana, mając sto dziesięć lat.

    (Ps 16 (15), 1b-2a i 5. 7-8. 11)

    REFREN: Pan mym dziedzictwem, moim przeznaczeniem

    Zachowaj mnie, Boże, bo chronię się do Ciebie,mówię do Pana: "Ty jesteś Panem moim".Pan moim dziedzictwem i przeznaczeniem,to On mój los zabezpiecza.

    Błogosławię Pana, który dał mi rozsądek,bo serce napomina mnie nawet nocą.Zawsze stawiam sobie Pana przed oczy,On jest po mojej prawicy, nic mną nie zachwieje.

    Ty ścieżkę życia mi ukażesz,pełnię radości przy Tobiei wieczne szczęściepo Twojej prawicy.

    Aklamacja (Mt 11, 25)

    Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.

    (Mt 19, 13-15)

    Przynoszono ...

Robert Nowak
Styczeń 20, 2019, 14:28:04 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 226 | Komentarze: 0

Ten tekst nie jest tekstem  dla ktorego trzeba szukac, jakis specjalnych srodkow  aby go zrozumiec. Tutaj Bog mowi jasno, ten Bog , ktory  wyprowadzil Izraelitow z Egiptu, nie jest Bogiem tylko dla Izraelitow. Ten Bog nie jest jakims lokalnym bostwem, ten Bog jest  Bogiem, Jedynym.
 Nie ma zadnej boskosci atomizowanej na rozne bostwa. Nie istnieje cos takiego jak boskosc nieosobowa, zrodlo energii  kosmicznej  czy  jakas  kosmiczna bezoosbowa rozumnosc, jak to na przyklad uwazal Arystoteles, czy jakas Mojra, ktora dyktuje przeznaczenie bogow i ludzi , jak to sobie wyobrazano w  spolecznosci greckiej.
 Wszystkie wierzenia w Boga, jakie znamy maja za  podstawe  znaki z ktorych sie wyczytuje  istnienie czegos co stoi za tym istnieniem jakim jest nasze istnienie  i istnienie tego wszystkiego co nas otacza. Jednak my  z tym istnieniem nie mielismy zadnego  kontaktu bezposredniego, nie mielismy zadnej  intuicji.
Pismo swiete wyjasnia powod nie posiadania takiej intuicji w opi...
Robert Nowak
Styczeń 06, 2019, 13:20:58 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 298 | Komentarze: 0


Wyj 19:1-24

 Niesamowite wydarzenie Bog wychodzi z ukrycia i daje materialne znaki swojej obecnosci. Te materialne znaki wzywaja do szacunku. Obecnosc Boga wymaga szacunku.  Ten szacunek wyraza sie w odpowiednim ubraniu i tym wszystkim co my nazywamy zasadami higienicznymi. To wszystko podyktowane jest tym, gdyz ma nastapic wielkie wydarzenie. To wydarzenie nie jest tylko wielkie dla Izraelitow, to jest wydarzenie , ktore dotyczy calej ludzkosci. Narod Izraelski jest nasieniem  Narodu Wybranego poniewaz w tym nasieniu  narodzi sie Jezus Chrystus ,ktory przez swoja meke Krzyzowa , Smierc i Zmartwychwstanie z tego nasienia uczyni cos co mozemy nazwac wielkim wybuchem, ktory daje poczatek Nowego Uniwersalnego Kosmopolitycznego Narodu. Ten narod to nie jakas jedna kultura to narod Wybrany z Ludzkosci ale nie Ludzkosc jako taka.
Bog swojemu narodowi stawia wymagania istnieja jakies wyrazy zewnetrznego szacunku i wewnetrznej postawy:" ... jeśli pilnie słuchać będziecie...
Robert Nowak
Grudzień 30, 2018, 22:47:47 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 325 | Komentarze: 0

  Wyj 18: 1- 27

Osobiscie jestem zafascynowany tym obrazkiem z zycia Mojzesza. Tutaj nastepuje cos takiego co w jezyku wspolczesnym mozemy nazwac polaczeniem rodzin. Mojzesz na pustyni odzyskuje kontakt ze swoja zona I dziecmi od ktorych byl oddalony w moim mniemaniu ze wzgledow bezpieczenswa dla swojej rodziny.
Z drugiej strony ukazana jest madrosc ludzka I otwrtosc Mojzesza na dobre rady. Tesc Mojzesza daje Mojzeszowi rada aby lud I mojzesz  nie czuli sie za bardzo obciazeni wszystkimi konfliktami jakie przezywa wspolnota. Mojzesz rade starcow, ktora byla w Egipcie zastepuje nowa forma organizacyjna.  Ustanawia przelozonych nad kazda dziesiatka, setka y tysiacem . Izraelitow.
Tak wiec wszystkie bierzace sprawy byly zalatwiane przez  tych ktorych Mojzesz ustanowil jako przelozonych   waga sprawy decydowala do jakiego przelozonego trzeba sie zwrocic. Mojzesz zalatwial sprawy najistotniejsze I byl w pozycji   najwyzszejw wladzy  wykonawczej , sadowniczej I ustawod...
Robert Nowak
Grudzień 23, 2018, 13:58:16 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 291 | Komentarze: 0

 Wyj 17:8-16

Oto pojawia sie nowa grozba przed  Izraelitami w Refidim  pojawiaja sie Amalekici gotowi do bitwy. Ja sobie wyobrazam, ze kosztownosci jakie otrzymali Izraelici w Egipcie, byly  przyczyna pojawienia sie Amalekitow. Do tego czasu Izraelici nie stoczyli zadnej bitwy, nie maja zadnego doswiadczenia  wojennego. Nie jest to pierwsza sytuacja , ktora  stawia  lud izraelski przed  zaglada. Amalekici mieli plan prosty zlupic  kosztownosci, pozabijac tych , ktorych uznaja za bezuzytecznych i  jencow wojennych zdrowych , mlodych i silnych sprzedac na targu niewolnikow.
 Lup wydawal sie latwy.
 Izraelici nie maja zadnego wyjscia, tutaj  trzeba podjac walke. Mojzesz  wybiera na przywodce mlodego Jozuego  i on prowadzi do bitwy na predce utworzone wojsko.
Pismo Swiete mowi, ze zwyciestwo w bitwie nalezalo do Izraelitow, natomiast  dla Amalekitow ta bitwa znaczyla koniec ich istnienia to co chcieli uczynic z Izraelem to spotkalo ich jednak zwyciestwo w tej bitw...
Robert Nowak
Grudzień 09, 2018, 13:41:57 wysłana przez Robert Nowak
Wyświetleń: 320 | Komentarze: 0

Wyj 17:1-7

"Czy też Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy nie?"

Ja osobiscie tutaj zastanawiam sie nad paczatkiem tego pytania. Gdzie narodzilo sie takie pytanie po fakcie wyjscia z Egiptu i tego wszystkiego co nastapilo z wojskiem  faraona.? To pytanie w moim odczuciu rodzi sie w swiadomosci spolecznej, nie jest to pytanie konkretnej osoby tylko spoleczenstwa.
Swiadomosc spoleczna nie jest czyms co spontanicznie zawierza sie Bogu. Swiadomosc spoleczna  tutaj nie zyje prawda historyczna, nie ma pamieci czy raczej ta pamiec jest bardzo wybiorcza.
Pismo Swiete ukazuje wiez z Bogiem na plaszczyznie osobowej i jest to relacja  z Bogiem jaka ma Mojzesz i z drugiej strony swiadomosc ludu , ktory  jest bardzo bliski buntu i ukamieniowaniu Mojzesza.
Jezus Chrystus, kory wyprowadzanas z niewoli grzechu  w tym procesie wyzwolenczym nie tylko stanal przed niebezpieczenstwem smierci  . On ja przyjal . Odpowiedzia na dzialalnosc Jezusa Chrystusa byl wyrok smier...
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.