* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

* O Tobie

 
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Ze względu na brak oznaczeń kategorii wiekowych w zamieszczanych materiałach z Youtube itp., aby chronić dzieci przed nieodpowiednią treścią, zalecamy rodzicom sprawdzenie dopuszczalnej kategorii wiekowej i samodzielne podjęcie decyzji. Dzieci zapraszamy do odwiedzenia działu:

Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Czytania biblijne / Wj 4:18-26
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Maj 13, 2018, 15:26:20 »
Wj 4:18-27
 Po objawieniu jaki  mial Mojzesz na pustyni, Pismo swiete ukazuje jak zaczyna wypelniac sie, to co Bog nakazal Mojzeszowi.
Mojzesz opuszcza domo swego tescia i powraca do Egiptu. Tutaj nastepuje  opis pewnego wydarzenia, ktore sprawia wrazenie jakoby Bog chcial zabic Mojzesza."W czasie podróży w miejscu noclegu spotkał Pan Mojżesza i chciał go zabić."
Ja osobiscie tutaj widze ukazanie mocy nadprzyrodzonej, ktore stoja w opozycji do Boga i pragna niweczyc plany Boga. Te sily dzialaja jawnie i w sposob ukryty. Sowo "Pan" dla mnie oznacza, ze moc tych sil nadprzyrodzonych , nie jest bezosobowa, ma swojego przedstawiciela osobowego, ktorym jest aniol upadly.
Tutaj Mojzesz otrzymuje pelna obrone i atak sily anielskiej  pozwala na glebszy zwiazek rodzinny. Sefora corka kaplana madianickiego, osobiscie dokonuje obrzezania swojego syna i wyznaje przed Bogiem Izraela swoja milosc malzenska. Sefora , Mojzesz i syn Mojzesza sataja sie  w pelni rodzina  z domu  Abrahama , Izaaka i Jakuba. Nie jest to juz malzenstwo mieszane w ktorym kazdy zachowuje swoje wierzenia. Milosc Sefory i Mojesza jest zlaczona z miloscia Boga jedynego i prawdziwego, ktory w swoich planach daje miejsce szczegolne Mojzeszowi.Atak sily anielskiej sluzy dla  dobra.Mojzesz, zona Sefora i syn staja sie rodzina izraelska  z wszystkimi wymaganiami prawnymi.
Pismo swiete ukazuje tutaj takze jaki jest stosunek Boga do narodu utworzonego z domu Jakuba :""To mówi Pan: Synem moim pierworodnym jest Izrael...Wypuść mojego syna, aby mi cześć oddawał;"
Narod izraelski przez Boga zostaje usynowiony. Krzywda narodu jest widziana przez Boga tak jak Ojciec widzi krzywde jaka doznaje syn.
Tutaj jest mowa o usynowieniu narodu. Przez Jezusa Chrystusa  w moim rozumieniu zostaje usynowiona  kazda osoba, ktora  w osobie Jezusa Chrystusa  widzi pelnosc natury ludzkiej i boskiej .
  Sefora w akcie obrzezania syna wyzaje wiare w Boga prawdziwego. I Sefora takze  swego meza wobec Boga prawdziwego nazywa oblubiencem krwi: Sefora wzięła ostry kamień i odcięła napletek syna swego i dotknęła nim nóg Mojżesza, mówiąc: «Oblubieńcem krwi jesteś ty dla mnie»...«Oblubieńcem krwi jesteś przez obrzezanie».
Nasza wiara wyznana przez chrzest  jest tez wiara, w ktorej Jezus Chrystus jest oblubiencem krwi. Ta krew jest krwia Jezusa Chrystusa ta krew  nas czyni , ze jestesmy tak blisko Boga, jak oblubienica blisko swego ukochanego, jak ojciec wobec syna.
Zaden aniol nie cieszy sie taka bliskoscia dlatego tez mozemy zrozumiec dlaczego jest ktos kto chce nas zabic.Aniol zbuntowany chce nas zabic . Zabic nie oznacza odlaczyc cialo od ducha, jak to moze uczynic moc, ktora plynie z sil materii albo kogos kto dysponuje taka moca.  Zabic moze takze   oznaczac odlaczyc od Boga  nie pozwolic aby   prawdziwy Trojjedyn  Bog , stal sie naszym  ojcem, oblubiencem.
Sefora  w moim rozumieniu ukazuje, ze przed tym atakiem mozemy obronic sie, jesli wyznamy nasza wiare w Boga, jesli w sposob swiadomy przyrzeczenia  zlozone na chrzcie, nie tylko stana sie przyzeczeniami rodzicow, ale takze beda wyrazaly nasza osobista wiare w ktorej krew Jezusa Chrystusa nie jest tylko czyms co widzimy na religijnych obrazkach ona ma jakis zwiazek z nasza krwia to znaczy z naszym zyciem z krwi , ktore jest konkretne i nie tylko czyms co ma charakter czysto myslowy.
Nasza wiara nie jest tylko mysla jest w naszej krwi jest zyciem konkretnym jestesmy " synami", "oblubiencami" przez krew tego,ktory jest Jedynym, Prawdziwym, Jednorodzony Synem Boga, ktory jest  Swiatloscia ze Swiatlosci i ktory przelewa swoja krew abysmy mogli dostapic cos co przewyzsza godnosc aniolow.
2
Czytania biblijne / Wj 4:1-17
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Maj 06, 2018, 15:41:58 »
Wj 4:1-17
 Rozne sa formy dzialania Boga. Bog ze swej woli chce dzialac w zyciu publicznym i prywatnym.
Mojzesz zostaje powolany do dzialalnosci publicznej. Bog chce dzialac w zyciu spolecznym, nie tylko chce byc Bogiem, Abrahama, Jakuba czy Mojzesza, chce byc Bogiem Israelitow. Bog jako ten , ktory dziala w spolecznosci, ksztaltuje  swoj lud, bedzie czynil z niego narod, ktory istnieje do dzis i bedzie istnial do konca swiata.
Jezus Chrystus w jakis sposob rzuca swiatlo na propozycje Boga, dzialanie Boga nie jest tylko aktem spolecznym, jest tez dzialaniem bardzo intymnym we wnetrzu czlowieka dlatego chrzescijanin przezywa swoja osobista wiez z Bogiem i tez w jakis sposob realizuje swoje zycie publiczne. Rozdzial zycia publicznego od prywatnego w relacji z Bogiem to cos  w moim odczucie antybiblijnego. Czlowiek wierzacy ma prawo wierzyc prywatnie i publicznie
Ja osobiscie mysle, ze Mojzesz jest swiadomy roznicy dzialania Boga w zyciu prywatnym i publicznym. W  zyciu prywatnym moge miec jakis sen, widzenie, objawienie prywatne, ktore moze  dzialac na moja wole, uczucia, inteligencje.
Jednak to dzialanie nie jest wystarczajace do dzialalnosci publicznej. Aby dzialac publicznie, nie moge powiedziec ,ze to co czynie jest wynikiem  tylko jakiegos prywatnego przezycia tak osobiscie interpretuje odpowiedz  jaka  Mojzesz daje Bogu.
Mojzesz zna kryteria dzialania w zyciu publicznym bo przeciez dlugie lata byl swiadkiem dzialalnosci publicznej faraona i administracji egipskiej i  z cala szczeroscia mowi Bogu, ze on tych kryteriow nie spelnia i on nie czuje w sobie tak silnej osobowosci, za pomoca ktorej moglby odzialywac na swoj narod, poza tym on jest jakala a zatem sposob w jaki mowi nie jest czyms  ulatwia komunikacje spoleczna.
Bog rozwiazuje wszystkie trudnosci Mojzesza. Ustami Mojzesza bedzie Aaron,  laska Mojzesza bedzie miala pewne niezwykle wlasciwosci i poza tym niezwykle rzeczy moga dziac sie z reka Mojzesza, podobnie z woda z Nilu, gdy dotknie ziemi.
W powolaniu Mojzesza istnieje kryterium weryfikacji, ktore mowi ze to dzialanie jest od Boga i powalnie jest bezposrednio od Boga.
W dzisiejszych czasach kryterium weryfikacji  dla dzialalnosci Boga podaje Jezus Chrystus to krterio jes wyrazone w metaforze drzewa i owocu, kazde drzewo poznaje sie po owocach. Jesli jest cos od Boga nie ma takie mozliwosci aby z takiego dzialania moglo wyniknac jakies  zlo.
Dzialanie Boga przez Mojzesza bylo wyprowadzenie narodu izraelskiego z Egiptu.
Dzialanie Jezusa Chrystusa  bylo wyprowadzenie ludzkosci z niewoli wladcy ktory buduje na klamstwie , iluzji i ideologii.
Panstwo Boga buduje prawda.
Za posrednictwem Mojzesz Bog jest budowniczym  panstwa ograniczonego do jednego narodu.
Jezus Chrystus buduje  panstwo Boga w ludzkosci.
Panstwo Jezusa Chrystusa jest panstwem dla zycia w jednosci z Bogiem i przezywania jej w wiecznosci
Panstwa, ktore nie naleza do Boga, sa budowane na  klamstwie czy tez ideologii, takie panstwa  z historii sie rodza i w historii zanikaja.


3
Czytania biblijne / Wj 3:16-19
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Kwiecień 29, 2018, 15:41:06 »
Wj 3:16-19
Po tym Bog jak Bog sie przedstawil, ukazuje Mojzeszowi motyw swojego objawienia:"ujrzałem, co wam uczyniono w Egipcie"
Bog tutaj jasno daje znac, ze nie jest Bogiem zamknietym w sobie i nie jest obojetny na krzywde. W tym fragmencie  jest mowa o reakcji na krzywde narodu uciskanego przez Faraona.W moim  rozumieniu jest to figura reakcji Boga na krzywde ludzkosci jaka doznaje bedac zniewolona przez swoj grzech i szatana . Tutaj ma dzialac Mojzesz, w przypadku  wyzwolenia ludzkosci, dzialanie Boga bedzie sie  realizowalo przez Syna Jednorodzonego Jezusa Chrystusa.
¿Bog mowi Mojzeszowi , ze nie tylko ma wyrazy wspolczucia dla cierpiacego narodu ale takze chce podjac konkretne dzialania."Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód". To dzialanie Boga nie jest ograniczone do jednego natychmiastowego aktu i nie jest wylacznie dzialaniem samego Boga.
Bog chce aby w tym dzialaniu uczestniczyl takze Mojzesz. On ma  wrocic do Egiptu, to co  slyszy teraz ma przedstawic starszyznie zydowskiej i razem ze starszyzna  ma sie udac do faraona i prosic o mozliwosc zlozenia ofiary dla Boga, ktory jest czczony wsrod hebrajczykow.
Bog zastrzega, ze wyjscie z Egiptu nie bedzie sprawa latwa.Faraon nie bedzie skory do wysluchania prosby zlozenia ofiary i opuszczenia przez izraelitow Egiptu przez trzy dni. Dla faraona  prosba izraelitow onaczala pozbawienie sie ogromnej masy sily  roboczej przez 3 dni  i  towszystko ma sie dokonac przez  zyczenie Boga izraelitow, ktory dla faraona nie byl niczym innym jak plemiennym bostwem. Faraon nie odrzucal istnienia Boga izraelitow ale dla niego ten Bog to "bog prowincjalny"  w narodzie egipskim o wiele wazniejsi  bogowie to Ozyrys, Horus, Ra to sa bogowie tradycji i oni  tym co ksztaltuje zycie religijne w Egipcie.
Mojzesz bedzie musial wejsc w konfrontacje z faraonem.W tej konfrontacji izraelici wyjada zwyciesko.
Jest taki zwyczaj , ze narod zwycieski lupi narod zwyciezony, morduje przywodcow i przywlaszcza sobie  dobra tych , ktorzy zostali pokonani.
W zwyciestwie izraelitow jakie ma miejsce w Egipcie, nie ma przelewu krwi egipskiej, egipcjanie dobrowolnie beda oddawac swoje kosztownosci.Izraelici nie wyjda z Egiptu jako uciekinierzy, wyjda jak ci ktorzy po zwyciestwie wzbogacaja sie tym co sie nazywa lupami wojennymi.Narod zydowski nie tyle bedzie mial lupy wojenne ile pewna rekompensa za wiele lat niewolniczej pracy. Ta rekompensa nie bedzie zdobyta w przemocy lecz bedzie czyms co egipcjanie ofiaruja z wlasnej woli dla Boga  Izraelitow.Natomiast Bog to wszystko oddaje w rece ludu, ktory uwaza za swoj.
Tutaj w moim przekonaniu ukazuje sie forma jak Bog moze zwyciezac, bez przelewu krwi i owoce tego zwyciestwa sa bogactwa  osiagniete bez przelewu krwi.Narod ktory wychodzi z Egiptu nie jest narodem zebraczym i nigdy takim nie bedzie jesli jest pod opieka Boga.
W tym co mowi Bog Mojzeszowi  narod izraelski, wyjdzie z Egiptu pod wodza samego Boga i od tej chwili historia tego narodu bedzie ksztaltowana przez Boga. Narod zydowski stanie sie narodem  Jedynego Boga.W tym narodzie nie ma swiadomosci posiadania wlasnej ziemi, posiadania wlasnej potegi. Zwyciestwa tego narodu dokonuja sie dzieki dzialaniu Boga i ziemi ktora sie bedzie posiadalo jest tez  ziemia otrzymana od Boga.
Dla mnie jest to nauka, ze prawdziwe zwyciestwa w moim zyciu sa takie, w ktorych zwycieza Bog i prawdziwe dobra sa takie , ktore daje Bog, chociaz w tym swiecie istnieniaja niesprawiedliwe warunki pracy jednak sprawiedliwosc Boga nie pozwoli aby czlowiek Boga nie otrzymal sprawiedliwej rekompensy za prace uczciwa. Prawdziwe bogactwo rodzi sie z ciezkiej i uczciwej pracy , ktora blogoslawi Bog.
Z perspektywy jaka nam daje Jezus Chrystus, mozemy w historii narodu izralskiego zobaczyc nasza historie w ktorej nasza prawdziwa ojczyzna jest "Niebo" to jest ta prawdziwa ziemia miodem i mlekiem plynaca, do ktorej mamy dojsc z ziemi egipskiej to jest kondycji doczenej do kondycji wiecznej prowadzeni przez Jezusa Chrystusa  .
4
Czytania biblijne / Wj 3:13-15
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Kwiecień 22, 2018, 15:16:11 »
Wj 3:13-15

Jest to dla mnie niezwykly watek w Pismie Swietym. Tutaj Bog mowi o sobie.  Ukazuje caly plan wyjscia z Egiptu i daje instrukcje Mojzeszowi jak ma postepowac aby  plan  mogl sie pomyslnie zrealizowac.
Pismo swiete mowi, ze Bog jest ISTNIENIEM  ktore warunkuje wszystkie istnienia.  Z IMIENIA BOGA mozemy poznac, ze nie ma zadnego istnienia wczesniejszego od Boga.
Odwiecznosc materii jest idea filozoficzna , ktora  podlega falsyfikacji ze wzgledu na imie Boga, Bog jest bytem  swiadomym, ktory nie potrzebuje niczego aby byc swiadomym. W Bogu jest odwieczna swiadomosc siebie. I on jest stworca materii.
Odwiecznosc idei ta idea filozoficzna rowniez podlega falsyfikacji. Bog nie jest idea, nie jest bytem bezosobowym, jakas idealnoscia, czy bostwem w sobie bez swiadomosci samego siebie.Idee maja zwiazek z istnieniem Boga, sw. Agustyn uwaza je za  cos co przynalezy do swiadomosci Boga.
Ja sobie  moge wyobrazic, ze Bog nie musi stwarzac niczego. Cale swoje istnienie moze realizowac sie w Jego osobowym bogactwie, w  Troistosci osob , ktore bedac jedym Bogiem nie potrzebuja absolutnie niczego do swego istnienia, szczescia i pelnosci bytu bo one wlasnie nim sa .
Bog nie jest czysta racjonalnoscia , postulowana przez rozum, ktory z siebie samego  tworzy idea uniwersalna za pomoca ktorej chce porzadkowac dane jakie sie doswiadcza w swiadomosci.
Bog nie jest  czyms co inspiruje Mojzesza od wewnatrz, jakies wewnetrzne oswiecenie.
W tym fragmencie Bog ukazuje sie jako Byt osobowy, ktory ukazuje , ze pocztkiem dla kazdego istnienia jest Jego Istnienie. Wszystko co zaistnialo, zaistnialo z Jego  decyzji.
Takiego Boga Mojzesz sobie nie wymyslil. Mojzesz  pyta :"Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, to cóż im mam powiedzieć?»
Bog nie zaden wewnetrzny glos Mojzesza odpowiada:" «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was».
Tak mowi Bog o sobie Mojzeszowi. Przez Jezusa Chrystusa mowi JESTEM  OJCIEC- SYN- DUCH SWIETY.
Wierze w Ciebie  Boze  zywy w  Trojcy jedyny i prawdziwy.
5
Czytania biblijne / Wj 3:1-12
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Kwiecień 15, 2018, 16:51:52 »
Wj 3:1-12
Ten fragment  biblijny jest ukazuje objawienia Boga w sposob zewnetrzny. Bog  tutaj nie jest jakims glosem ,ktory mowi wewnatrz czowieka, nie jest jakims oswieceniem intelektualnym. Mojzesz  widzi pewne zjawisko i odczuwa normalna ciekawosc. Widzi jak krzew plonie i sie nie spala. Kiedy zblizasie do krzewu efekt jest piorunujacy,z krzewu wydobywa sie glos. Ten glos to glos Boga.Ten krzew to forma w jaki sposob Bog objawia swoje istnienie. Bog w tym objawieniu ukazuje,ze  nie przychodzi aby rozwiazywac osobiste problemy Mojzesza.
Kim jest Mojzesz? To nie jest glowa pierwszej monoteistycznej rodziny, ktora oddaje kult Bogu prawdziwemu jak to bylo w przypadku Abrahama, nie chodzi tez o pierworodnego syna jak to bylo w przypadku Izaaka. Bog objawia sie jednemu z izraelitow, zyjacemu na wygnaniu.
 Bog tutaj ukazuje swoja troske o narod i celem objawienia jest ukazanie mozliwosci bycia wolnym narodem w momencie kiedy  ten narod jest w pozycji niewolniczej.Mojzesz jest instrumentem, jest srodkiem przez ktory Bog chce dzialac aby narod niewolniczy uczynic narodem wolnym. "Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód..."/Wj 3:4/
To wydarzenie jes zapowiedzia  czegos o wiele wiekszego. Jest zapowiedzia dzialania Boga dla calej ludzkosci.Cala ludzkosc to zagubiona owca i przypowiesc , ktora plynie z nauczania Jezusa Chrystusa, jest swoistym ukazaniem tego samego co Mojzesz uslyszal z " ognistego krzaka" :"Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego"..".znam więc jego uciemiężenie"..."Zstąpiłem, aby /ciebie-moje wtracenie/ wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód.../Panstwo Boga/.
Kiedy Bog objawia sie czlowiekowi pragnie aby czlowiek mog zyc tym czego pragnie jego natura.Mogl zyc zyciem wolnym, zyciem w ktorym jest radosc, w ktorym jest uzanie godnosci , jest szacunek.Nikt nie chce byc wladca nikogo, nie mysli o szukaniu wlasnej pozycji w walce z drugim.Natura ludzka pragnie wolnosci nie dla niej samej ale dla zycia w wartosciach w ktorych bycie w jednosci z Bogiem, milosc plynaca z "ognistego " krzaka jest tym czy widzialne slonce, ktore w niczym nie zabiera czlowiekowi jego wolnosci, ktore czyni mozliwe zycie na ziemi  tak z boskich promieni moze sie karmic nasze zycie, swiat wartosci ktore je ozywia i co najwazniejsze te promienie nie pochodza z jakiejs nieosobowej boskosci. To sa promienie z Boga osobowego , zyjacego wlasnym zyciem w Troistosci Trzech Osob z ktorych Jedna uczynila dla ludzkosci to co bylo misja Mojzesza dla calego narodu.
Dzieki  Ci Panie, ze dzisiaj nie z ognistego krzaka przemawiasz, ale Bog z Boga prawdziwego,  Swiatlosc ze Swiatlosci,Jednorodzony Syn czyni mozliwe to o czym snil narod i o czym my snimy , cieszyc sie zyciem, ktore nie przemija i w ktorym nasza wolnosc w niczym nie czuje zniewolenia, tylko wszystko co w Bogu doswiadcza jest tym co czyni, ze w tej wolnosci nasze szczescie jest prawdziwe bo plynie z milosci Boga, ktora nieustannie ozywia nasze ludzkie istnienie.
6
Czytania biblijne / Wj 2:23-25
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Marzec 25, 2018, 15:28:39 »
 Wj 2:23-25
Dla mnie tutaj  nastepuje krotkie ukazanie dobra Boga.
Bog lituje sie na Izraelitami:  "wysłuchał Bóg ich jęku"
Bog to nie tylko istnienie inteligente ale rowniez istnienie dobre.
W Bogu nie  mozna widziec zlozonosci wyrazanej w procentach 30% dobroci i 70 % inteligencji.  80% sprawiedliwosci 20% milosierdzia.
Elementy materialne cechuje zlozonosc w pierwiastkach chemicznych ta zlozonosc wyraza sie wzorami.
W Bogu nie ma skladnikow procentowych  wszystko jest w 100% procentach.To wszystko jest jednoscia ta jednosc jest jak to ukazuje Jezus Chrystus  i Duch swiety troistosc osobowa, trzy osoby w jednosci Boga. Nie jest tak , ze Jezus jest bardziej milosierny jak Ojciec, Ojciec jest bardziej sprawiedliwy jak milosierny, Duch  swiety to tylko czysta milosc bez bycia wszechpoteznym i wszechmocnym Bogiem. Nic takiego nie istnieje. Jednosc w troistosci bostwa, jednosc przymiotow i wszystkie przymioty w jednym Bogu bez zadnej proporcji.Taki Bog objawia sie w Bibli . Bog calkowicie wystarczalny sam w sobie. Bog absolutnej pelni. Bog , ktory niczego nie potrzebuje aby wypelnic swoje istnienie.
Ten Bog wysluchuje jeku izraelitow bedacych  teraz juz nie jako przybysze szanowani w Egipcie lecz jako niewolnicy. Bog podejmuje konkretne dzialanie aby wyzwolic Izraelitow, to dzialanie bedzie ukazane w tej Ksiedze.
Izraelici, byli niewolnikami Egiptu, ludzkosc weszla w niewole grzechu, stala sie niewolnikiem szatana. Bog nie tylko ulitowal sie nad narodem Izraelskim, przez dzialanie Mojzesza, lituje sie nad cala ludzkoscia i Jednorodzony Syn Boga zywego bedzie mial za zadanie przeprowadzic ludzkosc  z swiata opanownego  przez grzech,  z zycia poddanego smierci, a swiat gdzie nie ma juz smutku i krzywdy, swiat dobra i zycia , ktora nie zna smierci. Tutaj jestesmy w poczatkach dzialalnosci Mojzesza, ktora ja czuje jak zapowiedz dzialalnosci Jezusa. Nie wiele wiemy o dziecinstwie Mojzesza, nie wiele wiemy o dziecinstwie Jezusa Chrystusa.Dla mnie  nie wazne jest miec pelne wiadomosci biograficzne  , wazne jest widziec jak w tych postaciach Bog ukazuje siebie. Mysle, ze bedziemy mieli cala wiecznosc aby moc poznac to  co teraz nie jest w pelni poznane. Teraz potrzebujemy znac co jest potrzebne do naszego zbawienia.
 Izraeli nie wyszli z Egiptu dzieki sobie i wlasnym zdolnosciom. my nie zbawiamy sie przez wlasna doskonalosc, pieknosc naszego etycznego zycia. Pelagianizm gloszacy zdolnosc ludzkiej natury do aktu samozbawczego  to w moim odczuciu  swoisty blad filozofii greckiej w szkolach stoickich, czy postawie epikurejskiej, powtorzony w filozofii Kanta, ktory wierzy w samowystarczalnosc ludzkiego rozumu dla zycia etycznego i dobroci czlowieka  ktore nijako z koniecznosci produkuja akt zbawczy czlowieka.
Dla Izraelitow nie bylo wybawienia bez Mojzesza. Dla nas nie istnieje zadna mozliwosc zbawienia sie bez Jezusa Chrystusa.
Narod zydowski nigdy by nie wyszedl z Egiptu, gdyby nie bylo dzialania Boga. Nie bylo takiej sily w narodzie aby mogla przeciwstawic sie mocy aparatu wladzy w Egipcie.
W naszej naturze nie ma nic co by nas moglo wyzwolic od smierci. Mozemy miec najwspanialsze cechy etyczne, jednak one nie uwalniaja od smierci. Jedyny, ktory moze nas przeprowadzic z tego zycia doczesnego a szczesliwe zycie wieczne jest Jezus Chrystus przez ktorego Bog ofiaruje swoje milosierdzie.
To milosierdzie w przypadku Izraelitow i nas ma pewna klazule i jest nia posluszenstwo Bogu, jesli ta klazule nie zostaje wypelniona nie ma mozliwosci aby moglo sie dokonac  nasze wyzwolenie, jak to ukazuje historia narodu wyzwolonego od Boga, ktory przez swoje nieposluszenstwo stal sie niewolnikiem innych narodow. Podobnie czlowiek wyzwolny przez Chrystusa wraca do stanu niewolniczego jesli  rezygnuje z posluszenstwa Bogu.
Bog jest dobry, jest milosierny, lituje sie nad uciemiezonym, lituje sie nad grzesznikiem jednak nigdy nie zrezygnuje z klazuli  posluszenstwa. Jesli  ta klazula zostanie przekreslona konczy sie zycie czlowieka wolnego i zaczyna sie jakas forma zycia niewolniczego tak to sie widzi z perspektywy Pisma swietego i tak to rowniez widze ja z wlasnego doswiadczenia.


7
Czytania biblijne / Wj 2:11-22
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Marzec 18, 2018, 14:36:20 »
Wj 2:11-22
Mojżesz  pod opieka corki faraona ma swoje dziecinstwo wzglednie spokojne. Nie wiele zdaje sobie sprawy  z sytuacji swoich  rodakow. Wlasciwie Pismo  swiete  nic nie mowi o dziecinstwie Mojzesza. Wiemy, ze to dziecinstwo przebiegalo pod opieka corki faraona.
Mojżesz  jednak nie traci  swej swiadomosci narodowej jego matka , ktora w sposob ukryty mu towarzyszy z pewnoscia mowi mu kim  jest. O tym jak bardzo czul sie zwiazany ze swoin narodem  swiadczy pewien epizod":..Mojżesz dorósł, poszedł odwiedzić swych rodaków i zobaczył jak ciężko pracują. Ujrzał też Egipcjanina bijącego pewnego Hebrajczyka, jego rodaka.  Rozejrzał się więc na wszystkie strony, a widząc, że nie ma nikogo, zabił Egipcjanina i ukrył go w piasku."
Ten czyn  w obronie rodaka staje sie przyczyna, ze Mojzesz traci swoje przywileje z dziecinstwa za sprawa tego , ze inny rodak go wydaje.  "Także faraon usłyszał o tej sprawie i usiłował stracić Mojżesza."
Ja sobie wyobrazam, ze kiedy Mojzesz pojawil sie wsrod rodakow, wzbudzal zawisc. My tutaj ciezko pracujemy a ten cieszy sie  takimi przywilejami. Chodzi pieknie ubrany , coz wie o naszej niedoli, nie dosc tego wtraca sie w nasze  sprawy.«Któż cię ustanowił naszym przełożonym i rozjemcą?" Taka postawa uczynila, ze Mojzes nie mogl liczyc na to, ze w swoich rodakach znajdzie oparcie, ze beda go chronic, wdzieczni za to , ze stanal w obronie  jednego z nich.
Niewdziecznosc i zdrada wlasnych rodakow czynia, ze Mojzesz zostaje uciekinierem i w Egipcie zaocznie otrzymuje wyrok smierci:..."faraon usłyszał o tej sprawie i usiłował stracić Mojżesza. "
Mojzesz ucieka do kraju Madianitow i tutaj przed studnia  stacza walka z pasterzami w obronie kobiet , ktore chcialy zaczerpac wode dla  trzody  swego ojca.
Widzimy, ze Mojzesz ma nature dosc porywcza : zabija egipcjanina, miesza sie w nie swoje kolotnie, wchodzi w bijatyke. Te wszyskie  czyny nie sa prowokowane przezl zla intencje.Mojzesz chce bronic, pomoc , chce rzeczy dobrych jednak czyny zdaja sie mowic co innego.
Coz Bog widzi w tym krewkim molodziencu, ktorego ratuje z roznych opresji? Corka faraona umozliwia mu dobre dziecinstwo. Corka kaplana  madianickiego, sprawia, ze Mojzesz ma swoj dom,  ma zone, dziecko prowadzi  normalne zycie rodzinne.
Mojzesz moglby zyc wygodnie w Egipcie, mogl miec wygodne zycie wsrod madianitow.
Jednak nie takie jest przeznaczenie Mojzesza.
Pismo Swiete ukazuje Mojzesza, ktory najpierw idzie za  glosem swego serca, wrazliwego na krzywde broniac slabszych. Pozniej bedzie szedl  za glosem Boga broniac wlasnego narodu.
W Pismie  swietym, wielcy protagonisci, czolowe postacie, nie zdobywaja swej wielkosci ze wzgledu na wlasny talent, ze wzgledu na swoje cechy charakteru, czy zdolnosci intelektualne. Mojzesz na mocy wlasych czynow, moglby zostac w mlodosci stracony za czyn zbrodniczy. Moglby wsrod madianitow spedzic cale swoje zycie, zyjac w swej prywatnosci. Moglby Bogu powiedziec, moi rodacy uczynili, ze stracilem pozycje w Egipcie, ze jestem wygnancem, ktory od dziecinstwa zyje wsrod obcych. Dlaczego ja mam wyzwalac narod w ktorym nic dobrego nie zaznalem.
 Wielkosc Mojzesza jest z poddania sie planom Boga. Bog uczynil Mojzesza wielkim, tak jak to mialo miejsce z innymi protagonistami Pisma swietego Abrahamem,  Izaakiem ,Jakubem, Jozefem.
Historia ukazuje jak wielkosc zdobywa sie w swiecie . Ta wielkosc, zalezy od zalet jednostki , czy tez od reprezentowania interesow pewnej grupy spolecznej, ktora to grupa wynosi jednostke.
Mojzesz nie ma za soba poparcia, zadnej grupy spolecznej a jego porywczosc i uleganie emocjom nie czynia jego osobowsci czyms wyjatkowym.
Bog pisze innaczej historie jak historycy i wielcy tej historii nie  wiele maja wspolnego z wielkimi  postaciami historii uniwersalnej. W tej historii bohaterowie szukaja z wlasnej woli swej wielkosci w historii ktora pisze Bog  glowni protagonisci poprostu robia to co do nich nalezy.
Tak sobie mysle, jakie ma byc moje zycie? Historia Mojzesza mi mowi aby pozwolic Bogu  aby pisal moja historie.
"Piorem" tej  historii jest Krzyz Jezusa Chrystusa a zycie Jezusa Chrystus  jej modelem . Ja pragne pelnic wole Boga i przyjac taka miare wielkosci jak wyznacza Bog. Osobiscie widze piekno zycia w zyciu zwyczajnych ludzi.  Wielkosc widze w wewnetrznym zyciu, w posiadaniu osobowej relacji z Bogiem. A co do czynow poprostu trzeba zrobic taka prace jaka zostaje zlecona  przez Boga i robic to co do mnie nalezy  dla mnie  czuje  ze jest to co robie na tym Forum. W ktorym podziwiam prace innych i dziekuje Bogu, ze tutaj moge pisac  i ta  cybernetyczna przestrzen jest miejscem gdzie pisza inni na chwale Boga i tutaj tez Bog pisze moja historie.
8
Czytania biblijne / Wj 2:1-10
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Marzec 11, 2018, 14:00:35 »
Wj 2:1-10

Historia Mojzesza rozpoczyna sie od stwierdzenia, ze jego rodzice pochodza z pokolenia Lewiego to stwierdzenie mowi , ze w ziemi egipskiej uformowal sie narod. Tutaj nie tak wazne jest z jakiego pokolenia pochodzi tylko z jakiego narodu."Jest on spośród dzieci Hebrajczyków"». Kiedy mowimy o Mojzeszu mowimy o przywodcy narodu zydowskiego. Wczesniej ´poznalismy , ze narod ten zostal sakazany przez faraona na eksterminacje. Miala ona dokonywac sie stopniowo przez wyniszczenie biologiczne. Narodzone dzieci plci meskiej maja byc zabijane i  niemowleta plci zenskiej   wcielane do narodu egipskiego.
Ten plan narodzil sie w umysle Faraona, ktory aby mogl go realizowac mial do tego caly aparat wladzy, srodki prawne i administracyjne.
W Egipcie nikt nie byl zainteresowany aby w jakis sposob przekonac faraona o tym, jak  niesprawiedliwa jest decyzja jaka podjal wzgledem narodu zydowskiego.
W 1935  wyszly ustawy norymberskie, ktore w jakis sposob okreslaly pozycje zydow w hitlerowskich  Niemczech, te ustawy mialy  taki sam cel jak dekrety faraona.
Caly aparat wladzy i wszystkie mu dostepne srodki panstwa egipskiego mialy za cel  zniszczenie narodu.
Taki jest ludzki zamysl jednak Bog ma swoje sposoby aby te plany pokrzyzowac.
Faraon chce zabijac izraelskie dzieci, corka faraona ratuje hebrajskie dziecko. To dziecko nie traci swojej matki i jednoczesnie  jest otoczone opieka corki faraona.
Caly aparat wladzy nie mogl nic uczynic aby w jakis sposob przeciwstawic sie zamiarom Boga.
Bog  aby przeprowadzic swe zamiary , nie uzywa  swoich wojsk niebieskich, ktore wkraczaja do Egiptu,  biora w niewole Faraona i  z egipcjan robia niewolnikow w sluzbie narodu  zydowskiego.
Interwencja Boga jest dyskretna.Corka faraona widzi piekne dziecko i poprostu chce to  dziecko miec dla siebie. Posiadanie tego dziecka nic ja nie kosztuje. Dziecko ma swoja zywicielke. Jej zadanie to jedynie cieszenie sie obecnoscia dziecka, ktore wyciaga przyjaznie raczki, usmiecha sie zyczliwie i obarza corke faraona spojrzeniem ufnym i pelnym milosci. Serce corki faraona  ma silniejsze prawa niz  dekrtey  ojca i serce farona  kochajacego corke ma silniejsze prawa niz niz jego wlasne dekrety. Faraon nie moze  zabic corki i ani dziecko , ktore ona adoptuje bo takie jest prawo jego serca silniejsze niz  prawo legalne, ktore wyszlo z jego umyslu. Wedlug prawa powinien zabic wlasna corke, ktora lamie prawo i dziecko , ktore nie prawa zyc na podstawie wydanych dekretow.
Bog aby przyprowadzac swoje zamiary woli uzywac dobro jakie jest w ludzkich sercach , jak uzywac srodkow zlozonych z sily i aktow przemocy. Tak postepuje Bog ratujac Mojzesza. 
Jezus Chrystus jednorodzony Syn  Boga zywego , sam staje sie ofiara przemocy, jednak  On nigdy do zadnego srodka przemocy sie nie uciekal. Jezus zdobywal ludzkie serca i dobrem zwyciezal swiat. W planach Boga wszystko zwycieza sie dobrem i dobro zawsze zwycieza. Tak ja odczytuje to wszystko co stalo sie z Mojzeszem.
9
Czytania biblijne / Wj 1:1-22
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Marzec 04, 2018, 15:55:27 »
Wj 1:1-22
 "A synowie Izraela rozradzali się, pomnażali, potężnieli i umacniali się coraz bardziej, tak że cały kraj się nimi napełnił. "
Wedlug danych historycznych do jakich mam dostep.Rodzina Jakuba osiedlila sie w Egipcie ok.1700 p.n.e. W 1500 p.n.e w Egipcie nastepuje zmiana dynastii. Dynastia XVII,ktorej faraon zyl w zazylosci z Jozefem i nastepni faranowie przez 200 lat byli przyjaznie nastawieni do rodziny Jakuba, ktora tutaj otrzymuje nazwe z drugiego imienia Jakuba Izrael.
Izraelici staja sie coraz bardziej znaczaca  wspolnata w Egipcie, ktora dochodzi do rangi narodu.Miedzy egipcjanami a izraelczykami sa znaczne roznice kulturowe, ktore czynia to ze nie ma integracji. Narod zydowski nie jest traktowany jako rodzaj egipskiej etni. Narod zydowski  dba o swoja jednosc.
W 1500 p.n.e w Egipcie wladze obejmuje Tutmosis III, pozniej Achenaton nastepnie Tutanchamon. Egipt po Tutenchamonie przezywa nastepna zmiane dynastyczna. Rzady obejmuje Set I a pozniej jego syn Ramzes II.
Dynastia XVIII wobec Izraelitow zachowuje obojetnosc.Sytuacja sie zmienia kiedy do glosu dochodzi dynastia XIX.
Zmiana wobec narodu  izraelskiego jest znaczaca.
" Egipcjanie bezwzględnie zmuszali synów Izraela do ciężkich prac  i uprzykrzali im życie uciążliwą pracą przy glinie i cegle oraz różnymi pracami na polu. Do tych wszystkich prac przymuszano ich bezwzględnie. "
Ramzes II wydaje  Dekret jeszcze ostrzejszy przez  ktory  chce sie fizycznie zlikwidowac narod.
«Wszystkich nowo narodzonych chłopców Hebrajczyków należy wyrzucić do rzeki, a dziewczynki pozostawić przy życiu».
W Ksiedze  Rodzaju widzimy jak Bog opiekuje sie Abrahamem, rodzina Jakuba. Teraz wyznawcy Boga  Prawdziwego to nie osoba, rodzina ale narod.
Od Jezusa Chrystusa wyznawcy Boga Prawdziwego to chrzescijanie. Wiara w Jezusa Chrystusa jako  jednorodzonego Syna Bozego, naszego Pana i zbawcy nie jest wiara jednej kultury.Jest wiara wszystkich kultur i dla wszystkich kultur.
W tej wierze   laczymy sie z naszymi bracmi i siostrami, ktorzy maja rozne tradycje kulturowe. Niezaleznie jakie sa te tradycje, nie ma takiej  wspolnoty chrzescijanskiej, w ktorej by sie nie czytalo Ewangelii, Listow sw. Pawla czy Ksiegi  Starego Testamentu.
Jestesmy narodem , ktory ma ponad 2 miliardy czlonkow i przezywamy cos podobnego jak narod zydowski. To znaczy stajemy sie narodem "niemilym" w spolecznosci globalnej. Jestesmy narodem "niemilym" dla tych , ktorzy w ideologii materialistycznej widza postep ludzkosci i traktuja chrzescijan w sposob ponizajacy. Jestesmy narodem "niemilym" w swiecie kultury islamskiej , gdzie pozycje skrajne sprawiaja, ze z tego swiata pochodzi teraz najwieksza liczba braci meczennikow. Tam, jesli ktos przyjmie wiare chrzescijanska musi zapominiec o rodzinie, ktora zwyczajnie zrywa wszelkie zwiazki z taka osoba.
Narod zydowski cierpi w Egipcie przesladowanie to przesladowanie stanie sie czyms co ten narod ukaze wszystkim wyznawcom Boga Prawdziwego. Bog jest naszym wybawca. Bog nie zapomina o swym narodzie. Narod zydowski bedzie przekraczal wody Nilu, my bedziemy wkraczali w smiertelna otchan. Wody Nilu sie otwarly i narod je mog przekroczyc. My z Jezusem Chrystusem  jestesmy przeprowadzani przez otchlan smierci. Takie skojarzenie mi sie rodzi do tego co nastapi, no ale nie wybiegajmy tak daleko naprzod.
10
Czytania biblijne / Wj 1:1-22
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Luty 25, 2018, 14:04:48 »
Wj 1:1-22

 WSTEP

W pierwszej  Ksiedze  Pisma Swietego  Bog objawia sie, jako  Bog osobowy to znaczy , Bog , ktory ma swiadomosc samego siebie. Bog, ktory jest stworzycielem  istot niebieskich to znaczy istot duchowych, ktore rowniez sa istotami osobowymi i maja niesmiertelna nature.
 Bog jest stworzycielem materii i z niej za pomoca swoich aktow tworczych wyrazonych w opisie  siedmiu dni stwarza wszechswiat zlozony z nieznanej dla nas dokladnie liczby galalaktyk, stwarza wszechswiat , ktorego przestrzenie tez przez nas dokladnie nie sa znane.
Pismo swiete mowi, ze z dzialania Boga pojawia sie w systemie wszechswiata Planeta Ziemia, pojawiaja sie rozne formy zycia, pojawia sie czlowiek.
Pismo swiete ukazuje pierwszego czlowieka  zyjacego w jednosci z Bogiem jednak  w akcie  wolnej woli i decyzji swiadomej czlowiek  ulega pokusie szatana i sprzeniewierza sie Bogu.
Dochodzi do smierci duchowej czlowieka jaka jest separacja od Boga ,utrata  daru zycia wiecznego i smierc fizyczna to jest odlaczenie ciala od ducha.
 Czlowiek nie traci poczucia transcendecji jednak wyraza ja w roznych formach idolatrii to jest   czesc jaka oddaje temu co Feurbach nazywa alienacja i projekcja czegos z siebie na nieskonczonosc, ktora odczuwa w swoim  istnieniu a w  ktora bez zywej obecnosci Boga jest odbierana jako nicosc i ta nieskonczona nicosc jest wypelniana wlasnymi tworami.
Starozytne formy idolatrii wyrazaly sie w wielobóstwie, nowozytne formy idolatrii wyrazaja sie w poliateizimie  to jest w ateizmie materialistycznym, ktory  materii daje  przymiot boskosci jaka jest wszechobecnosc i nieskonczona moc tworcza. W tej formie kultu  instrumentaliza  sie nauke.
Inna forma idolatrii nowozytnej jest materializm  humanistyczny to jest nadanie cech boskosci czlowiekowi na rozne sposoby kult swego wlasnego istnienia  wyrazony w filozofii Jean-Paul Sartre o Camusa o idea nadczlowieka , ktora proponuje Nitzsche .Inna forma materializmu humanistycznego  jest kult pewnej idealnej klasy spolecznej proletariatu w filosofii Marksa, narod w roznych formach nacjonalizmu tutaj chodzi o kultyczna forme widzenia wlasnego narodu jak to bylo w przypadku ksenofobii wyrazanej w swiecie greckim, czy nazizmu w hitlerowskich  Niemczech. Mamy jeszcze kult rasy. Istnieje jakas  ludzka rasa doskonala , lepsza od innych. Mamy tez idolatrie ludzkosci jako calosc . Boskosc to ludzkosc  , ktora  sni o swoim stanie idealnym do ktorego chce dojsc wlasnym wysilkiem i ona pragnie tez stwarzac nowe kolonie na innych planetach i  podbijac kosmos.
Ze stanu idolatrii Bog chce uwolnic czlowieka i Abrahamowi ukazuje sie jako Bog prawdziwy. Ten Bog ukazany jest jako przyczyna tworcza powstania narodu, ktory w oceanie idolatrycznym stanie sie narodem Boga i w nim bedzie Bog mowil prawde o sobie samym.
Nowy Testament ukazuje Jezusa Chrystusa, ktory w oceanie idolatrycznym ery nowozytnej bedzie  ukazywal prawdeo Bogu, ktora pochodzi nie od zadnej osoby inspirowanej prze Boga jak na przyklad Mahomet czy oswiecanej prze Boga jak Buda ale od Niego Samego bez zadnego posrednika inspirowanego czy oswiecanego, poniewaz Jezus Chrystus to  jednorodzony Syn Boga w swej boskosci niczym sie nie rozni od Ojca i Ducha Swietego.  Jezus Chrystus tworzy nowy lud, tym ludem sa wszyscy chrzecijanie ktorzy niezaleznie od swych roznic  jesli wyznaja Trojjedynego Boga i w Jezusie Chrystusie widza swojego Pana i Zbawiciela, sa krzewami winnej latorosli, zakorzenionej w Jezusie Chrystusie i zniego czerpie zycie Kosciol  choc jest jeden jest to jego jednosc  jest zlozona. Zasada tej jednosci jest gloszenie chwaly prawdziwego Boga naszego Stworcy i wyznanie, ze JezusChrystus jest naszym Panem, Odkupil nas swoja Krwia, jest tym , ktory zmartwychwstal i ktory otwiera na bramy niebios.
Stary Testament w Ludzie Nowego Testamentu  nie moze byc czytany bez Jezusa Chrystusa, nie moze byc czytany w taki sposob jakby Jezus Chrystus byl jednym z protagonistow. Jezus Chrystus jest to centrum, to swiatlo rozumienia Starego i Nowego Testamentu.
Jest takie slowo chrystocentryzm to znaczy umiesczenie Jezusa Chrystusa w centrum.
Narod zydowski jest narodem teocentrycznym my chrzescijanie jestemy narodem chrystocentrycznym. Niezaleznie jakie mamy wewnetrzne roznice Jezus Chrystus jest naszym centrum.
Teraz mozemy wrocic do  drugiej Ksiegi Starego Testamentu i zobaczyc jak sie ksztaltuje narod teocentryczny i mozem stac sie swiadkami jego historii.
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10

Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.