* Info

* Tematy

* Filmy

* Muzyka

* Kącik dla dzieci

* Kluby

* Informacje

* O Tobie

 
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Ze względu na brak oznaczeń kategorii wiekowych w zamieszczanych materiałach z Youtube itp., aby chronić dzieci przed nieodpowiednią treścią, zalecamy rodzicom sprawdzenie dopuszczalnej kategorii wiekowej i samodzielne podjęcie decyzji. Dzieci zapraszamy do odwiedzenia działu:

Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Czytania biblijne / Rdz 39:21-23
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Styczeń 21, 2018, 13:27:31 »
Rdz 39:21-23

Ten fragment Pisma Swietego mowi o Jozefie wiezniu.Za co Jozef poszedl do wiezienia?
Jozef stal sie ofiara oszczerstw.Przestepstwo jakie mu zarzucono bylo klamstwem, dowody rzeczowe na to klamstwo to plaszcz Jozefa, ktory mial poswiadczyc o probie gwaltu.Nie mozna bylo w zaden sposob wykazac,gwaltu  jakiego rzekomo chcial dokonac Jozef jednak dowod rzeczowy jaki przedstawila zona Putifara  wskazywal na usilowanie gwaltu byl na tyle silny, ze Jozef znalazl sie w wiezieniu. Opis biblijny nic nie mowi o swiadkach o obronie Jozefa.
Slowo zony Putifara i plaszcz Jozefa  jaki posiadala bylo czyms wystarczajacym aby Jozef trafil do wiezienia.
 To , ze Jozef  znalazl sie w wiezieniu w mojej opinii jest dowodem, ze Putifar nie dowierzal zbytnio zonie, poniewaz Jozef moglb  natychmiast zostac zabity.Bedac  niewolnik nie strzeglo go zadne prawo i pan mogl robic zniewolnikiem to co uwazal za stosowne.
 W mojej opinii Putifar wiedzac o nieslusznym oskarzeniu Jozefa uczynil wszystko co mozliwe aby ratowac honor wlasnego domu uszanowac w jakis sposob uklad jaki mial ze swoja  zona.
W Egipcie pozycja kobiety byla znaczaca.Pismo sw nic nie mowi o dzieciach Putifara zatem Putifar i jego zona mieli jakis uklad i aby nie naruszac regul tego ukladu Putifar wobec oskarzenia zony musial jakos zareagowac.
Wtracil Jozefa do wiezienia ale jak czytamy w tym wiezieniu naczelnik byl zyczliwy Jozefowi.W moich spekulacjach ta zyczliwosc wynikala  z tego , ze naczelnik mial relacje zazyle z Putifarem i ten dal pewne rekomendacje.
Jozef poraz trzeci  wymyka sie pewnej smierci: mogl zostac zabity przez braci, mogl zostac zabity przez Putifara, mogl umrzec na wskutek  nieludzkich warunkow wieziennych jakim podlegali niewolnicy.
Powolanie Jozefa jest wielkie. Jozef bedzie mial funkcje odpowiednika  sekretarza stanu mocarstwa swiatowego, jakim w tym czasie byl Egipt.Jozef pochodzi z rodu pasterskiego o charakterze plemiennym i stanie sie wazna figura panstwa ,ktore w czasach Jozefa mialo juz ponad tysiacletnia historie .
Droga Jozefa do tak znaczacej pozycji nie idzie przez spiski,jakies koligacje, tajemne uklady. Jozef  poprostu swoim zyciem daje swiadectwo, ze Bog jego pradziadka Abrahama, dziadka Izaaka i Ojca Jakuba jest takze jego Bogiem.Ten Bog w snach Jozefa ukazuje to co ma dla Jozefa przygotowane i Jozef poprostu wierzy temu Bogu  i Jemu daje sie prowadzic.
 To co ma Jozef otrzymuje od Boga .Bog daje Jozefowi umiejetnosc czytania snow tak ,ze co Jozef oznajmi komus to to sie spelnia. Jozef przez swoje sny mogl przewidziec zdarzenia przyszle ale nie po to aby tylko je oznajmic, ale takze na podstawie tych tlumaczen mozna bylo w jakis sposob organizowac przyszlosc.
Ten dar Jozefa wykorzystywal Putifar, wykorzystywal naczelnik wiezienia.
Ta zdolnosc Jozefa  jest czyms danym od Boga i Jozef tego daru nie uzywa jako cos co jest tylko dla niego, ten dar w jakis sposob jest uzywany dla dobrodziestwa innych. Kontakt z Jozefem daje dobrodziejstwa innym, jest dobrodziejstwem dla innych.
Tutaj jest tez jakas nauka dla nas .To co daje nam Bog winnno byc obrodziejstwem dla innych. Wierzyc Bogu oznacza takze czynic dobrze innym, byc dla innego dobrodziejstwem jednak nie na zasadzie tych  dobr , ktore daje swiat. Dobrodziestwo nasze to danie drugiemu tego co Bog chce dac innym, przez nasze talenty,przez dobra jakie nam daje.Nasze dobrodziejstwo winno ukazywac i dawac swiadectwo, ze jego zrodlen jest Bog Miosierny i  Jego milosierdzie ma rece, nogi, twarze i umysly nasze.My jestesmy uczestnikami tego milosierdzia i uczestniczacw nim jedoczesnie  nim obdarowujemy.
2
Czytania biblijne / Rdz 39:1-20
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Styczeń 14, 2018, 13:04:46 »

Rdz 39:1-20

Czasem sie slyszy takie narzekanie co ja mam za uczciwosc? Mysle, ze tutaj mozna popatrzec na Jozefa. Jozef  sprzedany dowodcy strazy przybocznej faraona staje sie zarzadca majatku swego pana.
Jozef uczciwie troszczy sie o majatek. Pan jest zadowolony widzac jak jego dobra rosna. Tutaj Jozef mogl z biegiem czasu odzyskac swoja wolnosc i zalozyc wlasny dom , wlasna rodzine z biegiem czasu moglby dostac obywatelstwo egipskie. Tak by wygladal scenariusz powiesci Dickensa, gdzie to ubodzy dochodza do wielkich majatkow dzieki swej uczciwosci. Nie jest to scenariusz z zycia Jozefa.
Jozef poza uczciwoscia.. "miał piękną postać i miłą powierzchowność." Putifar do tego nie przywiazywal wiekszej uwagi jednak jego zona miala tutaj inne stanowisko. Jozef byl niewolnikiem moglibysmy powiedziec w jezyku dzisiejszym" zwierzakiem domowym". Spanie z niewolnikiem bylo normalnoscia tamtych czasow  dlatego tez zona Putifara zapragnela innych uslug Jozefa.
Gdyby Jozef nie byl czlowiekiem wiary moglby spelnic pragnienia zony Putifara na zasadzie to co jest miedzy nami to wzajemne swiadczenie uslug bez zadnych zobowiazan. Relacja seksualna daje przyjemnosc obu osobom i tutaj o nic wiecej nie chodzi jak o wspolne doznawanie przyjemnosci.
Jozef takiego ukladu nie akceptuje.Jaki jest skutek:"«Wszedł do mnie ów sługa, Hebrajczyk, którego do nas sprowadziłeś, aby ze mną swawolić. 18 A gdy zaczęłam krzyczeć, zostawił u mnie swój płaszcz i uciekł z domu»"
Kiedy pan jego usłyszał te słowa ..... zapałał wielkim gniewem. 20 Polecił schwytać Józefa i oddać go do więzienia, gdzie znajdowali się więźniowie faraona.
Tak oto Jozef czlowiek uczciwy, dobry zarzadca domu,trafia do wiezienia nie za to co zrobil ale za to co nie zrobil. Tutaj mozna myslec. Uczciwosc nie poplaca.
Uczciwosc Jozefa nie jest czyms co  jest na pierwszym planie. Jozef zdawal sobie sprawa, ze wszystko co przepisuje sie jemu, pochodzi z Bozej zyczliwosci. Jozef  czuje  zyczliwosc Boga i jego wybor jest taki , ze lepiej budowac szczescie wlasne w zgodzie z zyczliwoscia Boga i nie na podstawie wlasnych kalkulacji.
Jozef stracil swoja wolnosc, stracil zyczliwosc  Putifara, stracil wygodne zycie najpierw u boku ojca a teraz w Egipcie. Stracil wiele ale nie wszystko. Nie stracil zyczliwosci Boga, co wiecej ta zyczliwosc staje sie glebsza wiezia.
 Glebsza wiez z Bogiem nastepuje jesli czlowiek z wlasnej woli ukazuje Bogu wiernosc, jesli czyni to co plynie z nakazow Boga i czlowiek czyni to w sposob nie przymuszony. Jozef wyplywa na glebie. Zycie z Bogiem nie jest czyms powierzchownym, nie jest sprawa snow ale codziennoscia zycia Jozefa. O takie zycie z Bogiem na codzien apeluje Jezus Chrystus i taka  jest propozycja Boga. Przeznaczeniem czlowieka jest zyc z Bogiem na codzien i tego nas winno uczyc zycie ziemskie i tego winnismy  sie nauczyc ,nauczyc od Jezusa Chrystusa. Jozef  ukazuje jak do takiej postawy sie dochodzi, trzeba wiary  i ufnosci niezaleznie jak sie toczy kolo fortuny.
3
Czytania biblijne / Rdz 38:1-30
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Styczeń 07, 2018, 13:45:48 »
Rdz 38:1-30
Tutaj odrywamy sie troche od historii Jozefa i w tym przerywniku pojawia sie krotka historia Judy i jego synowej  Tamar, ktora jest ukazaniem  jak uczestniczy madrosc Boza w dzialaniu ludzkim.
Mamy czas przed prawami  Dekalogu co nie oznacza, ze przed Dekalogiem nie bylo prawa Bozego.Widzimy prawo do zachowania rodziny. Jesli glowa rodziny umierala odpowiedzialnoscia brata bylo wzbudzenie potomka. Mozemy zobaczyc co stalo sie z Onanem, ktory to prawo naturalne naruszyl".Onan wiedząc, że potomstwo nie będzie jego, ilekroć zbliżał się do żony swego brata, unikał zapłodnienia, aby nie dać potomstwa swemu bratu.  Złe było w oczach Pana to, co on czynił, i dlatego także zesłał na niego śmierć. "
Przed Dekalogiem istnialo  prawo , ktore w jakis sposob mialo sluzyc dobru rodziny,ale nie tylko rodziny ale dobru osoby ludzkiej.Kobieta miala prawo do pewnej pozycji w rodzinie. Ta pozycja byla zwiazana z macierzynstwem. Juda to prawo w jakis sposob zanegowal."Wtedy Juda rzekł do swej synowej Tamar: «Zamieszkaj jako wdowa w domu twego ojca aż do czasu, gdy dorośnie mój syn Szela». Myślał jednak: «Niech nie umrze on również jak jego bracia»"
Juda w jakis sposob wini Tamar za smierc swego syna. Juda nie zauwaza , ze pierwszy syn umiera z powodu niegodziwego zycia, co moglo miec nastepstwo w jakiejs chorobie jaka jest wynikiem niehigienicznego trybu zycia. Cos podobnego moglo nastapic z jego drugim synem natomiast Tamar zaczyna posiadac slawe zrodzona z ludzkich przesadow i niesprawiedliwych sadow, staje sie kobieta wykluczona z rodziny i wyslana do  domu swego ojca.
Tamar nie poddaje sie temu co tworzy jej zla slawe. Tutaj znajduje inspiracje boza do rozwiazania swej sytuacji.
W rodzinie Judy, nie synowie Judy znajduja uznanie  Boga ale synowa. Bog wstawia sie za osobe nieslusznie posadzona i Bog dostosowujac sie do praw epoki, tak kieruje dzialaniami Tamar, ze wlasnie wobec tych praw Tamar odzyskuje dobra slawe, podziw i ma nie jednego syna ale dwoch.Urodzily sie jej wspaniale blizniaczki." Kiedy zaś Juda poznał je, rzekł: «Ona jest sprawiedliwsza ode mnie, bo przecież nie chciałem jej dać Szeli, memu synowi!"
Osobiscie to co stalo sie z Tamar widze dzialanie milosiernego Boga, ktory w dyskretny sposob nie lamiac praw epoki broni dobrego imienia kobiety, ktora nie miala nic wspolnego z rodem Abrahama, a ktora weszla do rodziny , ktora sam Bog formuje i stala sie jej czescia. Chwala ci Panie za  twa dobroc,wspanialomyslnosc i ukazanie , ze Twa madrosc  nie jest tylko czymsc zamknietym w Tobie ale jest mozliwosc w jej uczestniczeniu jesli sie Tobie zawierzy tak jak to uczynila Tamar.
4
Czytania biblijne / Rdz 37:11-36
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Grudzień 24, 2017, 10:38:49 »
Tutaj  wchodzimy bezposrednio w historie Jozefa, ktora ukazuje plan zbrodni doskonalej.
Bracia Jozefa planuja zbrodnie doskonala." Teraz zabijmy go i wrzućmy do którejkolwiek studni, a potem powiemy: Dziki zwierz go pożarł."/20/
Ten zbrodniczy  plan zostaje jednak zmodyfikowany za sprawa Rubena.I mówił Ruben do nich: «Nie doprowadzajcie do rozlewu krwi. Wrzućcie go do studni, która jest tu na pustkowiu, ale ręki nie podnoście na niego». Chciał on bowiem ocalić go z ich rąk, a potem zwrócić go ojcu. /22/
Plan Rubena tez jest modyfikowany przez Jude innego brata Jozefa.Wtedy Juda rzekł do swych braci: «Cóż nam przyjdzie z tego, gdy zabijemy naszego brata i nie ujawnimy naszej zbrodni? 2 Chodźcie, sprzedamy go Izmaelitom! Nie zabijajmy go, wszak jest on naszym bratem!3» I usłuchali go bracia./26-27/
Ten plan usuniecia Jozefa byl spowodwany "snami", ktore burzyly ustalony porzadek. Nie istnialo zadne prawo, ktore by nadawalo tak uprzywilejowana  pozycje Jozefa jaka widzial w swoich snach.
Ta uprzywilejowana pozycja byla wedlug planow Boga, ktory Jozefowi ujawnil swoje zamiary za pomoca roznych obrazow, ktore Jozef widzial w snach.Jozef byl szczery mowiac o planach Boga wobec siebie.
Bracia Jozefa to rozumieli innaczej. Dla nich Jozef zrecznie manipulowal  uczuciami ojca i snami, ktore wyrazaly wlasne ambicje, ktore byly przeciwne wszelkim prawom jakimi oni sie rzadzili. Z prawa najbardziej uprzywilewana byla pozycja Rubena jako najstarszego brata.Jozef jako burzyciel normalnego porzadku musi zostac usuniety.
Usuniencie Jozefa planowano  za pomoca aktu zbrodniczego, w wyniku wewnetrznych rozbieznosci, to usuniencie dokonalo sie  jednak ostatecznie, przez sprzedanie Jozefa kupcom.
Widzimy jak bardzo rzeczywistosc odbiegala od snow Jozefa. W snach Jozef sie widzial jako postac centralna, widzial siebie w pozycji slonca, w rzeczywistosci realnej stal sie towarem, o wartosci 20 sztuk srebra. Mozemy sobie wyobrazic , ze kupcy mogli te cene podwoic i sprzedali Jozefa  Potifarowi urzednikowi egipskiemu za 40 sztuk srebra. Jozef mogl zostac sprzedany za 40 srebrnikow.
Tak oto sen mogl sie okazac zwykla mrzonka. Plan Boga mogl pozostac jedynie w zamysle, mogl byc tylko marzeniem Boga, ktore niweczy czlowiek wlasnym dzialaniem.
Rdz 37:11-36
Pismo swiete ukazuje, ze istnieja takie tendencje na niszczenie planu Boga. Grzech pierworodny mial zniszczyc plan Boga wobec rodzaju ludzkiego, mial okazac sie kleska Boga, kleska Jozefa tez miala byc w jakis sposob kleska Boga, smierc Jezusa Chrystusa miala byc ostateczna kleska planow Boga.
Te kleski okazuja sie byc chwilowym stanem rzeczy  i nie tylko nie sa kleska Boga, tylko  jakis sposob tutaj tez realizuje sie plan Boga i jeszcze bardziej ukazuje sie Jego  chwala.
Pismo swiete uczy, ze jesli realizujemy plany Boga , jestesmy zwyciezcami, kleska moze byc czyms pozornym. W planach Boga nasze zycie nie mierzy sie doraznymi sukcesami, rozne rzeczy moga sie nam zdarzyc w tym ziemskim zyciu, jednak to co jest ostateczne to zwyciestwo. Pismo swiete ma obietnice zwyciestwa dla tych, ktorzy Bogu zaufali. Bog tego zaufania nie zdradza chociaz w tej chwili Jozef jako towar, czy Jeus wiszacy na krzyzu zdawali sie wskazywac na cos, co bylo rozumiane jako kleska Boga. Tak wyglada swiat pozrow to jest ta uluda, z ktorej Pismo Swiete chce wyzwolic i mamy tutaj pierwszego protagoniste , ktory to ukarze.
5
Czytania biblijne / Rdz 37 :1-10
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Grudzień 17, 2017, 14:26:33 »
Rdz  37 :1-10
Po opisaniu rodowodu Ezawa, wracamy do historii Jakuba, protoplasty narodu izraelskiego.
 Rodowod Ismaela  i rodowod Ezawa ukazuje jak wierny jest Bog w swoich obietnicach, poniewaz te osoby sa protoplastami narodow.Tak oto spelnia sie obietnica dana Abrahamowi.
Wsrod tych narodow miejsce szczegolne ma narod , ktory bedzie sie wywodzil  z potomkow  Jakuba.Ten narod nie bierze poczatku z jednego syna Jakuba, ma on w swym poczatku wszystkich synow Jakuba. Tutaj narod to synowie Jakuba i pozniejsi  ich potomkowie. Ci synowie mimo, ze pochodza z roznych matek, niektore z nich sa sluzebnice a raczej niewolnice zon Jakuba jednak nie ma wewnetrzego rozczepienia w traktowaniu  dzieci, wszyscy sa legalnym synami Jakuba i rodowody  pozniejszych postaci wybitnych w narodzie zydowskim, beda w jakis sposob czynic odniesienie do ktoregos z synow  Jakuba.
Historia rodzinna w ktora wchodzimy opisuje doroslych synow Jakuba.Oni jako tako zachowuja jednosc miedzy soba. Jednak  Jozef zaczyna wyraznie odstawac od tej jednosci. Jozef to pupilek ojca to znaczy cieszy sie szczegolnymi wzgledami ojca. Jozef jest tez informatorem, donosicielem czy tez wnaszej nomenklaurze tajnym agentem czy  w jezyku potocznym kapusiem, ktory donosi ojcu o wszyskim co mowia inni na temat synow Jakuba."Doniósł on ojcu, że źle mówiono o tych jego synach."Ale  to nie jest wszystko Jozef mowi o swoich snach, gdzie siebie stawia ponad braci. Mowi takze o snie, ktory wprawil w zaklopotanie samego ojca.. miał on jeszcze inny sen i tak opowiedział go swoim braciom: «Śniło mi się jeszcze, że słońce, księżyc i jedenaście gwiazd oddają mi pokłon.  A gdy to powiedział ojcu i braciom, ojciec skarcił go mówiąc: «Co miałby znaczyć ów sen? Czyż ja, matka twoja i twoi bracia mielibyśmy przyjść do ciebie i oddawać ci pokłon aż do ziemi?."
Jozef  zostaje znienawidzony przez braci. To co dzieje sie z Jozefem nie jest obce naszym przezyciom, nie umiemy cieszycsie dobrem innych, wyroznienia i zaszczyty innych czynia, ze zaczynamy nienawidziec, tych, ktorzy ich dostepuja.To ukazuje prawdziwosc zranienia naszej natury przez grzech pierworodny. To zranienie czyni, ze dobro innych jesli nie ma w tm nic dla naszego dobra wzbudza nienawisc. wrecz staje sie naszm zlem.
Pismo swiete ukazuje dzialanie Boga w swiecie ludzi grzesznych. Grzesznosc jest odpchajaca ona nas skazuje na potepienie. Jesli ludzkie dzialanie postawimmy  przed czystym prawem, wszystkie postacie biblijne ukazuja cos za co  mozna ich potepic
Braci Jozefa za zbrodnie, ktore sie dopuscili mszczac sie za swoja siostre i za probe zabojstwa swego brata.
Jozef za donosicielstwo, mowienie, ktore znieslawia  jest czynem karygodnym.
Grzesznosc czlowieka nie jest wieksza niz milosc Boga. Te postacie biblijne sa przedmotem troski Boga. Bog w swej sprawiedliwosci nie moze rezygnowac z kar. Jednak w tych postaciach takze mozna zobaczyc iskierki dobra,ktore pozwalaja na przyjecie pdagogii Boga. Jakub, Jozef i jego bracia mimo wszystkich ulomnosci , poddaja sie pedagogii Boga, godza sie byc ksztaltowani przez Boga.
 Relacja z Bogiem, wychowuje. Pismo swiete uczy nas, ze przez nasza nature nikt z nas nie jest mistrzem, nie jest nauczycielem. Jesli uczymy uczymy tego co nauczylismy sie w szkole Boga.
Niezaleznie jakie tytuly otrzymujemy w swiecie, jakie tytuly nosimy w Kosciele, jestesmy zawsze uczniami.Nasz egoizm, nasza zawisc ukazuje , ze zawsze potrzebujemy Bozej nauki, potrzebujemy Bozej laski, potrzebujemy uczyc sie zawsze aby by uczestnikami tego wszystkiego co zawieraja Boze obietnice.
6
Czytania biblijne / Rdz 36:1-43
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Grudzień 10, 2017, 14:06:04 »
Rdz 36:1-43
Ten fragment Pisma Swietego jest poswiecony Ezawowi.   
Ezaw nie chce miec konfliktu z bratem zatem opuszcza Kanaan. "Ezaw, zabrawszy swoje żony, synów i córki, całą czeladź swego domu, swoją trzodę i wszystkie zwierzęta oraz całe mienie, które sobie nabył w Kanaanie, udał się do ziemi [Seir] daleko od swego brata Jakuba,  gdyż zbyt liczne mieli stada, aby mogli być razem: kraj, w którym przebywali, nie mógł im wystarczyć ze względu na ich mienie. "
Pismo swiete, ukazuje Ezawa jako ojca jednego ze starozytnych narodow. W pokoleniu Ezawa beda rozni wladcy, ktorzy najpierw sa naczelnikami szczepow, a pozniej   z pokolenia Ezawa beda wywodzili sie krolowie.
Ten opis jest tez opisem blogoslawienstwa bozego jakie doznaje Ezaw. W tym opisie mozna zobaczyc szczodrosc Boga.Mozna tez zobaczyc odpowiedz czlowieka na szczodrosc Boga.
Ezaw w relacji do Boga swego ojca Izaaka wykazywal stosunek , ktory mozna nazwac indyferencja,byl wobec tego Boga obojetny.Pokolenie Ezawa jest pokoleniem politeistycznym, Edomici narod, ktory wywodzi sie od Ezawa jest narodem politeistycznym, czyli wyznajacym wielu bogow.
Pismo swiete tutaj ukazuje, jak religia  politeistyczna rodzi sie w srodku religii monoteistycznej, gdzie wyznaje sie jedynego Boga ,tak jak to czynil Izaak.
Tutaj ukazana jest z jednej strony szczodrosc Boga z drugiej niewdziecznosc czlowieka, ktory Bogu odpowiada najpierw obojetnoscia , a pozniej odstepstwem, gdzie czlowiek ustanawia swoich bogow i miara kultu sa  wytwory fantazji o Bogu takim jakim sie chce miec dla siebie, dla zaspokojenia wlasnych potrzeb. Dzis sie mowi o Bogu , ktory spelni sny o doczesnym szczesciu czlowieka.
Jaka jest odpowiedz Boga?
Bog nie spieszy sie z wymierzeniem sprawiedliwosci. Pismo swete ukazuje jak rodzina Ezawa rozrasta sie  z pokolenia na pokolenie jednak narody , ktore odeszly od Boga prawdziwego, nie maja bytu stalego.Takie narody przestaja istniec i to dzieje sie  jako wymog sprawiedliwosci  za niesprawiedliwosc jaka doznaje Bog.
Pismo swiete ukazuje, ze nieuznanie jedynego Boga jest  niesprawiedliwoscia. Za odstepstwo od Boga narod traci swe istnienie.
Taki byl przypadek Edomitow, ten narod stracil istnienie na wskutek  odstepstwa od Boga, ktore przejawialo sie w kulcie wielu bogow i na wskutek odstepstwa od prawa bozego, co oznaczalo deprawacje w zyciu moralnym.
Odejscie od kultu Boga prawdziwego jest polaczone z deprawacja moralna.
Osobiscie  na podstawie Pisma Swietego widzac to co stalo sie z pokoleniem Ezawa, ktory z religii monoteistycznej przeszedl na politeizm i ktorego pokolenie stracilo swoj byt sadze , ze cos podobnego jest  w dechrystianizacji. Odejscie od kultu Boga prawdziwego , moze oznaczac to co stalo sie z Edomitami . Takie narody moga przestac istniec.
Tym, ktory nas utrzymuje w istnieniu jest Trojjedyny Bog prawdziwy Ojciec-Syn - Duch  Swiety . Budowanie siebie i swego narodu bez uznania  i kultu Boga prawdziwego jest tworzeniem historii w ktorej sie zanika.
 Budowanie na Bogu prawdziwym jest budowaniem wiecznosci w historii.
Bog proponuje abysmy w historii budowali wiecznosc i aby On nigdy dla nas  nie stal sie historia bo jest Bogiem zywym. My mozemy przyjac  te perspektywa biblijna lub ja odrzucic.
Mozemy na Jezusa  Chrystusa patrzec tak jak Ezaw patrzyl na Boga Izaaka.Takie patrzenie ma jednak swoje konsekwencje, prowadzi do pochloniencia sie we wlasnym swiecie i ze sprawiedliwosci Boga czeka odtracenie to znaczy istnienie poza Bogiem, ktore oddaje nas w moc aniolow upadlych i zycie w rzeczywistosci okreslanej jako pieklo.
 Mozemy patrzec na Jezusa Chrystusa  tak jak to czynill Jakub. Z pokolenia Jakuba wszedl w historie ten , ktory zmartwychwstal .Pokolenie Jakub jest tym, ktore trwa i w nim historia jest tylko malym przecinkiem w wiecznosci zycia z Bogiem.
7
Czytania biblijne / Rdz 35:1-29
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Grudzień 03, 2017, 14:49:44 »
Rdz 35:1-29

Po tym co dokonali snowie Jakuba , Jakub musial zmienic miejsce swego zamieszkania. Tutaj kiedy Jakub przeprowadza sie, nie mowi sie o rodzinie Jakuba tylko o domie Jakuba. Ten dom  to :Jakub, 12 synow, dwie zony pierwszorzedne Rachela i Lea, zony drugorzedne Bilha i Zilpa . Ten dom forman takze ci ktorzy pracuja u Jakuba, sa pasterzami, i roznego typu sluzba domowa.
Jakub tym wszystkim domownikom porponuje kult swego Boga.
 Bog Jakuba ukazuje sie jako Bog, ktory praktycznie posiada jednego czciciela i jest nim Jakub.Synowie Jakuba nie ukazuja sie jako Ci, ktorzy maja relacje osobowa z Bogiem. Nie pytajac ojca, zemscili sie za siostre, ktora zostala zgwalcona, na ten gwalt odpowiedzieli gwaltem co spowodowalo, ze Jakub musi opuscic swoje miejsce zamieszkania.
Inny problema jaki ma Jakub z  synami to sprawa Rubena, ktory nawiazuje relacje seksulne z drugorzedna zona Jakuba, Biha.
Rachela ukochana zona Jakuba, tez trudno uznac za czcicielke Boga Jakuba, wszak ona wykradla posazki swego ojca , ktore traktowala jak amulety szczescia.
Jakub mimo tak zlozonej sytuacji rodzinnej.Pragnie dokonac pewnej unifikacji kultu w swoim domu i ustanawia kult Boga, swego dziadka Abrahama i ojca Izaaka.
Domownicy Jakuba ukazuja jak wizeruek rzeczywistosci nadprzyrodzonej ksztaltuje sie kulturowo. Kulturowo istnieje wielu bogow wsrod ktorych jest takze Bog Jakuba. Bog Jakuba jest uznawany za Boga prawdziwego ale nie za jedynego.
Pismo sw. ukazuje tutaj tez jaki jest Bog Jakuba.
Bog Jakuba: ratuje Jakuba przed zemsta Ezawa, Bog Jakuba wyprowadza Jakuba z domu swego tescia,Bog Jakuba ratuje Jakuba przed zemsta tescia, Bog Jakuba lagodzi serce Ezawa, Bog Jakuba ratuje caly dom Jakuba, po tym co uczynili synowie  Jakuba.Bog Jakuba , uzywa glosu zrozumialego dla Jakuba, wydaje polecenia i takze zmienia imiona. Te imiona ,ktore sie otrzymuje od ziemskich ojcow Bog je zmienia: tak bylo w przypadku Abrama, ktory stal sie Abrahamem, tak jest w przypadku Jakuba, ktory stal sie Izraelem. Tutaj moge dodad, ze w Nowym Testamencie mamy sytuacje podobna w przypadku Szymona, ktory staje sie Piotrem i Saula , ktory staje sie Pawlem.Bog Jakuba ratuje go zroznych klopotow .
 Jakub z kolei ustanawia kult swego Boga,ktory prooponuje swoim domownikom.
Ci domownicy  rezygnuja dobrowolnie z kultu innych bogow." Oddali więc Jakubowi wszystkie [wizerunki] obcych bogów, jakie posiadali, oraz kolczyki, które nosili w uszach, i Jakub zakopał je pod terebintem w pobliżu Sychem. "
Ten fragment Pisma swietego ukazuje, ze kult Boga prawdziwego/Trojjedynego jak nam to ukaze Jezus Chrystus/ ustanawia sie na zasadzie objawienia prywatnego jak to jest przepadu Abrahama,, Izaaka i Jakuba z ktorego tworzy sie publiczna forma kultu Boga prawdziwego.
 Pismo swietego ukazuje, ze forma kultu pochodzi z dzialan Jakuba, on buduje oltarze po interwencji Boga.
Bog pozwala na te formy kultu, ktore w sytuacji Jakuba sa czyms co plynie od niego.Formy kultyczne okazuja sie byc czyms co przynalezy do inwencji czlowieka. Bog przyzwala na ludzka kreatywnosc, nie jest tym, ktory wszystko chce  okreslic do ostatecznego szczegolu.Bog  uznaje kreatywnosc Jakuba.
Bog nie jest wrogiem kreatywnosci ludzkiej.Pismo swiete ukazuje, ze Bog ukierukowuje te kreatywnosc. Tym kierunkiem jest Jezus Chrystus, ktory ukaze pelny sens prawdziwej adoracji Boga jaka ma sie dokonywac w duchu i prawdzie . Ludzka kreatywnosc kult prawdziwego Boga moze zamienic sie w obrzedowosc jednak w przypadku Jakuba ludzka kreatywnosc polaczona jest z wdziecznoscia i spontanicznoscia serca.
Mysle, ze tego mozemy uczyc sie od Jakuba, nasza forma z jaka czcimy Boga nie moze byc oderwana od wdziecznosci i spontanicznosci serca ktore szczerze kocha Boga, tak jak to bylo w przypadku serca Jakuba.
Pismo swite w przypadku Jakuba jest historia serca ludzkiego prawdziwie kochajacego Boga , mimo calej swej ulomnosci.Nizalezne od  roznych okolicznosci zycia Jakub trwa przy Bogu i Bog przy domu Jakuba, chociaz ten dom i sam Jakub to nie bohaterowi z basni czy basniowych filmow znanej amerkanskiej firmy firmowej Hollywood czy Disneylad.
8
Czytania biblijne / Rdz 34:1-31
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Listopad 19, 2017, 13:49:28 »
Rdz 34:1-31
Tutaj mamy opis sytuacji czysto ludzkich. Dowiadujemy sie o gwalcie , pozniej widzimy gre podstepu. Synowie Jakuba morduja sprawce gwaltu swej siostry zabijajac gwlacicela,jego ojca i zabijaja wszystkich mezszczyzn miasta w ktorym mial miejsce czyn, ktory uznali za haniebny.
Tutaj mozna sie gorszyc obrazem biblijnym. Ludzie otoczeni opieka Boga ,robia rzez w miescie,ograbiaja, ukazuja sie jako osoby przepelnione uczuciem nienawisci i zemsty.
W moim odczuciu opis biblijny ukazuje prawde o ludzkiej naturze. W ludzkiej naturze leza takie mozliwosci jak zdolnosc do glebokiej osobowej relacji z Bogiem, jak rowniez mozliwosci ktore sa niszczycielskie.Ta niszczycielska moc jaka  zawarta jest w naturze realzuje sie takze w ludziach , ktorzy sa wybrani  przez Boga.A zatem mozna zobaczyc, ze Bog w swoim dzialaniu nie  kieruje sie naszymi zaslugami. Jestesmy grzesznikami i ta grzesznosc z cala wyrazistoscia uazuje sie w postepku synow Jakuba. Ta grzesznosc w jakis sposob wiaze si z prawem. Czyn grzeszny tutaj jest usprawiedliwiany przez prawo. Nie liczyla sie postawa nawrocenia, zalowania za to co sie popenilo. Nie liczyla sie milosc dwoja ludzi,chec porawienia tego co bylo wystepkiem. Grzeszna natura swej sily szuka w prawie, prawo jest tym co ma kierowac ludzkimi czynami. Prawo ustanawia co jest dobre i zle. Relacja z Bogiem staje sie relacja zredukowana do prawa i Bog jest Bogiem prawa.
Bog jest Bogiem prawa ale nie tylko. Prawo to  jeden z przymiotow Boga gdzie tez mamy milosierdzie, wspanialomyslnosc, wszechmoc miedzy innymi.
Bog wymierza sprawiedliwosc nie z zemsty ale z aktu prawa.gdzie osoba ktora popenia wykroczenie, nie zaluje swojego wystepku,co wiecej ze swego wystepku chce uczynic norme.
Osoba , ktora zaluje swego czynu dostepuje milosierdzia Bozego.
Takie myslenie bylo obce mysleniu synow  Jakuba i takie myslenie nie jest mozliwe bez dziela laski, bez poddania sie Bozej  pedagogi.
Ten fragment ukazuje jak bardzo potrzebujemy Bozej Pedagogii, jak bardzo jest potrzebne to co uczynil Jezus Chrystus, abysmy mogli stac sie synami swiatla , ktorzy z mocy Jezusa Chrystusa moga czerpac sily do przezwyciezenia tego co nam  narzuca grzesznosc naszej natury.
9
Czytania biblijne / Rdz 33:1-20
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Listopad 12, 2017, 15:05:43 »
Rdz 33:1-20

Jakub przpomnijmy pozbawil Ezawa
1.Pierworodztwa
2.Blogoslawienstwa jakie nalezy sie starszemu bratu
Teraz po ponad 20 latach , spotykaja sie Ezaw i Jakub. Jak wyglada spotkanie:
" Ezaw pospieszył na jego spotkanie i objąwszy go za szyję ucałował go; i rozpłakali się obaj."
 "Ezaw zapytał: «Dla kogo są te wszystkie stada, które spotkałem?» Jakub odpowiedział: «Obyś mnie darzył życzliwością, panie mój!» 9 Na to Ezaw: «Mam ja dużo, bracie mój, niechaj przy tobie zostanie to, co jest twoje».

Piekny opis spotkania tylko mozna sie zapytac, zeby spotkac sie z bratem po co brac ze soba 400 ludzi?
W moim odczuciu plan Ezawa nie roznil sie wiele od planu Labana. Obydwoje sie czuli oszukani przez Jakuba i poprostu chcieli wymierzyc mu to co w swoim mniemaniu uwazali za sprawiedliwe. I  taka nagla zmiana u obu.Co sie stalo?
Poprostu dla Boga nie ma rzeczy niemozliwych. Bog zadzialal w  sercu Labana i w sercu Ezawa.
Jakub ze swej strony tez szukal sposobow na wyjscie z sytuacji w jakiej sie znalazl. Jednak te wszystkie zabiegi na wiele by sie zdaly gdyby Bog nie odmienil serce Labana i Ezawa swoja moca.
Jakub to zrozumial dobrze dlatego tez buduje oltarz dla Boga i to oznacza, ze ustanawia kult publiczny.Bog Jakuba staje sie Bogiem Izraela.Takie imie przybral Jakub po swym mistycznym spotkaniu z Bogiem. Potomkowie Jakuba beda nosili zatem dwa imiona "jakubici" co po naszemu sie tlumaczy jako  zydzi, czy tez drugie imie Izrael od ktorego imienia pochodzi wspolczesne panstwo zydowskie, ktore wybralo to  drugie imie Jakuba jako nazwe dla swego panstwa , ktore nazywa sie Izrael.
Jakub dzieki Bogu  wyprowadzil swoja rodzine z domu Labana i wprowadzil na ziemie swoich ojcow, ktore w tym przypadku byla polem dla jego namiotow. Ta historia w jakis sposob sie powtorzy w dziejach narodu zydowskiego kiedy wyjdzie z Egiptu i wejdzie do ziemi obiecanej,
Historia Abrahama, historia Jakuba, a pozniej historia narodu wybranego i w koncu nasza historia, ukazuje sie w Pismie swietym jako historia wedrowki. Wedrowki czasem niebezpiecznej, pelnej roznych zdarzen.Czasem te zdarzenia moga byc dramatyczne jednak Bog nie zawodzi. Jesli ta wedrowka jest w jakis sposob zapoczatkowana przez Niego, ta wedrowka konczy sie wejsciem do ziemi obiecanej, a w naszym przypadku do Ojczyzny  Niebieskiej.Do tej ojczyzny nie mozemy wprowadzic nic materialnego jednak wchodzimy tam tez z jakims dobytkiem tym dobytkiem jest bogactwo naszej wiary, bogactwo milosci, bogactwo zawierzenia Bogu naszym bogactwem jest bogactwo  laski. Ta laska Boza jaka wysluzyl i obdarowuje  nas Jezus Chrystus czyni mozliwe, ze mozemy cieszyc sie prawdziwym bogactwem jakie plynie ze swietosci.W swietosci, w ktorej nie tak wazne sa czyny jakie dokonalismy ale milosc Boga jaka w nich jest zawarta.
Jakub wszedl do ziemi ojcow z bogactwem swoich trzod z dobytkiem jaki nabyl  pracujac u Labana.My do Ojczyzny niebieskiej wejdziemy z bogactwem naszej milosci, bogactwem naszej duchowej glebi, ktora w wiezi z Boza laska mogla realizowac sie  w naszej materialnej kondycji, ktora nam mowi, ze ziemia jest jak dom Labana i to co z tego domu wynosimy jest godziwe jesli jest uczciwe i jesli jest wynikiem posluszenstwa woli Bozej, zawierzenia Bogu i realizowane w jednosci z Nim.
10
Czytania biblijne / Rdz 32:1-33
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Robert Nowak dnia Listopad 05, 2017, 14:13:21 »
Rdz 32:1-33

Jakub  kiedy z rozkazu   Boga opuszcza Labana  jest przez niego scigany jednak Bog  sprawia, ze poscig zamienia sie w przyjazne  pozegnanie..." Laban ucałował swych wnuków i swe córki, pobłogosławił im i udał się w powrotną drogę do siebie. "
Teraz kiedy Jakub zbliza sie do stron  gdzie mieszkal jego  ojciec. Na spotkanie wychodzi Ezaw z 400 ludzmi.
Jakub kiedy o tym sie dwiaduje wyobraza sobie najgorszy mozliwy scenariusz. Ezaw  teraz ma sposobnosc zemsty, a zemsta ta, to oczywiscie   zaglada rodziny Jakuba. Coz robic w takiej sytuacji?
Jakub z jednej strony szuka rozwiazania  w swej wlasnej inteligencji i z drugiej strony szuka pomocy Boga, czyniac Bogu wymowke, ze ta cala sytuacja w jakiej sie znalazl jest wynkiem  posluszenstwa Bogu. Co jest polprawda, poniewaz tez Jakub mial inne racje do opuszczenia domu Labana, ktore w swej  modlitwie przemilczal.
Jakub ukazuje pewna ludzka sytuacje, z jednej strony jest zawierzenie Bogu z drugiej strony wlasna madrosc i wlasne sposoby  na rozwiazanie sytuacji. Po ludzku rzecz biorac Ezaw jest silniejszy wiec  sposob na udobruchanie jest uznanie jego wielkosci i ofiarowanie mu  roznych darow. Tak robia slabsi wobec silniejszych aby ocalic siebie. Jakub wobc mocy Ezawa czuje sie slaby.
Jakub z jednej strony glosi zaufanie Bogu a z drugiej czuje smiertelny lek przed bratem, ktoremu wyrzadzil krzywde, pozbawil go pierworodztwa i blogoslawienstwa jakie sie nalezalo starszemu bratu.
Aby  Jakub mogl pokonac te wewnetrzne trudnosci, wlasna slabosc, poczucie niemocy. Bog stacza walke z Jakubem i daje sie pokonac. Jakub  staje sie Izraelem , zmienia swoje imie. Jakub jest tym, ktory mial odwage walczyc z Bogiem i Go pokonac.
Bog daje sie pokonac aby wzmocnic Jakuba. Jezus Chrystus daje sie pokonac aby zbawic ludzkosc. W planach Boga bycie pokonanym moze oznaczac pelne zwyciestwo.
Jakub po walce z Bogiem pokonal wlasna slabosc, pokonal swoje niedowierzanie.Jezus Chrystus pokonal smierc, pokonal szatana, zniweczyl jego plan uczynienia z ludzi istoty podebne  jemu, czlowiek nie zatracil podobienstwa do Boga , nie zatracil mozliwosci zycia z Bogiem i to wszystko zasprawa  Boga jakby "pokonanego . "Pokonanego" z milosci do nas i aby moc jeszcze bardziej swiadczyc swoja milosc ukazac swoje milosierdzie.
Strony: [1] 2 3 4 5 ... 10

Prezentowane na stronie zewnętrzne materiały multimedialne nie są częścią naszego serwisu. Oprogramowanie Aeva oraz inne skrypty przetwarzają metodą framingu odnośniki internetowe do kanałów lub stron, na których są prezentowane te materiały. Nośniki i strumienie znajdują się na serwerach należących do właściwego nadawcy prezentującego publicznie treści multimedialne (np: YouTube). Wszelką odpowiedzialność za udostępnione treści ponoszą właściciele kont (kanałów), którzy je publicznie udostępniają ("wyświetlają"). Nasz serwis nie ma w tym żadnego udziału ani wpływu.